Widok z tyłu Touarega R

Osiągi godne aut sportowych

Samochód hybrydowy typu plug-in na sportowo

Nie tylko w postaci ekstremalnego Touarega R z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in o mocy 462 KM, który jest pierwszym samochodem z rodziny R wyposażonym w hybrydowy zespół napędowy tego typu, ale również Golfem GTEPassatem GTETiguanem eHybrid i Arteonem eHybrid Volkswagen udowadnia, że samochody hybrydowe typu plug-in znakomicie łączą oszczędność i zeroemisyjną jazdę samochodu elektrycznego na co dzień z doskonałymi osiągami, gdy są potrzebne.

Potężny SUV – Touareg R – jest pierwszym najmocniejszym modelem marki Volkswagen wyposażonym w hybrydowy zespół napędowy typu plug-in. Pojemność akumulatora dostosowano tak, aby kierowcy Touarega R typowe codzienne dystanse mogli pokonywać korzystając jedynie z energii elektrycznej. Tak jak wszystkie wersje Touarega, również odmiana R jest seryjnie wyposażana w stały napęd na cztery koła. Dzięki niemu oraz za sprawą mocnego zespołu napędowego, którego maksymalny moment obrotowy ma wartość aż 700 Nm, Touareg R może pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Co ważne, jest to możliwe także wtedy, gdy auto porusza się w trybie elektrycznym. Jako pierwszy na świecie SUV z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in Touareg R jest wyposażany w system Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie samochodem z przyczepą. Jako pierwszy Volkswagen model ten mógł poruszać się półautomatycznie do prędkości 250 km/h.

Emblemat "R" z przodu Tiguana
Arteon eHybrid podłączony do ładowarki

Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid należą do najoszczędniejszych samochodów w swojej klasie. Większość kierowców, którzy używają tych aut do codziennych dojazdów do pracy, może poruszać się nimi wyłącznie w trybie elektrycznym. Rozruch Arteonów w wersjach eHybrid, o ile mają odpowiednio naładowany akumulator, odbywa się zawsze w trybie elektrycznym. Dzięki hybrydowemu trybowi pracy układu napędowego podczas dalszej podróży łatwo można zgromadzić energię elektryczną, która wystarcza do pokonania końcowego odcinka trasy w mieście przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Litowo-jonowy akumulator (umieszczony w podłodze pojazdu przed jego tylną osią) zasila energią silnik elektryczny. Kierowca może kontaktować się ze swoim hybrydowym autem online – dzięki aplikacji We Connect. Jeśli załączony jest przewód ładowania akumulatora, kierowca może np. zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę we wnętrzu Arteona lub rozpocząć ładowanie akumulatora. Poza tym, tak jak w wypadku każdego nowego Arteona, może pobrać wszelkie dane, np. na temat zasięgu auta, a także zarządzać jego funkcjami.

Z kolei, Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid łączą zalety aut elektrycznych z możliwościami limuzyn, które są przeznaczone do pokonywania dalekich tras. Podczas podróży na dalsze odległości oraz w czasie jazdy z prędkością większą niż 140 km/h oszczędny benzynowy silnik TSI jest wspomagany przez jednostkę elektryczną. Współpraca silników elektrycznego i spalinowego sprawia, że efektywność całego zespołu napędowego jest większa, co objawia się w postaci większej oszczędności paliwa i wyższej dynamiki. Energia elektryczna może zostać wykorzystana do tego, by samochód jechał wyłącznie w trybie elektrycznym lub do zwiększenia jego osiągów. Dodatkowy zastrzyk mocy dostarczanej przez jednostkę elektryczną działa jak „doładowanie” i w trybie eHybrid sprawia, że auto staje się jeszcze bardziej dynamiczne. Poprzez mocne wciśnięcie pedału przyspieszenia lub korzystając z przycisku GTE można uruchomić sportowy tryb jazdy GTE. Silnik TSI rozwija moc 115 kW (156 KM), elektryczny natomiast – 85 kW (115 KM). Łączna systemowa moc zespołu napędowego Arteona eHybrid wynosi 160 kW/218 KM.

Arteon SB podłączony do ładowarki
Passat GTE podłączony do ładowarki

W identyczny zespół napędowy jak w Arteonie wyposażono również Passata GTE. W porównaniu z poprzednią generacją modelu, jego akumulator ma teraz pojemność większą o 31 procent. Dzięki akumulatorowi o pojemności 13 kWh zasięg, jaki auto może pokonać korzystając wyłącznie z energii elektrycznej wzrósł do 57 km (wg WLTP), co w zupełności wystarcza do codziennej bezemisyjnej jazdy na większości tras. Akumulator może być zasilany z zewnętrznej sieci lub podczas jazdy – przez silnik TSI albo w trakcie odzyskiwania energii hamowania. Najbardziej dynamiczną naturę Passat GTE ujawnia wtedy, gdy kierowca uruchomi tryb GTE. W sportowy sposób reagują wówczas pedał przyspieszenia, skrzynia biegów i układ kierowniczy, a system sterowania silnikiem dostosowuje się do pracy przy większym obciążeniu. W trybie GTE jednostka napędowa TSI oraz silnik elektryczny wspólnie wytwarzają tzw. boost, który pozwala na wykorzystanie pełnej mocy systemowej i maksymalnego momentu obrotowego zespołu napędowego. We wnętrzu auta zmienia się akustyka, ponieważ w trybie GTE aktywnie jest wytwarzany odpowiedni GTE-Sound.

W wypadku hybrydowego Golfa GTE najnowszej generacji również zwiększono pojemność akumulatora, która wzrosła o aż 50 procent i wynosi teraz tyle, co w Passacie GTE. Hybrydowy zespół napędowy osiąga moc systemową o wartości 180 kW (245 KM), czyli tyle samo, co w usportowionym Golfie GTI. W porównaniu z Golfem GTE poprzedniej generacji w nowym znacznie zwiększono elektryczny zasięg, który wynosi 60 km. Na jego wydłużenie pracuje nie tylko akumulator o sporej pojemności, ale również bardzo dobra aerodynamika samochodu.

Golf GTE

Dowodem na to, że w Volkswagenie modele hybrydowe typu plug-in mogą udanie łączyć wysokie osiągi i świetny styl jest Tiguan eHybrid. Popularny SUV jest dostępny zarówno w usportowionej wersji R-Line, jak i stylowej Elegance. Obydwie mają identyczną moc i osiągi, różnią się jedynie detalami na zewnątrz i w kabinie.