Ruszyła produkcja samochodów elektrycznych Volkswagena w fabryce w Emden

Ruszyła produkcja samochodów elektrycznych Volkswagena w fabryce w Emden

  • fabryka w Emden dzięki miliardowym inwestycjom została zmieniona w niezwykle zaawansowane technologicznie miejsce produkcji samochodów elektrycznych
  • z taśmy zjeżdża tam najlepiej sprzedający się elektryczny Volkswagen – ID.4
  • prezes Volkswagena, Ralf Brandstätter: „Zwiększanie mocy produkcyjnych cieszącego się ogromnym powodzeniem modelu jest ważną częścią naszej strategii ACCELERATE. Dzięki niej możemy szybciej przejść na bezemisyjną mobilność”
  • stopniowe przestawienie dużej fabryki z produkcji pojazdów z silnikiem spalinowym na w pełni elektryczną mobilność jest największą zmianą w historii fabryki
  • sprzedawany na całym świecie model ID.4 jest dziś produkowany w niemieckich zakładach w Emden i Zwickau, a także w chińskich fabrykach w Anting i Foshan, a od jesieni 2022 będzie zjeżdżać z taśmy także w Chattanooga w USA
  • Grupa Volkswagen do 2026 roku zainwestuje 21 mld euro, by stworzyć w Dolnej Saksonii centrum elektromobilności

Volkswagen kontynuuje transformację swoich zakładów w miejsca produkcji samochodów elektrycznych. Globalna sieć takich fabryk właśnie powiększyła się o zakład produkujący model ID.4 w Emden. To drugi po Zwickau zakład produkujący pojazdy elektryczne w Niemczech, dołączył on do chińskich fabryk w Anting i Foshan. Jeszcze w tym roku lista wydłuży się o obiekty w Chattanooga (USA) i Hanower. W efekcie moce produkcyjne fabryk Volkswagena sięgną 1,2 mln samochodów elektrycznych, opartych na platformie MEB rocznie. Przebudowa zatrudniającej 8000 pracowników fabryki w Emden pochłonęła ok. 1 mld euro. Emden jest pierwszym tak zaawansowanym technologicznie zakładem zajmującym się produkcją aut elektrycznych w Dolnej Saksonii. Grupa Volkswagen do 2026 roku zainwestuje w tym kraju związkowym łącznie ok. 21 mld euro i uczyni go niemieckim centrum elektromobilności.

„Szybkie zwiększenie mocy produkcyjnych cieszącego się ogromnym powodzeniem modelu ID.4 to ważna część naszej strategii ACCELERATE. Dzięki niej możemy przyspieszyć przejście na bezemisyjną mobilność i stworzyć możliwości zaspokojenia popytu na auta elektryczne” – powiedział prezes Volkswagena, Ralf Brandstätter. „Nasze zaangażowanie w Dolnej Saksonii to dowód na to, że efektywność kosztowa i konkurencyjność są możliwe i że będziemy je mogli trwale zwiększyć” – dodał Ralf Brandstätter.

Dolna Saksonia stanie się centrum elektromobilności
„Jako Volkswagen chcemy, by Dolna Saksonia, gdzie zatrudniamy 130 000 pracowników, stała się niemieckim centrum elektromobilności” – powiedział Ralf Brandstätter. Oprócz modelu ID.4, w Emden od przyszłego roku będzie produkowany jeszcze jeden model – AERO B. Ponadto jeszcze w tym roku w fabryce w Hanowerze rozpocznie się produkcja elektrycznego wcielenia kultowego Bulli – modelu ID. Buzz. W 2023 r. dołączy do tego grona zakład w Wolfsburgu, gdzie ruszy produkcja modelu ID.3, a kolejny pojazd elektryczny – Trinity – zjedzie z tamtejszej linii montażowej w 2026 r. Grupa inwestuje również w Brunszwiku, Salzgitter i Kassel, między innymi w dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych akumulatorów i silników elektrycznych, wykorzystywanych w platformie MEB. Zakład w Salzgitter będzie dalej rozbudowywany i stanie się europejskim centrum produkcji akumulatorów. Do 2026 roku inwestycje w Dolnej Saksonii sięgną łącznie 21 mld euro – to niespotykany poziom, także w skali międzynarodowej.

„Konsekwentne zwiększanie mocy produkcyjnych jest kluczem do sukcesu naszej globalnej elektrycznej ofensywy. Dzięki wiedzy i doświadczeniu zdobytym w Emden będziemy w stanie szybko i sprawnie przeprowadzić transformację innych zakładów. Podstawą są tu innowacyjne rozwiązania w produkcji i wysoko wykwalifikowani pracownicy. Dzięki temu realizujemy naszą strategię ACCELERATE – na całym świecie, w Niemczech i właśnie tutaj, w Dolnej Saksonii” – powiedział Christian Vollmer, członek zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za produkcję i logistykę.

„Rozpoczęcie produkcji pierwszego w pełni elektrycznego samochodu w naszej fabryce to bardzo ważna chwila dla całego zespołu w Emden. Przez ostatnie dwa lata intensywnie przygotowywaliśmy się do uruchomienia produkcji ID.4 i z niecierpliwością czekaliśmy na ten dzień. Jesteśmy dumni widząc ID.4, gdy zjeżdża z linii produkcyjnej w Emden. Cieszymy się, że Emden może dołożyć swoją cegiełkę do przyspieszenia elektryfikacji Volkswagena” – powiedział Uwe Schwartz, dyrektor zakładu w Emden.

Rozruch produkcji modelu ID.4 w Emden przebiega zgodnie z planem, pomimo wielu wyzwań, z którymi trzeba było się zmierzyć podczas transformacji. Maksymalna zdolność produkcyjna Emden zostanie osiągnięta pod koniec 2022 r. i wyniesie 800 aut dziennie. W ramach przebudowy zakładu powstały nowe hale produkcyjne i inne obiekty o łącznej powierzchni około 125 000 m2. Powodzenie transformacji zależy także od pracowników. Załoga w Emden stale podnosiła kwalifikacje podczas szkoleń przy linii produkcyjnej i online, korzystano także z wiedzy i doświadczenia pracowników zakładu w Zwickau. Ponad 400 pracowników z Emden na początku 2020 roku przeniesiono czasowo do Zwickau, aby mogli się oni jak najlepiej przygotować się do produkcji pojazdów elektrycznych w swoim zakładzie.

ID.4 jest dziś produkowany w czterech fabrykach i cieszy się ogromnym powodzeniem
Volkswagen ID.4 zjeżdża dziś z taśmy w Emden i Zwickau w Niemczech, a także w Anting i Foshan w Chinach. Ale na tym nie koniec: produkcja aut na rynek USA ruszy jesienią w zakładzie w Chattanooga. ID.4 odniósł sukces błyskawicznie po wejściu na rynek: tylko w pierwszym kwartale 2022 roku Volkswagen dostarczył ponad 30 000 egzemplarzy, oznacza to, że co drugi elektryczny pojazd Volkswagena to właśnie ID.4. Od momentu wprowadzenia na rynek dostarczono 163 000 egzemplarzy, dzięki czemu ID.4 jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym marki Volkswagen i Grupy. Na wielu rynkach ten elektryczny SUV wskoczył na szczyt list sprzedaży już w pierwszym roku od debiutu i był najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym w takich krajach jak Dania, Finlandia, Irlandia czy Szwecja. Obecnie około 73 000 klientów na całym świecie czeka na realizację zamówienia na ten model.