Bilans ekologiczny: jak ekologiczne są modele ID.?
Na każdym etapie życia samochodu, zarówno elektrycznego, jak i z napędem spalinowym, emitowany jest dwutlenek węgla. Ile go jest, określa bilans ekologiczny. Pozwala on zmierzyć zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju i pomaga nam zoptymalizować produkcję modeli ID. pod kątem emisji CO2 i zużycia energii.
Kilka interesujących faktów dotyczących bilansu ekologicznego:
- metoda sporządzania bilansu ekologicznego dla samochodu elektrycznego jest określona w normach ISO (DIN EN ISO 14040 i DIN EN ISO 14044)
- obecnie każdy model z rodziny ID. jest przekazywany klientom z neutralnym bilansem CO2
- Volkswagen razem ze swoimi dostawcami pracuje nad dalszą redukcją emisji CO2 w całym łańcuchu dostaw.
Cykl życia samochodu i jego wpływ na środowisko
Aby umożliwić produkcję zoptymalizowaną pod względem CO2, nasi eksperci muszą możliwie jak najdokładniej określić emisję dwutlenku węgla. Pomaga w tym bilans ekologiczny (Life Cycle Assesment, w skrócie LCA). Przy użyciu tej metody określonej normami ISO (DIN EN ISO 14040 und DIN EN ISO 14044) analizuje się po kolei każdą część pojazdu i sprawdza, w jaki sposób samochód przez cały cykl życia oddziałuje na środowisko – od etapu pozyskiwania surowców, przez produkcję, montaż, eksploatację aż po recykling materiałów.
Badane są przy tym różne kategorie oddziaływania. Jedną z nich jest emisja CO2 i niewielkiej ilości innych gazów, która jest przeliczana na tak zwane ekwiwalenty CO2 (CO2e). Jest to jednostka pozwalająca porównać wpływ wszystkich gazów cieplarnianych na klimat.
Jak zmierzyć zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju
Dla każdego etapu wytwarzania podzespołu lub części samochodu określane są przy użyciu specjalnego oprogramowania emisje na podstawie standardowych wartości średnich. Wartości te mogą ulegać zmianom z powodu regularnej aktualizacji metod obliczeniowych.
Dla szczególnie energochłonnych procesów, jak produkcja ogniw akumulatorowych, w przypadku modeli ID. zamiast wartości średnich wykorzystywane są konkretne dane podane przez dostawców. Taki sposób postępowania nazywany jest także specyficznym bilansem ekologicznym. Dzięki temu dokładnie wiemy, jaki skutek wywołują podjęte przez nas działania i jaka jest rzeczywista ilość CO2e, którą należy skompensować.
Przy bilansie CO2 modeli ID. uwzględniane są ekwiwalenty CO2 z łańcucha dostaw oraz produkcji wraz z logistyką.
Obliczenia uwzględniają także transport samochodów do dealerów w całej Europie, pierwsze ładowanie baterii przed przekazaniem klientowi oraz demontaż samochodu elektrycznego w celu recyklingu (bez baterii). Bilans nie uwzględnia tylko ekwiwalentów CO2 które powstają przy dalszej eksploatacji i konserwacji samochodu. Wyniki bilansu ekologicznego są sprawdzane przez niezależną instytucję TÜV Nord, która wystawia odpowiedni certyfikat.
Certyfikat „Produkt neutralny dla klimatu”
Gdy już wiemy, jakie są emisje CO2e przy produkcji modeli z rodziny ID., idziemy krok dalej i kompensujemy je. Oznacza to, że Twój model ID. zostanie Tobie przekazany z neutralnym bilansem CO2, co potwierdza certyfikat „Produkt neutralny dla klimatu” niezależnej instytucji TÜV NORD.
Jeżdżąc modelem ID. masz wyraźną przewagę
Aby kierowcy modelu ID. od początku mieli lepszy bilans CO2 niż porównywalny samochód z silnikiem spalinowym, przede wszystkim redukujemy i eliminujemy CO2 w produkcji stosując różne działania. Należy do nich na przykład stosowanie energii ze źródeł odnawialnych zarówno przy produkcji ogniw akumulatorowych, jak i w zakładach, w których są produkowane modele ID. Niemożliwe do uniknięcia emisje CO2 od produkcji do momentu przekazania nabywcy, określone w bilansie ekologicznym, kompensujemy poprzez certyfikowane przez TÜV NORD projekty mające na celu ochronę klimatu.
Porównanie samochodu elektrycznego i samochodu z silnikiem spalinowym
Porównanie różnych bilansów ekologicznych przez cały cykl życia produktu pokazuje, że nawet bez kompensacji nieuniknionych emisji CO2 w produkcji, modele ID. pod względem emisji dwutlenku węgla wypadają o wiele lepiej niż porównywalny model z silnikiem spalinowym. Wynik taki został uzyskany w badaniach przeprowadzonych przez pracowników Volkswagena w oparciu o certyfikowane bilanse samochodu elektrycznego, nowoczesnego samochodu z silnikiem benzynowym i nowoczesnego samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Wszystkie pojazdy miały zbliżoną moc i wyposażenie.
Wprawdzie produkcja samochodu elektrycznego powoduje nadal wyższe emisje CO2 niż produkcja konwencjonalnych pojazdów, jednak auto elektryczne przy przebiegu 200 tys. km emituje w porównaniu z samochodem benzynowym i wysokoprężnym znacznie mniej dwutlenku węgla, i to nie tylko przy ładowaniu zieloną energią, lecz również w sytuacji, gdy do ładowania używany jest uśredniony europejski miks prądu .
Mobilność elektryczna daje dodatkowo duże szanse, aby zredukować emisje CO2 w fazie eksploatacji prawie do zera, wykorzystując do ładowania prąd ze źródeł odnawialnych, na przykład Volkswagen Naturstrom. Także sieć stacji szybkiego ładowania IONITY, w której Volkswagen ma udziały, wykorzystuje w 100% energię odnawialną. Zatem Ty też możesz mieć swój wkład w ochronę klimatu!
Potencjał jeszcze nie został wykorzystany
Wyniki bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych odzwierciedlają aktualną sytuację. Istnieje jeszcze dużo możliwości dalszego obniżenia emisji CO2 w całym cyklu życia – w fazie eksploatacji poprzez rozbudowę infrastruktury energii ze źródeł odnawialnych, a także w fazie produkcji. Dlatego ściśle współpracujemy z naszymi dostawcami, aby jeszcze bardziej zredukować emisję CO2 w łańcuchu dostaw poprzez stosowanie zielonej energii i materiałów pochodzących z recyklingu. Kompensację emisji przez udział w certyfikowanych projektach mających na celu ochronę klimatu traktujemy zatem jako rozwiązanie tymczasowe i kolejny krok na naszej „Way to Zero” w stronę neutralnej pod względem CO2 przyszłości, w której elektromobilność będzie odgrywać decydującą rolę.