Volkswagen wzmocnił efektywność ekonomiczną po trzecim kwartale 2022 roku
- wynik operacyjny w wysokości 2,5 mld euro za pierwsze dziewięć miesięcy (przed uwzględnieniem pozycji specjalnych) jest dwukrotnie wyższy niż w analogicznym okresie 2021 roku
- rentowność operacyjna sprzedaży przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wynosi 4,7 procent
- prezes zarządu Volkswagena Thomas Schäfer: „Solidne wyniki kwartalne pokazują, że Volkswagen pozostaje na dobrej drodze mimo wyjątkowo trudnej sytuacji na rynku. Utrzymujemy wysokie tempo – przyspieszamy w zakresie elektromobilności i dostosowujemy portfel produktów do potrzeb klientów.”
- dyrektor finansowy Patrik Andreas Mayer: „W obliczu ogromnych wyzwań wynikających z napiętej sytuacji związanej z zaopatrzeniem, musimy kontynuować nasze wysiłki w celu obniżenia kosztów, by osiągnąć wzrost wyniku operacyjnego. Czwarty kwartał będzie szczególnie wymagający w związku z sytuacją z globalnymi łańcuchami dostaw i dostępnością części.”
Marka Volkswagen wzmocniła swoją efektywność ekonomiczną w utrzymującym się trudnym otoczeniu. Wynik operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych za pierwsze dziewięć miesięcy bieżącego roku wyniósł prawie 2,5 mld euro i był dwukrotnie wyższy niż w analogicznym okresie 2021 roku (1,2 mld euro), a przychody ze sprzedaży wzrosły do 52 mld euro (poprzednio 49 mld euro). Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej osiągnęły poziom miliarda euro (poprzednio -0,3 mld euro). Mimo że wiele zamówień klientów nie mogło zostać zrealizowanych zgodnie z planem ze względu na utrzymujące się problemy z dostępnością części, na poprawę wyniku wpłynął przemyślany miks modelowy i zwiększenie dostaw w trzecim kwartale: 1,26 mln pojazdów dostarczonych na całym świecie od lipca do września 2022 r. to o 15,3 procent więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.
„Solidne wyniki kwartalne pokazują, że Volkswagen pozostaje na dobrej drodze mimo wyjątkowo trudnego otoczenia. Utrzymujemy wysokie tempo, uprościliśmy portfolio produktów, a do 2026 roku wprowadzimy dziesięć nowych modeli elektrycznych. Między innymi dzięki temu stajemy się bardziej wydajni. Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej ograniczyć zaległości w realizacji zamówień, które osiągnęły historyczny poziom, aby nasi klienci mogli jak najszybciej odebrać swojego nowego Volkswagena” – powiedział Thomas Schäfer, prezes marki Volkswagen Samochody Osobowe, członek zarządu Grupy Volkswagen i szef grupy marek wolumenowych.
Celem jest jeszcze ściślejsza współpraca marek w grupie marek wolumenowych, aby stać się jeszcze szybszym, skuteczniejszym i bardziej opłacalnym. Już w tym roku fabryki grupy marek wolumenowych ograniczyły koszty o 220 mln euro. Celem jest zwiększenie wydajności całej grupy marek wolumenowych o 20 procent, dzięki efektowi synergii w perspektywie średnioterminowej. Grupa marek wolumenowych, obejmująca Volkswagen Samochody Osobowe, SEAT i CUPRA, SKODA, a także Volkswagen Samochody Dostawcze, podlega Thomasowi Schäferowi w zarządzie Grupy.
Koncentracja na efektywności kosztowej
Patrik Andreas Mayer, dyrektor finansowy marki Volkswagen Samochody Osobowe, skomentował: „Wobec ogromnych wyzwań wynikających z napiętej sytuacji w zakresie zaopatrzenia musimy w najbliższych miesiącach kontynuować nasze systematyczne wysiłki na rzecz obniżenia kosztów i zwiększenia naszego wyniku operacyjnego. W ten sposób stworzymy podstawy do tego, aby Volkswagen mógł z własnych środków sfinansować transformację w kierunku elektromobilności i cyfryzacji.”
Utrzymuje się wysoki portfel zamówień
W osiągnięciu dobrego wyniku w dziewięciu miesiącach pomogły zwiększone dostawy w trzecim kwartale, które stabilizują się na wysokim poziomie pomimo „wąskich gardeł” w branży dostawców. Liczba pojazdów dostarczonych od lipca do września 2022 roku wyniosła 1,26 miliona i była o 15,3 procent wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku – szczególnie wysokie były dostawy we wrześniu (+19 procent). W rezultacie marka Volkswagen dostarczyła w pierwszych dziewięciu miesiącach roku na całym świecie 3,3 mln pojazdów, z czego 207 200 stanowiły całkowicie elektryczne modele rodziny ID. (wzrost o 23,5 procent).
Prym wiodły modele ID.4 i ID.5, których dostarczono łącznie 122 600 sztuk. W Chinach w pierwszych dziewięciu miesiącach dostarczono 104 700 modeli ID. (ID.3, ID.4 i ID.6), czyli ponad dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Portfel zamówień marki Volkswagen pozostaje bardzo duży – tylko w Europie jest w nim 700 000 pojazdów (zarówno z napędem elektrycznym, hybrydowym, jak i konwencjonalnym). Volkswagen intensywnie pracuje nad dalszym skróceniem czasu dostawy dla klientów i jak najszybszą realizacją zaległych zamówień.
Prognozy
Marka Volkswagen spodziewa się, że niestabilna sytuacja w zakresie dostaw części oraz rosnące ceny surowców i energii utrzymają się w czwartym kwartale i po zakończeniu 2022 roku. Dyrektor finansowy, Patrik Andreas Mayer skomentował: „Czwarty kwartał będzie szczególnie wymagający w odniesieniu do globalnych łańcuchów dostaw i dostaw części. To sprawia, że tym ważniejsze jest zabezpieczenie wyniku na długi czas poprzez dyscyplinę kosztową i optymalizację miksu modelowego.”