Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością:
przełom w nawigacji
Nasze modele ID. oferują innowacyjną nawigację: niezwykle ciekawe rozwiązanie techniczne - opcjonalny wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, wyświetla informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy w taki sposób, że stapiają się one z rzeczywistym obrazem otoczenia.
Kilka interesujących faktów dotyczących wyświetlacza head-up z rozszerzoną rzeczywistością:
- wyświetlacz head-up AR rozszerza rzeczywistość o ważne informacje,
- należą do nich wskazówki z systemu nawigacji lub ostrzeżenia z systemów wspomagających kierowcę,
- dla dobrej czytelności system w sposób ciągły wylicza miejsce wyświetlania symboli na szybie.
Technologia, która zmienia sposób prowadzenia samochodu
Augmented reality – po polsku „rozszerzona rzeczywistość” – włącza wirtualne elementy w obraz rzeczywistego świata. Jako pierwszy wolumenowy producent na świecie, Volkswagen wprowadził wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością do segmentu samochodów kompaktowych. Dzięki temu kierowcy modeli ID. mogą na życzenie zawsze mieć nawigację przed oczyma.
Augmented reality włącza wirtualne elementy w obraz rzeczywistego świata.
Wyświetlacz head-up AR rozszerza rzeczywistość o teksty, obrazy lub trójwymiarowe animacje, wyświetlając – w granicach możliwości systemu – istotne informacje i wskazówki ostrzegawcze na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, co umożliwia mu natychmiastową reakcję.
Przednia szyba staje się ekranem
Informacje prezentowane są na dwóch poziomach: w tak zwanym bliskim polu wyświetlane są statyczne grafiki 2D, w dalekim polu – dynamiczne grafiki 3D.
- W dużym oknie widoczne są wskazówki nawigacji lub systemów wspomagających, znajdujące się w wirtualnej odległości około 10 metrów przed samochodem. Zatem zamiast mapy nawigacji kierowca widzi strzałki skrętu i punkty docelowe dokładnie tam, gdzie jedzie, czyli na jezdni.
- Poniżej okna dalekiego pola znajduje się okno pola bliskiego. Wyświetlane są w nim informacje dotyczące statusu, jak prędkość jazdy i znaki drogowe, które zdają się unosić w powietrzu około trzech metrów przed kierowcą. Informacje te nie sygnalizują żadnej bezpośredniej konieczności podjęcia działań. Kierowca może mieć zatem przed oczyma także dodatkowe dane, nie odrywając wzroku od drogi.
Korzystanie w praktyce
Jeżeli samochód dojeżdża na przykład do skrzyżowania, na którym zgodnie z trasą wyliczoną przez nawigację powinien skręcić, system wyświetla dwie wskazówki.
W pierwszym kroku na poziomie jezdni wyświetlana jest zapowiedź konieczności manewru, w drugim kroku na skrzyżowaniu pojawiają się trzy strzałki wskazujące kierunek. Im bliżej skrzyżowania, tym większe stają się strzałki. Jednocześnie blakną, by nie zasłaniać widoku na drogę. System wizualizuje także wskazówki i ostrzeżenia z systemów wspomagających, jak Lane Assist lub Travel Assist.
Proste objaśnienie skomplikowanej technologii
Głęboko we wnętrzu tablicy rozdzielczej znajduje się serce wyświetlacza head-up z rozszerzoną rzeczywistością: Picture Generation Unit. Moduł ten generuje wiązkę promieni, które są wysyłane przez wyświetlacz LCD na dwa płaskie lustra. Tam części przeznaczone do bliskiego i dalekiego pola wyświetlania są rozdzielane i kierowane przez duże wklęsłe lustro na przednią szybę.
Aby kierowca widział informacje w prawidłowych proporcjach względem otoczenia, jeden z dwóch centralnych komputerów samochodu wylicza lokalizację symboli. Dane do tego wyliczenia dostarczane są przez kamerę czołową, czujnik radarowy i mapę nawigacji. Na koniec prezentacje AR są stabilizowane i dostosowywane do geometrii optyki układu projekcyjnego.