SUV – samochód więcej niż tylko rodzinny
Jako jeden z nielicznych producentów, Volkswagen ma w ofercie aż 6 SUV-ów. I to tylko na europejskim rynku! Z modelami na rynki amerykański i chiński jest ich znacznie więcej.
Skąd wzięła się nazwa SUV? Skrót pochodzi od Sport Utylity Vehicle, czyli samochodów sportowo-użytkowych. O ile ta druga cecha jest mocną stroną większości modeli typy SUV, przynajmniej powinna być, o tyle sportowe geny mają jedynie liczne samochody tego segmentu. Na przykład, Volkswagen Touareg R z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in o łącznej mocy aż 462 KM czy elektryczny Volkswagen ID.4 GTX z dwoma silnikami o łącznej mocy 299 KM.
SUV czy crossover?
Czym różni się SUV od crossovera, czyli samochodu, który łączy cechy aut przynajmniej dwóch rodzajów? Po pierwsze, każdy SUV jest crossoverem, ale nie każdy crossover musi być SUV-em. Po drugie, crossover zasługuje na miano SUV-a wtedy, gdy jest dostępny w wersji z napędem na cztery koła. Dlatego właśnie najmniejszy z SUV-ów Volkswagena – T-Cross – mimo że jest wszechstronny, praktyczny i znakomicie sprawdza się nie tylko w mieście, jest „tylko” crossoverem, a nie „aż” SUV-em. To jedyny z licznej gamy modeli tego typu marki Volkswagen, do którego napęd na cztery koła w ogóle nie jest oferowany.
Dzięki oryginalnej stylistyce, T-Crossa nie da się pomylić z żadnym innym miejskim crossoverem. Wnętrze auta można kształtować na różne sposoby, stosownie do chwilowych potrzeb. Umożliwia to kanapa z tyłu, którą można przesuwać w zakresie 14 cm, raz zwiększając ilość miejsca na nogi dla pasażerów, a innym razem powiększając bagażnik. Można także złożyć oparcie kanapy zwiększając standardowy bagażnik o pojemności 385-455 litrów do 1.281 litrów.
Dzięki seryjnym systemom asystującym (m.in. systemowi Front Assist monitorującemu przestrzeń przed autem z funkcjami rozpoznawania pieszych i hamowania awaryjnego w mieście oraz systemem Lane Assist), które do tej pory były stosowane w samochodach wyższych klas, T-Cross należy do najbezpieczniejszych SUV-ów w swoim segmencie. Cztery wejścia USB oraz stacja indukcyjnego ładowania smartfonów zapewniają skuteczną łączność ze światem zewnętrznym oraz dostarczają niezbędnego zapasu energii.
Dlaczego warto wybrać auto typu SUV?
Dla wszechstronności i funkcjonalności, które są największymi zaletami SUV-ów. Widać je doskonale już na przykładzie T-Roca, dłuższego od T-Crossa o zaledwie 13 cm, który jest równie wyrazisty, dysponuje przestronniejszym wnętrzem i jest jeszcze bardziej wszechstronny. Wszystko dzięki napędowi na cztery koła 4MOTION, który jest oferowany w wersjach z dwulitrowymi silnikami – benzynowym 2.0 TSi o mocy 190 KM i 300 KM oraz z turbodieslem 2.0 TDI o mocy 150 KM. T-Rockiem z napędem na cztery koła bez obaw można wybrać się także poza utwardzone drogi. O niepowtarzalnym wyglądzie T-Roca decydują jego sportowa sylwetka przypominająca samochody typu coupé oraz offroadowe elementy stylistyczne. Autu można nadać indywidualny wygląd np. poprzez zamówienia dwukolorowego nadwozia (odrębny lakier mają wtedy dach, przednie słupki dachowe i obudowy lusterek zewnętrznych). Do wyboru jest łącznie dziesięć kolorów nadwozia oraz liczne barwne elementy wystroju wnętrza. Pięciomiejscowy T-Roc ma bagażnik większy niż T-Cross – jego standardowa pojemność wynosi 445 litrów, a po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy wzrasta do 1.290 litrów. Kompaktowy SUV Volkswagena jest wyposażony w liczne cyfrowe urządzenia oraz seryjne systemy asystujące, przez co jest atrakcyjny dla różnych grup klientów.
Benzyna czy diesel? A może napęd hybrydowy?
W przeciwieństwie do miejskiego T-Crossa i kompaktowego T-Roca, które są dostępne z silnikami spalinowymi, dwa większe SUV-y – Tiguana oraz Touarega – Volkswagen oferuje również z napędem hybrydowym typu plug-in. Dzięki temu, na co dzień, na dystansie około 50 km, z każdego z tych SUV-ów można korzystać jak z bezemisyjnego samochodu elektrycznego.
Benzyna czy diesel? A może napęd hybrydowy?
W przeciwieństwie do miejskiego T-Crossa i kompaktowego T-Roca, które są dostępne z silnikami spalinowymi, dwa większe SUV-y – Tiguana oraz Touarega – Volkswagen oferuje również z napędem hybrydowym typu plug-in. Dzięki temu, na co dzień, na dystansie około 50 km, z każdego z tych SUV-ów można korzystać jak z bezemisyjnego samochodu elektrycznego.
Wszechstronne SUV-y z napędem na 4 koła
Współczesna, druga generacja Tiguana jest dostępna w sportowej wersji R-Line, jako klasyczny model drogowy. Tiguan i Tiguan Allspace, oferowany również w wersji dla 7 osób, plasują się na czołowych miejscach rankingu sprzedaży SUV-ów swojej wielkości i od lat należą do najpopularniejszych modeli Volkswagena. Wersje z opcjonalnym napędem na cztery koła seryjnie są oferowane z systemem 4MOTION Active Control, który pozwala dopasować działanie układu przeniesienia napędu na cztery koła do panujących warunków. Do wyboru są tryby Onroad, Offroad, Snow i Offroad Individual.
Zaletą Tiguana i Tiguana Allspace jest również to, że bez problemu mogą pociągnąć przyczepę o masie do 2,5 tony. Pojemność bagażnika w Tiguanie wynosi od 615 do 1.655 litrów. Dzięki przesuwanej kanapie z regulowanym kątem nachylenia oparcia nie zabraknie miejsca ani na nogi pasażerów, ani na bagaż. Wąskie reflektory, charakterystyczne wcięcie wysoko z boku nadwozia oraz proporcje auta sprawiają, że Tiguan wygląda jednocześnie solidnie i dynamicznie. Lista dodatków oferowanych do Tiguana jest długa i zawiera m.in. panoramiczny dach czy diodowe reflektory i tylne lampy. Tiguan nie musi pełnić jedynie roli klasycznego rodzinnego SUV-a – to przestronny, praktyczny i wszechstronny pojazd o szerokim przeznaczeniu, który odznacza się wysoką jakością wykonania, nowoczesnym wyposażeniem i ponadprzeciętnym komfortem podróżowania.
Większy o 11 cm rozstaw osi w Tiguanie Allspace sprawia, że model ten należy do najobszerniejszych SUV-ów w klasie. W wersji dla 5 osób pojemność bagażnika wynosi aż 760 litrów, a gdy złoży się kanapę z tyłu, której położenie można regulować w zakresie 18 cm, pojemność przedziału bagażowego wzrasta do gigantycznych 1920 litrów. Ze świecą szukać na rynku lepszego samochodu dla rodziny. Również ten SUV Volkswagena, oprócz bogatego wyposażenia seryjnego, ma wiele opcjonalnych systemów asystujących i urządzeń cyfrowych. Tiguan Allspace to przestronny rodzinny SUV, który wysokiej jakości materiały oraz nowoczesną stylistykę łączy z funkcjonalnością i możliwością dopasowania wnętrza do indywidualnych potrzeb.
Komfort i prestiż - z opcjonalnym napędem hybrydowym
Touareg, flagowy model w rodzinie SUV-ów Volkswagena, może być wyposażony w mocne silniki V6 do wyboru (benzynowe lub wysokoprężne), które – za pośrednictwem seryjnej 8-stopniowej przekładni automatycznej – standardowo napędzają cztery koła. O prestiżowym charakterze potężnego Touarega świadczą jakość wykonania oraz bogate wyposażenie seryjne. Touareg to SUV wyższej klasy, w którym szczególny nacisk położono na najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, wygodę pasażerów oraz na luksusowy wystrój wnętrza. Nie brakuje w nim niczego – od panoramicznego dachu, przez stylowe oświetlenie kabiny po komfortowe fotele z funkcją masażu. W wersji R, napędzany hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in o łącznej mocy aż 462 KM, Touareg jest najmocniejszym modelem Volkswagena, który kiedykolwiek był produkowany. I jednocześnie pierwszym najmocniejszym modelem marki z siedzibą w Wolfsburgu, który wyposażono w hybrydowy zespół napędowy.
Elektryczny SUV - idealny dla rodziny
Niedawno ofertę SUV-ów Volkswagena uzupełnił model ID.4 – pierwszy elektryczny SUV marki i pierwszy elektryczny samochód Volkswagena produkowany na kilku kontynentach. Volkswagena ID.4 skonstruowano na modułowej platformie MEB, przeznaczonej do samochodów elektrycznych. Długość nadwozia ID.4 wynosi 4,58 m, czyli o 7,5 cm więcej niż Tiguana. Pod względem rozstawu osi ID.4 przewyższa Tiguana o nieco ponad 9 cm. Ilość miejsca we wnętrzu ID.4 można porównać z tą, jaką zapewniają pozycjonowane o klasę wyżej konwencjonalne SUV-y.
Kolory nadwozia są nowoczesne i przyjemne dla oka, podobnie jak wysokiej klasy materiały wykończeniowe. Zależnie od ustawienia oparć tylnych foteli, bagażnik ma pojemność od 543 do 1575 litrów.
Zestaw akumulatorów do ID.4 jest dostępny w dwóch odmianach, które różnią się pojemnością energetyczną. W ID.4 Pure Performance akumulator ma pojemność 52 kWh, co pozwala na pokonanie odległości do 346 km (wg WLTP). W pozostałych odmianach ID.4 zastosowano akumulator o pojemności 77 kWh, dzięki któremu pojazd może przejechać do 523 km (wg WLTP).
Akumulator umieszczono pod kabiną pasażerską, co powoduje, że środek ciężkości samochodu znajduje się nisko, a jego masa jest optymalnie rozłożona. Duże koła w rozmiarze do 21 cali podkreślają sportowy charakter elektrycznego SUV-a. Dzięki prześwitowi wynoszącemu 16 cm auto sprawdza się także poza utwardzonymi drogami.
Elektryczny silnik umieszczony przy tylnej osi samochodu występuje w trzech wersjach mocy. W ID.4 Pure Performance osiąga moc: 125 kW/170 KM, we wszystkich pozostałych dostępnych aktualnie wersjach ID.4 moc silnika wynosi 150 kW/204 KM. Najmocniejsza jednostka umożliwia ID.4 Pro Performance przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s, prędkość maksymalną wszystkich wersji ID.4 ograniczono elektronicznie do 160 km/h. Parę tygodni temu debiutowała sportowa odmiana ID.4 oznaczona symbolem GTX, wyposażona w dwa silniki (po jednym przy każdej osi) o łącznej mocy 299 KM oraz w napęd na cztery koła.
SUV-y klasy mini, kompaktowe czy klasy wyższej – do 2025 roku co drugi sprzedawany model Volkswagena będzie samochodem segmentu SUV.