Czterowahaczowa oś przednia

Przy tego rodzaju zawieszeniu koło jest prowadzone przez cztery wahacze w formie pręta oraz przez drążek poprzeczny. Kolumna McPhersona poprzez wahacz nośny podpiera masę samochodu. Dzięki niezależnym elementom prowadzącym i amortyzującym, konstrukcja ta ma duży potencjał jeśli chodzi o optymalizację właściwości komfortowych i kinematycznych. Oddziaływanie napędu na układ kierowniczy jest minimalne.

Patrz też:
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Oś z wahaczami skośnymi
Oś tylna z wahaczami trapezowymi
Oś tylna z wahaczami trapezowymi
Wielowahaczowa oś tylna

Czujnik deszczu

Czujnik deszczu automatycznie reguluje częstotliwość pracy wycieraczek w zależności od intensywności opadów. Czujnik wbudowany w stopkę lusterka wewnętrznego składa się z kilku diod emitujących światło podczerwone i centralnie umieszczonej fotodiody. Światło wysyłane przez LED IR odbija się od szyby i pada na fotodiodę. Im więcej kropel wody znajduje się na szybie, tym mniej światła dociera do czujnika. Informacja ta jest przekazywana do sterownika, który odpowiednio dopasowuje prędkość pracy wycieraczek. Czułość czujnika można indywidualnie ustawić przełącznikiem. 

Czujnik deszczu jest tak skonstruowany, że małe uszkodzenia i zabrudzenia szyby nie wpływają negatywnie na jego działanie. Kierowca może zatem w pełni skupić się na sytuacji na drodze, a nie na regulacji częstotliwości pracy wycieraczek. Jest to szczególnie przydatne przy nagłych zmianach widoczności, na przykład przy wyprzedzaniu samochodu ciężarowego na mokrej nawierzchni.

Czujnik deszczu w przedniej szybie VW up!

Czujnik prędkości obrotowej kół

Czujniki mierzą prędkość obrotową kół względnie drogę pokonaną w jednostce czasu lub kąt. Sygnały czujników prędkości obrotowej kół są wykorzystywane przez różne systemy. Na przykład sposób działania zarówno ABS, jak i ASR oraz ESC zależy od informacji o prędkości obrotowej kół. Także systemy nawigacyjne wykorzystują sygnały tych czujników, obliczając na ich podstawie długość przejechanego odcinka.
Czujniki prędkości obrotowej kół dzielą się na czujniki pasywne i aktywne, przy czym obecnie przeważają czujniki aktywne ze względu na ich właściwości techniczne, takie jak dokładność i niewielkie wymiary. Czujniki aktywne potrzebują dodatkowego źródła prądu, czujniki pasywne pracują bez zewnętrznego źródła energii.

Czujnik przyspieszenia poprzecznego

Aby określić rzeczywisty stan dynamiczny pojazdu, elektroniczny program stabilizacji jazdy wykorzystuje czujnik przyspieszenia do pomiaru działającego na samochód przyspieszenia poprzecznego. Przyspieszenie poprzeczne działa prostopadle do kierunku jazdy. Przy pokonywaniu zakrętu jest odczuwalne na przykład jako siła odśrodkowa spychająca na zewnątrz zakrętu. Czujnik przyspieszenia poprzecznego jest umieszczony we wspólnej obudowie z czujnikiem obrotu wokół osi (czujnik „duo”). 

Patrz też:
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Czujnik jakości powietrza

Czujnik jakości powietrza jest w Volkswagenach elementem składowym automatycznej klimatyzacji Climatronic. Jego zadaniem jest stwierdzanie obecności substancji szkodliwych w powietrzu na zewnątrz, występujących w formie gazów ulegających utlenianiu (na przykład tlenek węgla (CO), węglowodory (pary benzolu lub benzyny) lub inne, nie spalone w pełni składniki paliw bądź redukcji (na przykład tlenki azotu NOx). 

Przy złej jakości powietrza, na przykład w korku lub w tunelu, układ sterowania przełącza Climatronic na obieg zamknięty unikając w ten sposób przedostawania się do wnętrza zanieczyszczonego powietrza.

Patrz też:
Klimatyzacja

Klimatyzacja Climatronic w VW T-Cross

Czujnik spalania stukowego

Czujnik spalania stukowego jest umieszczony na kadłubie silnika i zapobiega szkodliwym dla samochodu samozapłonom. Efekt stukania powstaje w wyniku nierównomiernego, niekontrolowanego spalania powodującego ekstremalne temperatury w cylindrze, które obciążają takie części silnika jak tłoki, zawory oraz głowicę cylindrów i mogą prowadzić do ich uszkodzenia.
Czujnik spalania stukowego rejestruje dźwięk materiałowy w silniku. Sterownik silnika porównuje zmierzone impulsy z wartościami zadanymi i odpowiednio ingeruje w sterowanie pracą silnika, wtrysku i zapłonu, zanim spalanie osiągnie granicę spalania stukowego.
Czujnik spalania stukowego rozpoznaje także jakość paliwa. Im większa liczba oktanowa, tym mniejsze stuki powoduje paliwo. Oznacza to, że benzyna 98-oktanowa ulega zapłonowi w wyższych temperaturach niż benzyna 95-oktanowa. Jeżeli jednak dostępna jest tylko benzyna o niższej jakości, sterownik silnika na podstawie informacji z czujnika spalania stukowego automatycznie koryguje punkt zapłonu, minimalizując ryzyko uszkodzenia silnika.

Cynkowane nadwozie

Najpewniejszą metodą zabezpieczenia blachy stalowej przed korozją jest jej ocynkowanie. Przy cynkowaniu cynk nie tworzy luźnej warstwy na powierzchni blachy, lecz reaguje z nią tworząc stabilne połączenie, odporne także na uszkodzenia powierzchniowe. Ocynk galwaniczny o bardzo niewielkiej grubości zaledwie 20 mikrometrów (milionowa część metra) stosowany jest przede wszystkim na bardziej delikatne powierzchnie, na przykład widoczne powierzchnie karoserii.
Cynkowanie gwarantuje optymalną ochronę przed korozją i zapewnia wytrzymałość struktury przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dłuższy okres eksploatacji pojazdów pomaga chronić zasoby naturalne.

Czujnik wilgotności

Specjalne czujniki wilgotności w połączeniu z algorytmami sterowania Climatronic redukują parowanie szyb i poprawiają klimat we wnętrzu.
Na podstawie danych z czujnika wilgotności w stopce lusterka wewnętrznego, sterownik Climatronic oblicza temperaturę punktu rosy, czyli temperaturę, w której wilgoć w powietrzu zaczyna się kondensować. Czujnik podczerwieni mierzy bezdotykowo promieniowanie cieplne przedniej szyby, a tym samym jej temperaturę. Aby szyba nie zaparowała, Climatronic reguluje ilość powietrza nawiewanego na przednią szybę i przy włączonym kompresorze – także wilgotnośc powietrza we wnętrzu samochodu. Ponadto wilgotność względna w odniesieniu do temperatury wnętrza może być doprowadzona do przyjemnego dla pasażerów poziomu.

Czujniki parkowania

System czujników wspiera kierowcę przy parkowaniu i manewrowaniu. Sygnały akustyczne informują o odległości od przeszkody z przodu (w zależności od wyposażenia), po bokach (w zależności od wyposażenia) i z tyłu. Im mniejsza odległość, tym większa częstotliwość sygnałów. Przy dystansie od przeszkody mniejszym niż 30 cm włączy się sygnał ciągły.
W zależności od systemu radiowego lub nawigacyjnego, odległość od przeszkody i jej lokalizacja są wyświetlane także na ekranie (OPS – optyczny system parkowania). System ułatwia kierowcy manewrowanie przy ograniczonej widoczności i może pomóc uniknąć kolizji.
Funkcja hamowania przy manewrowaniu jako element czujników parkowania może zapobiec ewentualnej  kolizji lub zminimalizować jej skutki przez zainicjowanie hamowania awaryjnego, aż do zatrzymania samochodu. Funkcja jest aktywna przy cofaniu z prędkością od 1,5 km/h do 10 km/h oraz podczas jazdy do przodu z prędkością od 2,5 km/h do 10 km/h (w zależności od wyposażenia). Funkcję można wyłączyć na stałe lub tymczasowo podczas manewru parkowania, korzystając z ekranu systemu audio lub nawigacyjnego.

Patrz też:
Asystent parkowania Park Assist
Kamera cofania Rear View
Systemy wspomagające

Volkswagen T-Cross parkuje używając czujników. Sensoryka przedstawiona przy użyciu strzałki.

Czujnik kąta obrotu

Czujnik kąta obrotu systemu nawigacji rejestruje zmiany kierunku jazdy samochodu w prawo lub w lewo. W połączeniu z informacjami z czujników prędkości obrotowej kół o długości przejechanego odcinka, moduł sterowania systemu nawigacji oblicza przebieg odcinka i promień zakrętu. Dane te są ważne dla tak zwanej nawigacji zliczeniowej. Nawigacja zliczeniowa zwiększa dokładność określania pozycji i pozwala na obliczanie trasy w razie braku odbioru sygnałów GPS, na przykład przy przejeżdżaniu przez tunel.

Patrz też:
System nawigacyjny
Czujnik prędkości obrotowej koła

Czujnik Blind Spot

Czujniki radarowe z tyłu nadwozia obserwują obszar za samochodem oraz po bokach i w granicach możliwości systemu mogą rozpoznać pojazdy w odległości do 20 metrów. System Blind Spot działa od prędkości 15 km/h i diodą w lusterku zewnętrznym może informować kierowcę o obecności pojazdu lub innego obiektu w monitorowanym obszarze. Jeżeli w niebezpiecznej odległości znajduje się inny uczestnik ruchu, dioda w lusterku świeci światłem stałym. Jeśli kierowca mimo ostrzeżenia włączy kierunkowskaz, dioda zacznie migać ze zwiększoną intensywnością.
Czujnik Blind Spot jest oferowany w połączeniu z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego.

Patrz też:
Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego
Asystent zmiany pasa ruchu Side Assist

Zdjęcie detalu – lusterko boczne VW T-Roca

Cztery koła skrętne

Cztery koła skrętne mają wpływ na dwie sytuacje podczas jazdy.

Sytuacja pierwsza: przy prędkości poniżej 37 km/h tylne koła automatycznie skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. Jeżeli przednie koła skręcają w lewo, elektronicznie sterowana tylna oś wychyla koła o maksymalnie pięć stopni w prawo, co poprawia zwrotność. Szczególnie przy parkowaniu można zauważyć zmniejszenie się promienia skrętu, jakie dają cztery koła skrętne. Także manewrowanie z przyczepą jest łatwiejsze.
Sytuacja druga: gdy prędkość wzrośnie powyżej 37 km/h, tylne koła skręcają w tę samą stronę, co przednie. To z kolei zwiększa stabilność jazdy*, zarówno w przypadku jazdy na wprost, jak i przy zmianie pasa ruchu, przez co wzrasta bezpieczeństwo jazdy. Wyższy jest również komfort jazdy pasażerów, gdyż podczas zmiany pasa ruchu, na tylnym siedzeniu znacznie łagodniej odczuwalne są ruchy kierownicą.

* W granicach możliwości systemu.

Schematyczne przedstawienie czterech kół skrętnych w VW

Czołowa poduszka powietrzna

W połączeniu z pasami bezpieczeństwa poduszki powietrzne redukują ryzyko ciężkich obrażeń głowy i górnej części tułowia w razie kolizji. Jeżeli czujniki zderzeniowe zarejestrują uderzenie odpowiadające wartości aktywacji poduszek, sterownik poduszek odpali generator gazu. Gaz wypełni poduszkę w ciągu 35 do 45 milisekund. Wypełnione gazem poduszki obejmują głowę oraz górną część ciała i rozkładają obciążenia na możliwie dużą powierzchnię. Po 120 milisekundach gaz ulatnia się z poduszki, która się składa. Optymalna ochrona jest zagwarantowana tylko wtedy, gdy pasażerowie są odpowiednio przypięci pasami, gdyż poduszki powietrzne wraz z napinaczami pasów tworzą zsynchronizowany system bezpieczeństwa. Oprócz czołowych poduszek powietrznych oferowane są również poduszki boczne, poduszki chroniące kolana oraz kurtyny chroniące głowy.

Patrz też:
Test zderzeniowy

Schematyczna prezentacja dwóch poduszek chroniących głowy w Polo

Car-Net App-Connect

Car-Net App-Connect umożliwia wygodne połączenie smartfona z systemem multimedialnym Composition Media lub systemami nawigacji Discover Media oraz Discover Pro i obsługę wybranych aplikacji telefonu przy użyciu ekranu dotykowego tych systemów.
Car-Net App-Connect obejmuje trzy standardy połączenia smartfonów: MirrorLink™, Android Auto™ firmy Google i Apple CarPlay™, z którymi są kompatybilne wszystkie smartfony z systemami operacyjnymi Android 5.0 i Apple iOS 8.1 i wyższymi.

Komputer pokładowy VW Golfa, detal: Car-Net App-Connect

Car-Net Cam-Connect

Car-Net Cam-Connect to aplikacja, która umożliwia podczas jazdy wyświetlanie na ekranie systemu Infotainment statycznego obrazu z tylnej części kabiny. Podczas jazdy z niewielką prędkością i na postoju wyświetlany jest obraz ruchomy.

Warunkiem jest integracja kamery GoPro®.

Car-Net Guide & Inform

Usługi Car-Net Guide & Inform obejmują informacje drogowe online, import celów online, wyszukiwanie celów specjalnych online, wiadomości, informacje o pogodzie oraz wprowadzanie osobistych celów specjalnych.  

Discover Media z ekranem Car-Net Guide & Inform

Car-Net Security & Service

Car-Net Security & Service umożliwia mobilny dostęp do ważnych danych oraz funkcji samochodu i udostępnia je dodatkowo na portalu internetowym.
Poniżej zestawienie praktycznych funkcji tego pakietu usług:

  • Zamykanie lub otwieranie samochodu, także zdalnie, przy użyciu smartfona
  • Zapisywanie pozycji parkowania i odnajdywanie jej
  • Sprawdzanie na smartfonie informacji o statusie samochodu, jak stan licznika czy poziom paliwa
  • Ostrzeżenie mailem lub SMS-em o aktywowaniu autoalarmu
  • Automatyczne wzywanie pomocy z przekazaniem lokalizacji i danych samochodu oraz liczby pasażerów (w razie wypadku z zadziałaniem poduszek powietrznych)
Wybrany numer SOS

Centralny zamek

Zdalne sterowanie centralnym zamkiem, które pozwala na otwarcie i zamknięcie jednym sygnałem radiowym wszystkich drzwi i pokrywy bagażnika, jest bardzo komfortowe. W zależności od wyposażenia istnieje możliwość łatwego ustawienia pilota tak, by otwierał tylko drzwi kierowcy.

Centralny zamek automatycznie steruje także dostępem do klapki wlewu paliwa. Pokrywę bagażnika można otworzyć oddzielnie, specjalnym przyciskiem na pilocie. 

Zamki samochodu są tak skonstruowane, że po zamknięciu pilotem nie jest możliwe ich otwarcie od wewnątrz, co znacznie utrudnia kradzież samochodu. Dodatkową ochronę przed napadem stanowi przycisk „Lock” we wnętrzu, którym kierowca w razie niebezpieczeństwa może zamknąć od wewnątrz wszystkie drzwi i pokrywę bagażnika.

Centralny zamek uniemożliwia otwarcie bagażnika, gdy tylko samochód ruszy, dzięki temu nieupoważnione osoby nie będą miały dostępu do bagażnika na przykład na czerwonym świetle lub w korku. Blokada pokrywy zostaje automatycznie zwolniona po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy kierowca lub któryś z pasażerów opuszczą samochód.

Dodatkowo można aktywować automatyczne zamknięcie zamków w drzwiach i pokrywie bagażnika po przekroczeniu prędkości 15 km/h. Także w tym przypadku zwolnienie blokady następuje automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub otwarciu od wewnątrz któryś z drzwi.

Chłodnica powietrza doładowującego

Chłodnica powietrza doładowującego zmniejsza obciążenie termiczne silnika. Przy turbodoładowaniu w wyniku sprężenia powietrza wzrasta temperatura w turbosprężarce. Ponieważ podgrzane powietrze ma większą objętość niż zimne, cylindry wypełniają się mniejszą ilością powietrza niż zadane ciśnienie doładowania, a w silnikach benzynowych pojawia się tendencja do spalania stukowego. Z tego powodu sprężone powietrze jest chłodzone płynem chłodniczym silnika lub powietrzem zewnętrznym. Ponadto chłodzenie powietrza doładowującego zmniejsza emisje NOx i zużycie paliwa.

CNG (Compressed Natural Gas)

Paliwo określane skrótem CNG (Compressed Natural Gas) bazuje na gazie ziemnym. W Niemczech oferowane są dwie klasy CNG:

  • H: High calorific gas = gaz o większej wartości energetycznej
  • L: Low calorific gas =  gaz o mniejszej wartości energetycznej

Większa wartość energetyczna gazu H umożliwia większy zasięg na tej samej ilości gazu. Do 2029 r. większość „obszarów gazu L”, które znajdują się głównie na północy i zachodzie Niemiec, zostanie przestawiona również na gaz H.

Różnice między CNG a LPG
W skład gazu ziemnego wchodzi głównie metan, jest on gazem naturalnym i związkiem węglowodorowym zawierającym najmniej węgla. Jest lżejszy od powietrza, ulatnia i unosi się w górę. Przepisy dotyczące garaży w wielu krajach związkowych w Niemczech zezwalają na wjazd samochodów z CNG na parkingi podziemne.
Wartość energetyczna kilograma gazu ziemnego (gaz H: 14 kWh/kg) odpowiada mniej więcej 1,5 litra benzyny lub 1,3 litra oleju napędowego. Gaz ziemny ma prawie dwukrotnie większą wartość energetyczną niż gaz płynny (LPG; 7 kWh/l).
W odróżnieniu od gazu ziemnego CNG, gaz LPG jest produktem ubocznym wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego i jest cięższy od powietrza. Istnieje zatem niebezpieczeństwo jego zbierania się przy podłożu i w zagłębieniach. Z tego względu często parkowanie samochodów LPG w garażach i na parkingach podziemnych jest zabronione.

Schematyczne przedstawienie CNG w Volkswagenie
Golf TGI zużycie paliwa - gaz ziemny (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,8 – 4,4 / w cyklu pozamiejskim 3,1 – 3,0 / w cyklu mieszanym 3,6 – 3,5; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 98 - 95; Zużycie paliwa - benzyna, l/100 km: w cyklu miejskim 7,3 – 6,6 / w cyklu pozamiejskim 4,6 / w cyklu mieszanym 5,6 – 5,3; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (benzyna), g/km: 127 - 122; klasy efektywności: A, A+