Bateria wysokonapięciowa:
gwarancja i eksploatacja
MEB: System akumulatorów
Mobilność z prądu. Wydaje się być proste, ale takie nie jest. Dlatego przedstawiamy tutaj w zrozumiały sposób budowę i zalety systemu akumulatorów modułowych platformy dla samochodów z napędem elektrycznym (MEB). W końcu powinieneś wiedzieć, co Twój ID. ma w środku.
Zrozumiałe wyjaśnienie: budowa systemu akumulatorów
Nowa platforma MEB dla modeli rodziny ID. jest zaprojektowana specjalnie dla samochodów elektrycznych. Jej sercem jest bateria wysokonapięciowa (bateria HV) - system akumulatorów przystosowany do szybkiego ładowania, składający się z wielu modułów i wbudowany w podłogę samochodu. W zależności od żądanego zasięgu, ich liczba może być różna. Większe baterie mają więcej modułów, a tym samym większą pojemność.
W każdym z modułów znajduje się 12 ogniw litowo-jonowych. Zastosowana w MEB forma tych ogniw to tak zwane ogniwo kieszeniowe ( „pouch”). Składa się ono z kilku ułożonych jedna na drugiej lub składanych warstw aktywnych owiniętych elastyczną folią. Dzięki temu ogniwa kieszeniowe charakteryzują się wysoką elastycznością formy i mogą zostać optymalnie dopasowane do wymagań. Ponadto ich gładka powierzchnia ułatwia odprowadzanie ciepła.
Kilka interesujących faktów dotyczących akumulatorów samochodów elektrycznych:
- odpowiednio dbając o baterię dojedziesz dalej
- trzy złote zasady pozwalają zwiększyć zasięg
- aby właściwie ładować, trzeba uwzględnić sposób eksploatacji.
Trzy złote zasady dla większego zasięgu
Właściwa eksploatacja baterii auta elektrycznego jest stosunkowo prosta. Jeżeli będziesz przestrzegać trzech złotych zasad, zrobisz wiele dla długiej żywotności akumulatorów i zadbasz, by Twój samochód zachował duży zasięg, a także możesz zrobić wiele dobrego dla Twojego osobistego bilansu CO2:
- Jeżeli regularnie pokonujesz tylko krótkie trasy, nie ładuj baterii powyżej 80%.
W przypadku postoju ponad 12 godzin, poziom naładowania baterii powinien wynosić między 30% a 80%.
Jeżeli ładujesz baterię samochodu elektrycznego do pełna (100%), ustaw timer ładowania w systemie zarządzania ładowania tak, aby ruszyć krótko po zakończeniu ładowania.
Właściwa eksploatacja pomaga
Każda bateria litowo-jonowa samochodu elektrycznego podlega naturalnemu procesowi starzenia i zużycia. W przeciwieństwie do samochodów z napędem spalinowym, w których trzeba dbać przede wszystkim o silnik, w samochodzie elektrycznym takim newralgicznym podzespołem są akumulatory litowo-jonowe oraz silnik elektryczny. Dlatego właściwe postępowanie z pojazdami elektrycznymi może w istotny sposób przyczynić się do utrzymania dobrego stanu technicznego systemu litowo-jonowego, a tym samym do zachowania zdolności do magazynowania energii po ładowaniu. Celem jest zachowanie przez możliwie długi czas wysokiego poziomu pojemności użytkowej baterii. Dlatego zestawiliśmy tutaj praktyczne wskazówki dotyczące eksploatacji baterii wysokonapięciowej Twojego elektrycznego auta. Stosując się do nich możesz zadbać o utrzymanie przez długi czas dużego zasięgu oraz zachowanie wartości napędu elektrycznego, a tym samym całego samochodu.
Sercem samochodu elektrycznego jest bateria wysokonapięciowa. Tutaj znajdziesz ważne informacje o jej eksploatacji, ładowaniu oraz o gwarancji, jaką daje Volkswagen na baterie samochodów elektrycznych. Abyś codziennie, przez wiele miesięcy mógł się w pełni cieszyć swoim modelem ID.
Sposób działania akumulatora litowo-jonowego
Łatwe ładowanie z managerem ładowania
Abyś zawsze mógł ruszyć z naładowaną baterią, polecamy inteligentny system zarządzania ładowaniem (manager ładowania) w naszych modelach ID. Obsługuje się go łatwo przy użyciu panelu dotykowego systemu Infotainment. Manager ładowania pozwala ustawić graniczny poziom ładowania baterii, określić miejsca ładowania i wybrać natychmiastowe lub opóźnione ładowanie.
Różne sposoby użytkowania,
różne sposoby ładowania
Dla właściwego ładowania z gniazdka lub stacji ładowania decydujący jest przede wszystkim jeden czynnik: Twój sposób użytkowania. Bowiem sposób, w jaki używasz swojego samochodu elektrycznego zależy od sytuacji (codzienne krótkie trasy lub dłuższe przejazdy autostradą) i może mieć wpływ na poziom graniczny, czas i moc ładowania akumulatora.
Ładowanie natychmiastowe
Wybierz sposób użytkowania Twojego samochodu | ||
Ustawienia managera ładowania | Krótkie trasy
| Długie trasy
|
Górna granica ładowania | 80% | 100% (unikać postoju) |
Dolna granica ładowania | 20% latem / 40% zimą | 40% |
Prąd ładowania | a. Zmniejszony przy ładowaniu AC przez noc | a. Zmniejszony przy ładowaniu AC przez noc |
Szybkie ładowanie | Unikać codziennego ładowania DC | Z ładowania DC korzystać podczas długich tras |
Ustawienia managera ładowania
Górna granica ładowania
Dolna granica ładowania
Prąd ładowania
Szybkie ładowanie
Wskazówki na lato i zimę
Oprócz dolnych granic naładowania w ciepłych i zimnych porach roku (patrz wyżej), są też inne rzeczy, które mogą przedłużyć żywotność akumulatora. Na przykład unikanie ekstremalnych temperatur otoczenia. Dlatego latem najlepiej parkować w cieniu, a zimą w garażu. Zimą zalecane jest również ładowanie akumulatora zaraz po zakończeniu podróży, gdyż jest on wtedy ciepły, a to jest dla niego korzystniejsze i skraca też czas ładowania.
Elektryzująca: bateria litowo-jonowa
Ogniwo akumulatora litowo-jonowego składa się zawsze z czterech komponentów: anody, katody, separatora i elektrolitu. Ogniwo to nazywane jest ogniwem galwanicznym. Jony litu, od których akumulator wziął swoją nazwę, znajdują się w elektrolicie. Podczas ładowania jony litu przemieszczają się od katody do anody i tam są magazynowane. Energia elektryczna z sieci jest przy tym zamieniana w energię chemiczną.
Przy procesie rozładowania, na przykład by zasilać silnik elektryczny, proces przebiega w odwrotnym kierunku: jony litu wracają z anody do katody i zmieniają energię chemiczną z powrotem w elektryczną.
Jeżeli wziąć pod uwagę niezawodność i możliwości samochodów elektrycznych, dotychczas nie znaleziono lepszego rozwiązania niż akumulatory litowo-jonowe.
Kilka interesujących faktów dotyczących systemu akumulatorów dla modeli ID.:
- bateria wysokonapięciowa w modelach ID. składa się z wielu modułów, w każdym module jest 12 ogniw,
- ogniwa mają wysoką elastyczność formy, dzięki czemu możliwe jest optymalne wykorzystanie dostępnego miejsca na ich montaż,
- inteligentne ładowanie umożliwi w przyszłości wykorzystywanie samochodów elektrycznych jako zasobników energii dla sieci energetycznej.
Pewna sprawa: gwarancja i żywotność
Żywotność i wydajność akumulatorów litowo-jonowych zależą również od czynników zewnętrznych, na przykład warunków atmosferycznych i temperatury otoczenia. W ramach gwarancji i na określonych w niej warunkach, Volkswagen AG jako producent udziela gwarancji posiadaczom fabrycznie nowych, napędzanych bateriami elektrycznymi samochodów, iż przy prawidłowym użytkowaniu pojemność użytkowa baterii nie spadnie poniżej 70% przez okres ośmiu lat lub do przebiegu 160 tys. kilometrów, w zależności, co nastąpi wcześniej. Chcemy w ten sposób pokazać, jak ważna jest dla Volkswagena kwestia gwarancji na baterie samochodów.
Mobilność jutra: samochody elektryczne jako magazyny energii
Samochody elektryczne i ich akumulatory staną się także ważnym elementem przełomu energetycznego: inteligentne ładowanie pozwoli w przyszłości wykorzystywać auta elektryczne jako magazyny energii dla sieci energetycznej. Dzięki temu możliwe będzie kompensowanie wahań występujących przy produkcji energii wiatrowej i solarnej.
Idea ta związana jest z koncepcją „Vehicle-to-Grid”, w skrócie V2G. Zasada jest następująca: samochód elektryczny będzie podłączany do sieci nie tylko w celu ładowania, a inteligentne systemy zarządzania energią (EMS) będą automatycznie koordynować pobieranie i oddawanie energii.
Ochrona systemu akumulatorów
Aby zapobiec niezamierzonemu, szkodliwemu nadmiernemu naładowaniu lub głębokiemu rozładowaniu baterii samochodu elektrycznego, zastosowaliśmy dwa bufory bezpieczeństwa w formie rezerw awaryjnych. Dlatego w szczególnych przypadkach nie będzie dostępna pełna pojemność, ale chcemy w miarę możliwości zapobiec uszkodzeniu baterii.
Zarządzanie energią na co dzień
W praktyce mogłoby to wyglądać następująco:
- na dachu domu jednorodzinnego zamontowana jest instalacja fotowoltaiczna, ogrzewanie wykorzystuje pompę ciepła, w garażu samochód elektryczny jest podłączony do Wallbox,
- EMS koordynuje wszystkie urządzenia podłączone do lokalnej sieci,
- jeżeli do dyspozycji jest mniej prądu niż zaplanowano, samochód pobiera mniej energii do ładowania lub pompa ciepła przestaje pracować,
- jeżeli konieczne jest pobranie większej ilości energii z instalacji, samochód będzie mógł być ładowany z większą mocą.
Celem jest zmagazynowanie w samochodzie nadmiarowej energii, na przykład z instalacji fotowoltaicznej. W razie potrzeby prąd będzie mógł zostać pobrany z akumulatora samochodu lub przekazany do sieci elektrycznej. Akumulator wysokonapięciowy nie będzie przy tym rozładowywany do końca, aby samochód był w pełni sprawny przed kolejnym uruchomieniem.
Rozporządzenie dotyczące baterii (BattReg)
Czy chcesz dowiedzieć się więcej o bateriach znajdujących się w urządzeniach w Twoim Volkswagenie? Tutaj znajdziesz pełne oznakowanie zgodne z Art. 38–41 rozporządzenia UE BattReg oraz unijne deklaracje zgodności dla baterii w urządzeniach.