Koło VW ID.5 Pro z czarną felgą i widocznymi hamulcami.

Hamulce ID.: skuteczne, efektywne, ekologiczne

W modelach ID. Volkswagena będziesz cieszyć się bezpieczeństwem i przyjemnością jazdy na prawie wszystkich drogach. Zadba o to między innymi układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi na przedniej osi i nowoczesnymi hamulcami bębnowymi na tylnej osi.

Kilka interesujących faktów dotyczących systemu hamulcowego:

  • modele ID.  optymalnie wykorzystują zalety hamulców tarczowych i bębnowych,
  • jest to możliwe dzięki temu, że nowoczesne samochody elektryczne wykorzystują do hamowania również rekuperację,
  • część energii hamowania jest magazynowana jako energia elektryczna w akumulatorze.

Innowacyjny system hamulcowy – wiele zalet

Modele ID. Volkswagena opierają się na modułowej platformie dla samochodów elektrycznych (MEB). Platforma ta została zaprojektowana specjalnie dla aut elektrycznych i pozwala na efektywne wykorzystanie możliwości technologicznych tego rodzaju napędu. Przykładem może być system hamulcowy. W odróżnieniu od samochodów z silnikiem spalinowym modele ID. wykorzystują oprócz hamulców na przedniej i tylnej osi także dodatkową możliwość wytracania prędkości: rekuperację.

Podczas hamowania energia kinetyczna zamieniana jest w energię elektryczną odprowadzaną do akumulatora. Takie hamowanie odzyskowe nie tylko zwiększa zasięg pojazdu, lecz również zmniejsza zużycie podzespołów, na przykład okładzin ciernych. Umożliwia także zastosowanie na tylnej osi nowoczesnych hamulców bębnowych. Na przednich kołach nadal używane są hamulce tarczowe. Takie połączenie niesie ze sobą wiele korzyści. 

Tarcza lub bęben hamulcowy - różnice

Ilustracja: bęben hamulcowy VW ID.

Hamulce bębnowe

W hamulcach bębnowych tak zwany bęben obraca się wraz z kołem. We wnętrzu bębna znajdują się szczęki i tłoczki, które nie obracają się wraz z bębnem. Przy hamowaniu tłoczek dociska szczęki od wewnątrz do bębna, spowalniając ich obrót. Po zwolnieniu pedału hamowania sprężyna odciągająca zapewnia powrót szczęk do pozycji wyjściowej i bęben może znów obracać się swobodnie. 

Hamulce bębnowe w skrócie

  • Hamulec bębnowy zawdzięcza swoją nazwę zamkniętej budowie, która bardzo dobrze chroni poszczególne elementy przed niskimi temperaturami, wilgocią i rdzą.
  • Nie są narażone na resztkowe momenty zacisku – po odpuszczeniu pedału hamulca szczęki nie mają kontaktu z bębnem, co zmniejsza zużycie energii.
  • Hamulce bębnowe wnoszą także wkład w ochronę środowiska, gdyż ich zamknięta budowa skutecznie ogranicza wydostawanie się na zewnątrz pyłów hamulcowych.
Ilustracja: hamulce tarczowe VW ID.

Hamulce tarczowe

W hamulcach tarczowych tarcza cierna obraca się razem z kołem, zaciski i tłoczki hamulców są zamontowane na stałe na zwrotnicy. Przy hamowaniu tłoczki dociskają okładziny do tarczy hamulcowej.

Hamulce tarczowe w skrócie

  • Hamulce tarczowe mają bardziej otwartą budowę niż bębnowe. Dzięki temu są dobrze chłodzone i lepiej znoszą wysokie obciążenia termiczne, zatem ich skuteczność nie maleje nawet po wielokrotnie powtarzanym hamowaniu.
  • Hamulce tarczowe nie są tak dobrze chronione przed brudem, wodą i solą, gdyż nie są otoczone zamkniętym bębnem hamulcowym.

W obu przypadkach siła hamowania powstaje w wyniku tarcia okładzin ciernych dociskanych do bębna hamulcowego lub tarczy.

Hamulce bębnowe i tarczowe – optymalne połączenie dla samochodów elektrycznych

Przy hamowaniu przy użyciu układu hamulcowego główne obciążenie przypada na przednią oś, gdzie montowane są hamulce tarczowe. Obciążenie tylnej osi przy hamowaniu jest generalnie mniejsze, a w modelach ID. – dzięki rekuperacji – zmniejsza się jeszcze bardziej w porównaniu z samochodami z silnikiem spalinowym. Dlatego możliwe było zamontowanie tam nowoczesnych hamulców bębnowych.

Modele ID. optymalnie wykorzystują zalety hamulców tarczowych i bębnowych połączonych z rekuperacją.

Oszczędzający energię i ekologiczny system hamulcowy elektrycznych Volkswagenów umożliwił wydłużenie okresów między przeglądami samochodu do dwóch lat. Ale co ważniejsze: we wszystkich modelach ID. innowacyjne hamulce pozwalają na łagodne, lecz skuteczne, hamowanie i zwiększają efektywność auta.

Chcesz się umówić na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Chcesz się umówić na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Modele ID.: ID.3, ID.4, ID.5 GTX i ID. Buzz.

Chcesz poznać bliżej nasze elektryczne modele ID.? Umów się na jazdę próbną w najbliższym Salonie Volkswagena lub skorzystaj z naszego konfiguratora online, by skonfigurować swojego wymarzonego ID.

To mogłoby Cię również zainteresować: