Volkswagen zaprosił do dyskusji o dekarbonizacji oraz produkcji energii elektrycznej i akumulatorów

Volkswagen zaprosił do dyskusji o dekarbonizacji oraz produkcji energii elektrycznej i akumulatorów

  • podczas konferencji „Way To Zero” marka Volkswagen podsumowała dotychczasowy przebieg realizacji swojej strategii dekarbonizacji
  • wszystkie zakłady produkcyjne oraz spółki Grupy Volkswagen w Polsce zasilane są wyłącznie energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych
  • dealerzy marki Volkswagen docelowo będą udostępniać aż 170 punktów ładowania w 89 lokalizacjach
  • w dyskusji wzięli udział przedstawiciele Northvolt Systems Poland oraz Polenergia eMobility

Podczas konferencji „Way To Zero”, która odbyła się na początku listopada w Ogrodzieńcu, marka Volkswagen podsumowała dotychczasowy przebieg realizacji swojej strategii dekarbonizacji. „Zmierzając ku neutralności węglowej, nie możemy skupiać się wyłącznie na procesie produkcji naszych samochodów. Na drodze ku redukcji naszego śladu węglowego stawiamy wiele kroków – działania te odnoszą się do produkcji i recyklingu akumulatorów, inwestycji w infrastrukturę do obsługi aut elektrycznych czy korzystania z energii odnawialnej” – powiedział Michał Bowsza, dyrektor marki Volkswagen. Do wspólnej dyskusji marka zaprosiła przedstawicieli Northvolt Systems Poland oraz Polenergia eMobility.

„Marka Volkswagen zgodnie ze strategią ‘Way To Zero’ dąży do osiągnięcia pełnej neutralności węglowej najpóźniej do 2050 roku. Volkswagen konsekwentnie zmniejsza emisję CO2, stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych i równoważy emisję dwutlenku węgla, której nie da się uniknąć. Manifestacją tych starań są modele elektryczne: ID.3, ID.4 i ID.5, produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 w fabryce w niemieckim Zwickau, dostosowanej w 100% do produkcji samochodów elektrycznych.

Kroki związane z realizacją swojej strategii Volkswagen podejmuje także w Polsce. Znaczna część z nich wiąże się z rozwojem na płaszczyźnie elektromobilności. „Nasi dealerzy poczynili spore inwestycje związane z zaoferowaniem punktów ładowania samochodów elektrycznych pod salonami – docelowo udostępnienie tych stacji pozwoli zaoferować aż 170 punktów ładowania w 89 lokalizacjach” – podkreślił Michał Bowsza, dyrektor marki Volkswagen.

Volkswagen dba też o to, by produkcja w Polsce odbywała się w możliwie zrównoważony sposób. Wszystkie zakłady produkcyjne oraz spółki Grupy Volkswagen w Polsce zasilane są wyłącznie energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Sprzedawcą zielonej energii jest Polenergia Obrót. Wolumen energii elektrycznej będący przedmiotem umowy wynosi ponad 1,2 TWh, co jest równoznaczne z ilością energii potrzebną do zasilania prawie pół miliona gospodarstw domowych przez cały rok. Zielona energia dostarczana przez Polenergię Obrót do wszystkich polskich spółek Grupy Volkswagen jest energią pozyskiwaną wyłącznie z siły wiatru, ponieważ spółka jest właścicielem ośmiu farm wiatrowych zlokalizowanych na terenie Polski.

Działania Volkswagena dotykają wielu płaszczyzn – poza rezygnacją z oferowania klientom papierowych katalogów, marka zdecydowała się także na kompensację śladu węglowego samochodów z tzw. parku prasowego. Po każdym zakończonym teście samochodu Volkswagena napędzanego silnikiem spalinowym, w wybranym miejscu w Polsce zostanie zasadzonych 70 drzew. W ramach kompensacji śladu węglowego samochodów z parku prasowego marki Volkswagen, od 2021 do końca 2022 roku zasadzonych zostanie łącznie ponad 14 hektarów lasów.

Wokół elektromobilności czy dekarbonizacji krąży wiele mylnych wyobrażeń – Volkswagen podejmuje się roli edukatora, konfrontującego opinie polskich respondentów z rzeczywistymi danymi w ramach projektu badawczego, prowadzonego razem z InsightOut Lab. „Staramy się wykorzystywać nasze kompetencje i know-how, dostarczając wraz z InsightOut Lab wartościowe raporty i analizy pokazujące stan wiedzy i opinie Polaków na temat zróżnicowanych zagadnień związanych z elektromobilnością. Chcemy wcielać się w rolę edukatora i zwracać uwagę na zalety elektrycznej mobilności: tak, aby grono osób rozważających zakup ‘elektryka’ systematycznie się powiększało” – zaznacza Michał Bowsza.

Zielona energia – dla domu i samochodu

Według badania Volkswagen i InsightOut Lab, osoby rozważające zakup auta na prąd na pytanie: „jakie są według Ciebie najważniejsze powody, które przemawiają za zakupem samochodu elektrycznego?” wymieniają najczęściej chęć ochrony środowiska (61% respondentów). Co istotne, użytkowanie samochodu w sposób nienaruszający bilansu dwutlenku węgla jest możliwy nie tylko za sprawą zastosowania instalacji fotowoltaicznej w swoim domu – specjalne rozwiązanie dla klientów Volkswagena opracowała spółka Polenergia.

Polenergia jest partnerem Volkswagena w Polsce w obszarze elektromobilności, oferując zieloną energię dla wszystkich klientów, którzy posiadają lub kupią samochód elektryczny oraz hybrydowy typu plug-in produkowany przez Grupę Volkswagen. Ponadto, Polenergia jest jednym z liderów polskiego rynku odnawialnych źródeł energii – jej oferta oparta jest w 100% na zielonej energii z brakiem śladu węglowego w strukturze produkcji.

„Jako Grupa Polenergia od ponad 20 lat aktywnie uczestniczymy w transformacji rynku energetycznego. Konsekwentnie rozwijamy odnawialne źródła energii i oferujemy naszym klientom możliwość dostaw zielonej energii. Udowadniamy, że już dziś nie są oni skazani tylko i wyłącznie na czarną energię. Jednym z segmentów rynku, na którym zielona energia powinna zagościć na stałe, jest obszar szeroko pojętej elektromobilności, nie tylko na etapach produkcji, ale również na etapie eksploatacji samochodów elektrycznych, niezależnie od tego czy ładujemy nasze pojazdy w domu czy w sieci publicznej” – stwierdza Artur Kalicki, dyrektor ds. rozwoju w Polenergii eMobility.

Od wydobycia surowców po recykling akumulatorów

Przeciwnicy samochodów elektrycznych często twierdzą, że akumulatory nie są produkowane w sposób ekologiczny, zużyte zanieczyszczają środowisko, a jako element pojazdu zagrażają bezpieczeństwu. Do mylnych wyobrażeń na ten temat odniósł się Robert Chryc-Gawrychowski, prezes oddziału Northvolt w Polsce. Firma Northvolt specjalizuje się m.in. w technologii produkcji akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych.

„Northvolt udowadnia, że do produkcji akumulatorów litowo-jonowych można podejść w sposób zrównoważony dla środowiska. Zasilanie działalności zakładów produkcyjnych zieloną energią, skracanie łańcuchów dostaw czy wykorzystywanie surowców pochodzących z recyklingu znacząco redukuje emisję CO2 do atmosfery. Naszym celem jest, aby do 2030 roku połowa surowców wykorzystywanych do produkcji ogniw bateryjnych pochodziła właśnie z recyklingu, a nasz target związany z emisyjnością to 10 kg CO2 na kWh, co stanowi wartość o 90% niższą od generowanej obecnie przez inne podmioty działające w tej branży” – mówi Robert Chryc-Gawrychowski.