Aerodynamika w modelu ID.7 kluczem do zwiększenia zasięgu
- Niezwykle opływowy kształt nadwozia nowego elektrycznego Volkswagena ID.7 sprawia, że samochód wygląda elegancko, ale nie sam wygląd był celem projektantów – równie ważne było zwiększenie zasięgu ID.7.
- Volkswagen szacuje, że zasięg nowej elektrycznej limuzyny wyniesie wg cyklu WLTP do 700 km.
- Rozstaw osi wykorzystywanej we wszystkich modelach rodziny ID. platformy MEB wydłużono w ID.7 do 297 cm, co dało projektantom więcej swobody, przełożyło się także na więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż.
Volkswagen ID.7, który zadebiutował na początku stycznia w interaktywnym kamuflażu podczas targów CES w Las Vegas, zostanie zaprezentowany w pełnej krasie już wiosną. Wyróżnia się dopracowanym pod wzlędem aerodynamicznym nadwoziem. Dzięki temu udało się zmniejszyć zapotrzebowanie samochodu na energię i wydłużyć zasięg. Według szacunków producenta, zasięg ID.7 ma wynieść nawet do 700 km.
Volkswagen ID.7, podobnie jak inne modele rodziny ID., powstał na bazie modułowej platformy dla samochodów elektrycznych – MEB. Oczywiście niezbędne było wydłużenie rozstawu osi. W ID.7 mierzy on 297 cm (dla porównania w ID.5 – 277 cm), co dało projektantom znacznie więcej swobody i przełożyło się na dopracowanie nadwozia pod kątem aerodynamicznym. Współczynnik oporu aerodynamicznego w przypadku Volkswagena ID.7 wyniesie pomiędzy 0,23 i 0,24. Dłuższy rozstaw osi to także więcej przestrzeni dla pasażerów i większy bagażnik. W efekcie szacowany zasięg nowego samochodu rodziny ID. będzie mógł wynieść nawet 700 km wg WLTP.
Samo nadwozie to oczywiście nie wszystko. W ID.7 zastosowano m.in. wloty powietrza w przedniej części nadwozia, które są połączone ze specjalnie ukształtowanymi kanałami. W efekcie z boków auta powstają swego rodzaju kurtyny powietrzne, które uspokajają przepływ powietrza. Opadający ku tyłowi dach nie tylko dodaje dynamiki sylwetce samochodu, lecz także przekłada się na zmniejszenie współczynnika oporu powietrza.
ID.7 bazuje na platformie MEB Grupy Volkswagen. Dzięki swojej elastyczności umożliwia ona produkcję wielu różnych modeli samochodów elektrycznych, od kompaktowych i przestronnych SUV-ów, aż po rodzinne vany. Akumulator umieszczono w podwoziu, pomiędzy osiami. Między innymi dlatego zmiana rozstawu osi czy kół jest bardzo prosta. Właśnie dlatego możliwe było stworzenie bardzo szerokiej gamy modeli, zbudowanych na jednej platformie. Zaczęło się od ID.3 w 2020 roku, a MEB wykorzystują także ID.4, ID.5, ID.6 (dostępny tylko w Chinach) czy ID. Buzz. ID.7 będzie więc szóstym Volkswagenem w pełni elektrycznej rodziny ID. Obok ID.4 będzie drugim światowym samochodem, opartym na architekturze MEB. Światowa premiera produkcyjnej wersji ID.7 odbędzie się w drugim kwartale 2023 roku. Rynkowy debiut elektrycznego sedana w Chinach i Europie zaplanowano jeszcze na ten rok. W Ameryce Północnej auto zadebiutuje w 2024 roku.
1 Prognozowany zasięg przy realizacji cykli zgodnie z procedurą testową dla pojazdów lekkich (WLTP) na stanowisku do testów tocznych (nie w wersji do produkcji seryjnej). Wartości zasięgu wg WLTP dla samochodów produkowanych seryjnie mogą się różnić w zależności od wyposażenia. W praktyce rzeczywisty zakres będzie się różnił w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z odbiorników komfortowych/pomocniczych, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów/ładunku i topografii.
2 ID.3 – Zużycie energii w kWh/100 km: 16,4-15,2; emisja CO₂ w g/km: 0. Dostępne są tylko wartości zużycia i emisji zgodnie z WLTP; brak danych NEDC.
3 ID.4 i ID.4 Pro Performance 150 kW (204 PS) – Zużycie energii w kWh/100 km: 16,5; emisja CO2 w g/km: 0. Dostępne są tylko wartości zużycia i emisji zgodnie z WLTP; brak danych NEDC.
4 ID.6 – Pojazd nie będzie oferowany do sprzedaży w Niemczech.
5 ID. Buzz i ID. Buzz Pro – zużycie energii w kWh/100 km: 21,7-20,6; emisja CO2 w g/km: 0. Dostępne są tylko wartości zużycia i emisji zgodnie z WLTP; brak danych NEDC.