Wyniki badania: Wyższe ceny benzyny skłaniają Polaków do rozważenia zakupu „elektryka”

Wyniki badania: Wyższe ceny benzyny skłaniają Polaków do rozważenia zakupu „elektryka”

  • co drugi ankietowany, który rozważa zakup samochodu elektrycznego, wskazuje rosnące ceny paliw jako czynnik, który wpłynął na zainteresowanie autem na prąd
  • 13 procent ankietowanych Polaków rozważa zakup używanego auta elektrycznego
  • dwóch na pięciu badanych, którzy rozważają zakup używanego „elektryka”, myśli o aucie starszym niż 2 lata, ale młodszym niż 7 lat
  • 43 procent ankietowanych, którzy rozważają zakup używanego samochodu na prąd, bierze pod uwagę auto klasy średniej

Podwyżki na stacjach benzynowych to numer jeden wśród czynników, które wpływają dziś na rozważanie zakupu auta elektrycznego przez Polaków. Wyższe ceny benzyny i oleju napędowego mogą budzić zainteresowanie używanymi autami elektrycznymi. Czy i o jakich używanych autach na prąd myślą Polacy? Odpowiedź znajdziemy w najnowszym raporcie InsightOut Lab i marki Volkswagen.

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2022 r. ceny paliw w Polsce wzrosły z poziomu niecałych 6 zł do niemal 8 zł za litr. Podwyżki na stacjach benzynowych sprawiają, że koszty użytkowania aut elektrycznych stają się jeszcze bardziej konkurencyjne wobec pojazdów spalinowych. Nawet biorąc pod uwagę możliwe wzrosty cen energii elektrycznej przemieszczanie się samochodem na prąd pozostanie kilkukrotnie tańsze niż „spalinówką”. 100 km jazdy samochodem elektrycznym może kosztować tylko 13 zł, czyli ponad trzy razy mniej niż w przypadku tradycyjnych aut*. Dlatego InsightOut Lab i marka Volkswagen sprawdzili, czy podwyżki na stacjach benzynowych wpływają na zainteresowanie autami elektrycznymi i czy Polacy biorą pod uwagę zakup używanego „elektryka”?

Korzyści praktyczne przede wszystkim
Osoby, które deklarują rozważanie zakupu auta na prąd, zostały zapytane o czynniki, które wpłynęły na ich zainteresowanie „elektrykami”. W odpowiedziach najczęściej powtarzają się motywacje natury praktycznej. Numerem jeden na liście są rosnące ceny paliw w ostatnim czasie. Wskazała je niemal połowa ankietowanych. Istotną motywacją dla niemal co trzeciego ankietowanego (31 procent odpowiedzi) są również niższe koszty eksploatacji aut na prąd. Osoby badane na przygotowanej liście miały do wyboru także dwa aspekty obejmujące motywacje ideowe i związane z doświadczeniem. Ekologiczność „elektryków” znalazła się na drugim miejscu (40 procent wskazań), a przyjemność z jazdy dopiero na ostatniej pozycji (9 procent).

Wykres 1

Używane „elektryki” czekają na swój moment
Znamy już motywacje do rozważania zakupu aut elektrycznych. Sprawdźmy teraz ilu chętnych znajdzie się na używany model auta tego rodzaju? Wciąż niewielu. Z badania wynika, że w sumie 13 procent Polaków rozważa zakup używanego samochodu na prąd. Aż 2/3 badanych mówi „elektrykom” z drugiej ręki „nie”, w tym aż 40 procent – zdecydowane „nie”. Jeden na pięciu ankietowanych pozostaje niezdecydowany. Jeśli bliżej przyjrzymy się osobom, rozważającym zakup używanego auta elektrycznego, okaże się, że najczęściej są to osoby w średnim wieku (35-44 lata). Natomiast ani płeć, ani miejsce zamieszkania nie różnicują badanych.

Wykres 2

Tymczasem oferta i popyt na używane auta elektryczne rośnie nie tylko w Polsce. Według The Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) sprzedaż używanych pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wzrosła w 2021 roku o 119 procent – do 40 228 sztuk w porównaniu z rokiem 2020. Natomiast według firmy AAA Auto w Polsce w latach 2019-2022 oferta używanych aut na prąd wzrosła aż o 1451 procent, przy czym spadła mediana ich ceny (102 tys. zł) przy wzroście przebiegu (41 tys. km) i wieku (4 lata). Jednak zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Polsce auta elektryczne wciąż stanowią niewielki odsetek wszystkich pojazdów dostępnych „z drugiej ręki”.

Używane w średnim wieku
Osoby, które rozważają zakup używanego auta na prąd zostały zapytane, jaki jest wiek pojazdu, który są skłonne kupić? W sumie dla ponad 2/3 osób górną granicą wieku jest 7 lat, w tym dla 40 procent jest to przedział powyżej 2, ale mniej niż 4 lata. Jednak względnie spora grupa potencjalnych nabywców rozgląda się za autem młodszym niż 2 lata. Wyniki badania częściowo pokrywają się z danymi serwisu motoryzacyjnego OTOMOTO, przeanalizowanymi przez PSPA. Wśród używanych aut na prąd, wystawionych na sprzedaż, 2/3 stanowią tam samochody 1-4-letnie, a 1/3 to pojazdy 5-10-letnie.

Wykres 3

SUV-y już nie takie atrakcyjne?
Auto typu SUV nie jest pierwszym wyborem osób, rozważających zakup używanego auta w pełni elektrycznego. Modele tego typu znalazły się dopiero na trzecim miejscu na „liście życzeń” potencjalnych nabywców. Elektryczne SUVy z drugiej ręki są domeną osób w średnim wieku (35-44 lata), i budzą zainteresowanie zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jednak numerem jeden na liście są auta klasy średniej, które nieznacznie wyprzedziły małe samochody miejskie. O tym ostatnim rodzaju aut myślą zwłaszcza kobiety, a dokładnie 49 procent pań, które zadeklarowały rozważanie zakupu używanego „elektryka”. Dysproporcja między płciami jest w tym przypadku znacząca, bo wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 31 procent.

Wykres 4

Metodologia
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1067 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-25 lipca 2022. Metoda: CAWI.

* 13 zł dla ID.4 Pro 77 kWh 174 KM, zużycie energii 17 kWh/100 km, przyjęta cena 1 kWh: 77 groszy; 43 zł dla Volkswagena Tiguana 1.5 TSI Life DSG, zużycie paliwa 5,6 l/100 km, przyjęta cena za litr benzyny: 7,6 zł