Proste odpowiedzi na pytania
Czy samochód elektryczny może się zapalić? Czy ładowanie w deszczu jest bezpieczne? Na co trzeba zwrócić uwagę przy transportowaniu uszkodzonego samochodu? Jest wiele pytań dotyczących bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych. Tutaj znajdziesz na nie odpowiedzi.
Zasady bezpieczeństwa przy obchodzeniu się z instalacją
wysokonapięciową.
Homologowane pojazdy elektryczne stwarzają zagrożenie porównywalne z pojazdami z innymi rodzajami napędu (paliwo, gaz).
Udostępniamy straży pożarnej Wytyczne i instrukcje udzielania pomocy
Środki bezpieczeństwa przy ładowaniu.
Wyłączniki ochronne zarówno w akumulatorze, jak i w całkowicie zaizolowanym przewodzie do ładowania zapewniają bezpieczeństwo podczas deszczu. Proces ładowania rozpocznie się dopiero po bezpiecznym połączeniu obu wtyków przewodu i sprawdzeniu jakości połączenia zarówno przez samochód, jak i infrastrukturę ładującą. Dopiero wtedy zacznie płynąć prąd. Ładowanie jest zatem bezpieczne także w deszczu.
Podczas każdej burzy należy unikać przebywania na otwartym terenie oraz kontaktu z urządzeniami elektrycznymi. Uderzenie pioruna w pojazd lub otoczenie może spowodować uszkodzenie wewnętrznych instalacji elektrycznych samochodu i stacji ładowania. Z reguły stacje ładowania posiadają zabezpieczenie przed przepięciami. Najlepiej dowiedzieć się od operatora stacji, czy posiada ona odpowiednie urządzenia zabezpieczające.
Nie. Dzięki licznym zabezpieczeniom systemu wysokonapięciowego woda nie powoduje zwiększonego ryzyka porażenia prądem.
Nie. Aby poraził Cię prąd, musiałbyś dotknąć obu biegunów, czyli przewodów plus i minus. Ponadto system akumulatora wysokonapięciowego posiada liczne zabezpieczenia zapobiegające porażeniu prądem.
Przy fachowej instalacji stacja ładowania jest włączona w system bezpieczeństwa elektrycznego całego domu.
Nie. Wtyczka jest tak zaprojektowana, że w normalnym przypadku nie można dotknąć palcem styków. O wiele istotniejsze jest jednak, że prąd zacznie płynąć dopiero po pomyślnym zakończeniu procedury „Hand Shake” przez przewód komunikacyjny kabla. Oznacza to, że prąd popłynie dopiero wtedy, gdy wtyczka będzie prawidłowo podłączona do samochodu i zarówno samochód, jak i Wallbox sprawdzą i potwierdzą prawidłowość połączenia.
Podczas całego procesu ładowania przewód jest stabilnie zablokowany zarówno w samochodzie, jak i w Wallbox, i potrzebna jest wielka siła, by go wyrwać. Jeżeli jednak tak się zdarzy, jest mniej niebezpieczne, niż wyrwanie przewodu ze ściany w domu, gdyż zarówno Wallbox, jak i samochód rozpoznają przerwanie połączenia i natychmiast, zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa, przerywają doprowadzanie prądu.
Tak, nawet bardzo! Jest tak samo niebezpieczne, jak przecięcie na przykład przewodu zasilającego telewizora. Prosimy nie robić tego pod żadnym pozorem!
Jeżeli jednak doszłoby do całkowitego przecięcia przewodu, zarówno samochód, jak i Wallbox rozpoznają przerwanie połączenia i natychmiast, zgodnie z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa, przerwą doprowadzanie prądu.
Tylko przy niewłaściwej instalacji stacji ładowania może w najgorszym przypadku dojść do awarii prądu. Abyś jednak nie musiał siedzieć w ciemności, nasi wykwalifikowani elektrycy chętnie udzielą porady i pomogą w instalacji. I to jeszcze przed pierwszym ładowaniem samochodu. Dodatkowo Wallbox posiada funkcje zabezpieczające, których celem jest zapobieganie awarii prądu. Wystarczy tylko kilka dodatkowych podzespołów i kilka łatwych operacji podczas instalacji.
Palność pojazdu elektrycznego i metody gaszenia.
Tak, pożary są możliwe, tak samo jak w przypadku konwencjonalnych pojazdów. W przypadku samochodów elektrycznych występuje dodatkowo niewielkie ryzyko szczątkowe opóźnionego powstania ognia, szczególnie przy uszkodzeniu akumulatora wysokonapięciowego, w której magazynowana jest energia elektryczna i chemiczna. Mogą zapalić się znajdujące się w niej stałe i ciekłe substancje chemiczne. Nie dojdzie jednak do zapalenia się metalu, czyli litu.
W każdym przypadku może być inaczej. Odpowiednie metody gaszenia zastosowane przez straż pożarną pozwalają ugasić ogień.
Proces gaszenia zawsze zależy od sytuacji, należy postępować jak przy normalny pożarze pojazdu. Ważne jest, aby przestrzegać Instrukcji udzielania pomocy.
Nie. Pożar można natychmiast gasić wodą. Strumień wody może co najwyżej spowodować lokalne zwarcie w otwartej instalacji wysokonapięciowej, jednak do strumienia wody gaśniczej nie przedostanie się prąd. A ponieważ w akumulatorach litowo-jonowych nie jest stosowany lit w formie pierwiastkowej, także z tego względu kontakt z wodą nie jest problemem.
Przy każdym pożarze powstają toksyczne gazy i dym. Dlatego należy zawsze zachować bezpieczną odległość od płonącego pojazdu. Również straż pożarna przy płonącym akumulatorze zachowuje takie same środki ostrożności, jak przy pożarze konwencjonalnego pojazdu i stosuje środki ochrony dróg oddechowych.
Z pożarem samochodu elektrycznego należy walczyć tak samo, jak z pożarem konwencjonalnego samochodu.
Pożar samochodu elektrycznego stwarza zagrożenia porównywalne do pożaru pojazdu z napędem konwencjonalnym. Na tworzenie się dymu i ciepła oprócz akumulatora i paliwa mają wpływ także pozostałe materiały zastosowane w samochodzie. Dlatego postępowanie straży pożarnej musi być takie same, jak przy konwencjonalnym aucie. Zasadniczo obowiązuje zasada: jeżeli na parkingu podziemnym pali się samochód, należy natychmiast opuścić parking.
W niektórych przypadkach samochody elektryczne nie mogą korzystać z parkingów podziemnych i wielopoziomowych. Nasze badania w zakresie bezpieczeństwa nie wykazały jednak żadnej konieczności wprowadzania takich ograniczeń. Jednakże ostateczna decyzja należy do zarządcy parkingu.
Zagrożenia dla zdrowia
Zasadniczo nie, gdyż pola elektromagnetyczne powstające podczas pracy samochodu są uwzględniane już na etapie projektowania nowych pojazdów. Konstrukcja samochodu minimalizuje wpływ nawet na najbardziej wrażliwe osoby, na przykład na osoby z implantami medycznymi.
Bezpieczeństwo w razie awarii i wypadku.
Samochód elektryczny może być odtransportowany przez odpowiednią specjalistyczną firmę. Szczegółowe informacje podane są w Instrukcji obsługi. Przy odtransportowywaniu po pożarze należy podjąć specjalne środki bezpieczeństwa.
Samochody elektryczne lub hybrydowe, które uległy wypadkowi, ze względu na zasady ochrony przeciwpożarowej muszą być ustawiane na ogrodzonym, otwartym terenie, z zachowaniem wystarczającej odległości od innych pojazdów, budynków oraz łatwopalnych przedmiotów lub materiałów. Absolutnie odradzamy wstawianie samochodu elektrycznego lub hybrydowego z uszkodzonym systemem akumulatora do zamkniętej hali.
Ponadto należy przestrzegać instrukcji producenta, na przykład Instrukcji ratunkowych. Jeżeli wypadek spowodował odsłonięcie podzespołów wysokonapięciowych i narażenie ich na wpływy atmosferyczne, należy przykryć pojazd nieprzemakalną plandeką i odpowiednio oznaczyć. Należy przestrzegać tej zasady szczególnie w przypadku dowiezienia samochodu poza godzinami pracy warsztatu.
Samochody elektryczne lub hybrydowe, które uległy wypadkowi, muszą zostać odstawione w bezpieczne miejsce zgodnie z lokalnymi przepisami odnośnie kwarantanny do momentu, gdy nie będzie już ryzyka powtórnego pojawienia się ognia. Czas trwania kwarantanny oraz sposób dalszego postępowania, na przykład demontażu, naprawy lub utylizacji, są zawsze uzależnione od sytuacji i muszą zostać określone przez specjalistę od instalacji wysokonapięciowych.
Jak przy każdym wypadku, wszyscy pasażerowie powinni natychmiast opuścić pojazd i udać się w bezpieczne miejsce. Należy przedsięwziąć wszystkie normalne niezbędne środki zabezpieczające.
Po wypadku ogień może pojawić się natychmiast, z pewnym opóźnieniem lub nawet dopiero po kilku dniach, szczególnie jeżeli uszkodzony został akumulator. Dlatego należy zawsze zabezpieczyć miejsce wypadku i wyprowadzić wszystkie osoby w bezpieczne miejsce.
Jest to mało prawdopodobne, jednak nie można tego całkowicie wykluczyć, szczególnie w razie poważnego wypadku. Jeżeli system wykryje wypadek, w którym dojdzie do aktywacji poduszek powietrznych, akumulator i instalacja wysokonapięciowa zostaną natychmiast automatycznie rozłączone. Ponadto samochody posiadają kilka różnych mechanizmów zabezpieczających:
- cały system wysokonapięciowy jest tak zaprojektowany, by był zabezpieczony przed dotknięciem;
- system wysokonapięciowy jest także całkowicie odizolowany od nadwozia – tak zwana izolacja galwaniczna lub elektryczna;
- przy poważnym wypadku z aktywacją poduszek powietrznych system wysokonapięciowy zostaje natychmiast wyłączony.
Dokładny sposób postępowania jest szczegółowo opisany w odpowiednich Instrukcjach ratowniczych.
Wszystkie modele ID. są specjalnie zabezpieczone osłoną podwozia.