Grupa Volkswagen na kursie NEW AUTO: dostawy aut elektrycznych podwojone w 2021 roku
- Transformacja trwa: 452 900 samochodów elektrycznych (BEV) dostarczonych do klientów (+96 procent w porównaniu z rokiem 2020), co dało Grupie pozycję lidera w Europie i drugie miejsce w USA, sprzedaż aut BEV w Chinach wzrosła czterokrotnie (do 92 700 sztuk) Ograniczona dostępność półprzewodników spowodowała, mimo pełnego banku zamówień, nieznaczne zmniejszenie dostaw rok do roku o 4,5 procent, do 8,9 mln samochodów
Wolfsburg, Poznań, 13 stycznia 2022 – W 2021 roku Grupa Volkswagen kontynuowała transformację w kierunku zrównoważonej, skoncentrowanej na oprogramowaniu Grupy zajmującej się mobilnością i prawie podwoiła liczbę dostarczonych pojazdów elektrycznych BEV w porównaniu z rokiem 2020 – do 452 900 sztuk. Stanowią one obecnie 5,1 procent dostaw do klientów, podczas gdy w roku poprzednim było to 2,5 procent. Grupa jest liderem europejskiego rynku pojazdów elektrycznych z dużą przewagą nad rywalami i zajmuje drugie miejsce na kluczowym rynku amerykańskim z udziałem około 7,5 procent. W Chinach dostarczono 92 700 pojazdów elektrycznych BEV, cztery razy więcej niż w roku 2020. Również sprzedaż hybryd plug-in na całym świecie znacznie wzrosła (do 309 500 sztuk, +61 procent). Łącznie Grupa dostarczyła klientom na całym świecie 8 882 000 pojazdów. Tak jak przewidywano, globalny niedobór półprzewodników doprowadził do niewielkiego spadku – o 4,5 procent w stosunku do roku 2020, pomimo olbrzymiego popytu i pełnego portfela zamówień.
„Rok 2021 był bardzo trudny ze względu na globalne niedobory półprzewodników, ale mimo to konsekwentnie realizowaliśmy nasz kurs w przyszłość w kierunku NEW AUTO. Podwojenie wolumenu naszych samochodów elektrycznych i wysoki popyt na wszystkie nasze pojazdy wyraźnie pokazują, że wybraliśmy dobry kierunek rozwoju. Na tym będziemy się opierać w bieżącym roku i dalej prowadzić transformację” – powiedział Christian Dahlheim, odpowiedzialny za sprzedaż Grupy Volkswagen.
Dane za 2021 rok pokazują, jak zmienia się model biznesowy Grupy Volkswagen. Źródła dochodów będą się stopniowo przesuwać z aut spalinowych na zeroemisyjne samochody elektryczne oraz ze sprzedaży pojazdów na oprogramowanie i usługi mobilności, wspierane technologią autonomicznej jazdy. Grupa Volkswagen przewiduje, że w 2030 roku co drugi samochód sprzedawany na świecie będzie autem w pełni elektrycznym.
Systematyczna elektryfikacja gamy samochodów jest odzwierciedlona także w planach inwestycyjnych Grupy na lata 2022-2026, które zaprezentowano w grudniu. Plany te przewidują wzrost inwestycji i nakładów na rozwój elektromobilności o ok. 50 procent w porównaniu z poprzednią rundą planowania, łącznie będzie to 52 mld euro.
Najlepiej sprzedającymi się elektrycznymi samochodami Grupy w 2021 r. były:
– Volkswagen ID.4 – 119 600 sztuk
– Volkswagen ID.3 – 75 500 sztuk
– Audi e-tron (wraz z wersją Sportback) – 49 200 sztuk
– ŠKODA Enyaq iV – 44 700 sztuk
– Volkswagen e-up! – 41 400 sztuk
– Porsche Taycan (wraz z wersją Sport Turismo) – 41 300 sztuk
Dostawy samochodów w podziale na regiony w 2021 roku
W Europie łącznie dostarczono 3 518 700 aut (-2,7 procent). W Europie Zachodniej 2 860 400 klientów zdecydowało się na samochód jednej z marek grupy. W tej części naszego kontynentu dużą popularnością cieszyły się auta elektryczne. Wybrało je 10,5 procent nabywców (w 2020 r. było to 6,2 procent). To sprawia, że Grupa jest liderem rynku aut BEV w Europie. Popyt na tego typu pojazdy był jeszcze większy w Niemczech, gdzie samochody elektryczne stanowiły 11,4 procent wszystkich zamówień (w 2020 r. było to 5,9 procent). W Niemczech dostarczono klientom łącznie 991 900 samochodów ze wszystkimi rodzajami napędu (-9,6 procent). W Europie Środkowej i Wschodniej dostawy zmniejszyły się o 2,8 procent, do 658 300 aut.
W Ameryce Północnej, klienci odebrali 908 400 nowych samochodów Grupy, co oznacza wyraźny wzrost, o 15,6 procent. Największa w tym zasługa USA, gdzie dostawy wzrosły o 16,9 procent, do 671 800 aut. Grupa potroiła wynik w Stanach Zjednoczonych, jeśli chodzi o samochody w pełni elektryczne, do 37 200 samochodów. Dało to drugie miejsce wśród producentów BEV.
Grupa poprawiła wyniki także w Ameryce Południowej, gdzie dostarczono łącznie 514 600 aut, o 5,1 procent więcej niż przed rokiem. W Brazylii, która jest największym rynkiem na tym kontynencie udało się niemal utrzymać rezultat z 2020 roku (376 500 aut, spadek o 0,3 procent).
W regionie Azji i Pacyfiku dostawy spadły o 12,4 procent, do 3 610 600 samochodów. W Chinach, największym rynku dla Grupy na świecie, szczególnie mocno odczuwalna była sytuacja z dostawami półprzewodników – w 2021 roku dostarczono tam 3 304 800 aut, o 14,1 procent mniej niż w 2020. Elektryczna ofensywa w tym regionie była wyjątkowo owocna – sprzedaż aut z napędem BEV wzrosła czterokrotnie, do 92 700 sztuk.
Szczegółowe dane na temat wielkości dostaw znajdują się w załączonych plikach.