Elektrycznie otwierana/zamykana pokrywa bagażnika
Elektrycznie otwieraną/zamykaną pokrywę można wygodnie otworzyć przyciskiem dostępnym z fotela kierowcy lub pilotem w kluczyku. Po wciśnięciu przycisku w pokrywie zamyka się ona samodzielnie. Wysokość otwarcia można regulować, by uniknąć uderzenia na przykład w strop niskiego garażu.
Easy Entry
Przednie fotele z funkcją Easy Entry umożliwiają wygodny dostęp do tylnych siedzeń w samochodach dwudrzwiowych. Przedni fotel przesuwa się daleko do przodu, jednocześnie składa się oparcie. Funkcja pamięci ustawień poprawia komfort obsługi, gdyż po odchyleniu do tyłu oparcia, przednie siedzenie powraca do pozycji wyjściowej.
Patrz też:
Easy Fold
Easy Fold
Funkcja Easy Fold ułatwia wsiadanie do samochodów z kilkoma rzędami siedzeń. Wystarczy jeden ruch ręki, by złożyć do przodu skrajne siedzenia drugiego rzędu.
Patrz też:
Easy Entry
Easy Open
Niewielki ruch nogą w okolicach tylnego zderzaka aktywuje dodatkowe czujniki. Po rozpoznaniu przez nie kluczyka, system samoczynnie otwiera pokrywę bagażnika.
W zależności od modelu, funkcja Easy Open jest dostępna jako opcjonalny element systemu Keyless Access lub Kessy (Keyless Entry Start and Exit System) – automatycznego systemu otwierania/zamykania i uruchamiania samochodu, oferowanego przez Volkswagena.
Patrz też:
Keyless Access
Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego stanowi rozszerzenie znanego już wspomagania hydraulicznego. Główna różnica polega na napędzie pompy hydraulicznej dostarczającej ciśnienie niezbędne do wspomagania. W systemie elektrohydraulicznym pompę napędza silnik elektryczny odpowiednio do wymaganej siły wspomagania. Przy bardzo niskich prędkościach lub na postoju wydajność tłoczenia pompy hydraulicznej wzrasta zapewniając silniejsze wspomaganie. Przy wyższych prędkościach jazdy prędkość obrotowa obniża się, gdyż nie jest wymagane duże wspomaganie.
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego jest wspomaganiem regulowanym elektrycznie w zależności od prędkości. Pracuje tylko wtedy, gdy jest konieczne i nie wykorzystuje żadnych komponentów hydraulicznych. Wyższość nad wspomaganiem hydraulicznym polega na mniejszym zużyciu paliwa i nowych funkcjach poprawiających komfort i bezpieczeństwo: aktywny powrót do jazdy na wprost poprawia wyczucie położenia środkowego kierownicy, a kompensacja wiatru bocznego ułatwia kierowcy utrzymanie kierunku przy jednostronnie nachylonej nawierzchni lub stałym bocznym wietrze. Również takie funkcje, jak Park Assist i Lane Assist współpracują z elektromechanicznym wspomaganiem. O wyjątkowe wyczucie układu kierowniczego dba także dopasowanie siły wspomagania do danego silnika i wyposażenia.
Patrz też:
Aktywny powrót do pozycji wyjściowej
Kompensacja wiatru bocznego
Elektroniczny pedał przyspieszenia (E-Gas)
W nowoczesnych samochodach pedał przyspieszenia działa jak czujnik. Na podstawie położenia pedału rozpoznaje, jaką moc chce uzyskać kierowca. Opierając się na tym sygnale wyjściowym, układ elektroniczny silnika steruje przepustnicą, ciśnieniem doładowania i zapłonem. Ten elektroniczny system ułatwia elektroniczne sterowanie silnikiem, reaguje szybciej i jest technicznym warunkiem dla zastosowania elektronicznego programu stabilizacji jazdy.
Patrz też:
Elektroniczny program stabilizacji jazdy
System zarządzania pracą silnika
Elektroniczny rozdział siły hamowania (EBV)
W każdym pojeździe przy hamowaniu punkt ciężkości przesuwa się do przodu. Pojawia się wtedy ryzyko, że z powodu słabszej trakcji tylne koła zablokują się wcześniej. System elektronicznego rozdziału siły hamowania przez zawory elektromagnetyczne w systemie ABS reguluje siłę hamowania na tylnych kołach, zapewniając maksymalną skuteczność hamulców przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach zapobiega to uciekaniu tyłu spowodowanego "przyhamowaniem" tylnymi kołami.
Funkcja elektronicznego rozdziału siły hamowania jest zawarta w funkcji ABS. Zakres działania EBV kończy się w momencie aktywacji ABS.
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS stanowi rozszerzenie funkcji EDS. XDS nie reaguje na poślizg kół napędzanych, lecz na spadek obciążenia przedniego wewnętrznego koła przy szybkim pokonywaniu zakrętu. Wykorzystując układ hydrauliczny systemu ESC, XDS zwiększa ciśnienie na wewnętrznym kole (od 5 do 15 barów), by zapobiec jego buksowaniu. Poprawia to trakcję i zmniejsza tendencję ku podsterowności. Wrażenie podczas jazdy jest podobne do tego, jakie daje regulowana blokada mechanizmu różnicowego, lecz w osłabionej formie. Dzięki jednostronnemu, precyzyjnemu zwiększeniu ciśnienia hamowania, samochód może pokonywać zakręty szybciej, bardziej sportowo i precyzyjniej.
Elektroniczny program stabilizacji jazdy
Elektroniczny program stabilizacji jazdy zapobiega utracie stabilności samochodu na zakręcie w wyniku niedostosowania prędkości, nagłej zmiany stanu nawierzchni (mokra, śliska, zabrudzona) lub nagłej konieczności wykonania manewru omijania. Nie ma znaczenia, czy niestabilność przejawia się jako podsterowność (mimo skręconych kół pojazd przesuwa się ku zewnętrznej krawędzi zakrętu), czy nadsterowność (utrata kontroli nad tyłem pojazdu).
Moduł obliczeniowy elektronicznego programu stabilizacji jazdy rozpoznaje rodzaj niestabilności na podstawie danych dostarczonych przez czujniki i wprowadza korekty ingerując w układ hamulcowy lub układ sterowania pracą silnika. Przy podsterowności przyhamowane zostaje tylne wewnętrzne koło i jednocześnie redukowana jest moc silnika do momentu odzyskania stabilności. Natomiast w przypadku nadsterowności system stabilizacji jazdy odpowiednio przyhamowuje przednie zewnętrzne koło i ingeruje w pracę silnika oraz skrzyni biegów. Zbierane przez lata doświadczenia oraz znacznie bardziej wrażliwe czujniki pozwalają na stałe udoskonalanie tego kompleksowego systemu.
System obejmuje następujące funkcje wpływające na bezpieczeństwo i komfort:
- system zapobiegający blokowaniu kół ABS
- elektroniczny rozdział siły hamowania EBV
- system zwiększający hamowanie kół tylnej osi HVV
- system zapobiegający poślizgowi kół ASR
- elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS
- system optymalizacji przyczepności kół napędzanych podczas hamowania silnikiem MSR
- hydrauliczny asystent hamowania HBA
- hydrauliczne dodatkowe wzmocnienie Overboost
- hydrauliczne wzmocnienie siły hamowania HBV
- system stabilizacji przyczepy
- układ przecierania tarcz hamulcowych
Patrz też:
System zarządzania pracą silnika
Czujnik przyspieszenia poprzecznego
Emergency Assist
Sygnałem do aktywacji Emergency Assist jest brak aktywności kierowcy. Jeżeli ten nie wykonuje ruchów kierownicą, system sygnałami akustycznymi, optycznymi i szarpnięciem hamulców wezwie go do przejęcia kontroli nad autem. A jeżeli nawet wtedy nie zareaguje wówczas Emergency Assist będzie utrzymywał samochód na torze jazdy, włączy światła awaryjne i aktywuje ACC, by zmniejszyć prędkość aż do zatrzymania. ACC reaguje na pojazdy jadące z przodu z mniejsza prędkością i w razie konieczności zahamuje z większą siłą, by uniknąć zderzenia. Ruch kierownicą lub użycie pedału przyspieszenia przez kierowcę może przerwać powolne wytracanie prędkości. Jeżeli sytuacja na to pozwoli, Emergency Assist sprowadzi samochód na skrajny pas ruchu.
Patrz też:
Aktywny tempomat ACC
Asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist
Euro NCAP
Euro NCAP (New Car Assessment Programme = program oceny bezpieczeństwa nowych pojazdów) uważany jest obecnie za jeden z ważniejszych standardów oceny bezpieczeństwa. Członkami Euro NCAP są między innymi organy państw europejskich odpowiedzialne za transport, FIA oraz europejskie automobilkluby, jak ADAC.
Testy określone przez Euro NCAP dostarczają danych z 4 zakresów:
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów
- bezpieczeństwo dzieci
- bezpieczeństwo pieszych
- systemy wspomagające kierowcę
Do lutego 2009 ocena była przedstawiana jako ilość gwiazdek (maksymalnie pięć) w każdej kategorii. Od lutego 2009 każdy pojazd otrzymuje łączną ocenę, również maksymalnie pięć gwiazdek.
Patrz też:
Bezpieczeństwo bierne
Test zderzeniowy