Volkswagen do 2025 r. przeszkoli 22 000 pracowników fabryki w Wolfsburgu w zakresie elektromobilności
- Podczas szkoleń małe grupy pracowników w ramach tzw. eMotionRoom zdobywają wiedzę o nowych profilach zawodowych i innowacyjnych metodach produkcji.
- Akcja przekwalifikowania obejmuje tysiące pracowników i ma na celu stopniowe przygotowanie kadry fabryki w Wolfsburgu do produkcji wyłącznie aut elektrycznych.
- Podczas szkoleń wykorzystywana jest także zabawa – zespoły pracowników rozwiązują zagadki i problemy w escape roomie i w ten sposób dowiadują się więcej o produkcji samochodów przyszłości.
- Główny zakład w Wolfsburgu stanie się w najbliższych latach wieloplatformową lokalizacją dla marki Volkswagen w Niemczech.
Zakład Volkswagena w Wolfsburgu, największy w Europie kompleks produkcji samochodów rozpoczyna akcję przekwalifikowania pracowników. To jeden z etapów przestawiania zakładów Volkswagena w Niemczech na produkcję pojazdów elektrycznych. W ślad za fabrykami samochodów osobowych w Zwickau i Emden, w ciągu najbliższych kilku lat również fabryka w Wolfsburgu stanie się fabryką pojazdów elektrycznych. Ta fundamentalna transformacja opiera się nie tylko na specjalistycznych szkoleniach, lecz także na nauce poprzez zabawę: w fabryce w Wolfsburgu otwarto eMotionRoom, gdzie w ciągu najbliższych miesięcy 22 000 pracowników produkcji będzie mogło w zabawny sposób przeżyć proces transformacji z pojazdów spalinowych na elektryczne.
eMotionRoom to element jednodniowego programu szkoleniowego (eMotionDay) dla pracowników produkcji w Wolfsburgu, który będzie prowadzony do 2025 roku. Za kilka miesięcy w Wolfsburgu rozpocznie się produkcja bardzo dobrze przyjętego przez klientów modelu ID.3, pierwszego samochodu opartego na modułowej platformie MEB. Do lata około 1200 pracowników ma przejść szkolenie przygotowujące do pracy przy produkcji modelu ID.3.
„Jako Volkswagen staramy się nieustannie ulepszać swój program szkoleń, co pozwala nam się rozwijać i docelowo stać się dostawcą zrównoważonej i zorientowanej na oprogramowanie mobilności. Te właśnie koncepcje są podstawą naszej udanej transformacji. Im bardziej cyfrowy staje się nasz świat, tym ważniejsze dla naszej konkurencyjności stają się umiejętności naszego zespołu” – powiedział Gunnar Kilian, członek zarządu ds. zasobów ludzkich podczas otwarcia eMotionRoom. „Volkswagen rozpoczął szeroko zakrojoną kampanię przekwalifikowania w swoich niemieckich zakładach, a nauka przez zabawę w escape roomach odegra ważną rolę w tej inicjatywie. Po Zwickau i Emden, teraz rozwijamy tę udaną koncepcję w naszym największym zakładzie – w Wolfsburgu” – dodał Kilian.
„Już w Zwickau eMotionRoom spotkał się z bardzo pozytywnym odzewem naszych pracowników. Pomysł bardzo się spodobał, dlatego uwzględniliśmy go również w Wolfsburgu. Przejście na elektromobilność może nastąpić tylko wspólnie z naszymi pracownikami. Ich zaangażowanie, inspirowanie i szkolenie są absolutnie kluczowe do osiągnięcia sukcesu. Tylko razem możemy przeprowadzić tę transformację, a eMotionRoom jest ważnym elementem układanki” – skomentował Gerardo Scarpino, zastępca przewodniczącego rady zakładowej.
eMotionRoom w Wolfsburgu został opracowany we własnym zakresie przez Akademię Grupy Volkswagen i jednostki organizacyjne zakładu. Ma trzy precyzyjnie zaprojektowane pomieszczenia, a pracownicy w każdym z nich w ciągu 20 minut muszą rozwiązać różne zagadki i problemy. Wyzwanie rozpoczyna się od podróży w czasie do XIX wieku (wynalezienie pierwszych silników elektrycznych), drugi pokój to historia zakładu w Wolfsburgu do dziś (produkcja pojazdów z silnikami spalinowymi). Trzeci pokój to spojrzenie na cyfrową przyszłość mobilności.
Podobnie jak w klasycznych escape roomach, zespoły (każdy składający się z czterech osób) muszą rozwiązać różne problemy w każdym pokoju, aby otworzyć drzwi. Każda grupa jest prowadzona przez dwóch instruktorów z Akademii Grupy Volkswagen za pośrednictwem łącza wideo. eMotionRoom jest częścią jednodniowego eMotionDay, który obejmuje również inne moduły szkoleniowe, np. wykorzystanie zestawów słuchawkowych VR w produkcji. eMotionRoom w Wolfsburgu będzie działał co najmniej do końca 2024 roku.
„Po Zwickau i Emden, nasz zakład w Wolfsburgu rozpoczyna właśnie przejście na elektromobilność w niemieckiej sieci produkcyjnej marki” – powiedział Christian Vollmer, członek zarządu marki Volkswagen ds. produkcji i logistyki, komentując transformację produkcji samochodów w Niemczech. „Wolfsburg jest wyjątkowy pod tym względem, że jeszcze przez wiele lat będą tu powstawać także pojazdy z tradycyjnym napędem. Innymi słowy dla Wolfsburga nadchodząca transformacja to przede wszystkim integracja – płynne połączenie z bieżącą działalnością i z produkcją. To jest bardzo szczególne wyzwanie” – dodał Vollmer.
Montaż ID.3 rozpocznie się w zakładzie w Wolfsburgu jesienią tego roku, a później, od połowy 2024 roku, ruszy masowa produkcja tego popularnego modelu elektrycznego. „Nowa linia produkcyjna w Wolfsburgu zapewni nam większą elastyczność niż kiedykolwiek wcześniej” – powiedział dyrektor zakładu Rainer Fessel. „Linia montażowa będzie pierwszą w naszych zakładach produkujących osobowe Volkswageny w Niemczech, z której będą mogły zjeżdżać zarówno pojazdy elektryczne, jak i spalinowe. Wraz z przyszłą platformą SSP sprawi to, że za kilka lat Wolfsburg będzie pierwszą wieloplatformową fabryką Volkswagena. Dzięki temu główny zakład zyska znaczną przewagę w zakresie wykorzystania mocy produkcyjnych w ciągu najbliższych dziesięciu lat. W ten sposób zabezpieczamy miejsca pracy w zakładzie w Wolfsburgu i dajemy naszym pracownikom jasną perspektywę na przyszłość” – podsumował Fessel.
Nowa linia produkcyjna dla ID.3 i nowego Tiguana zostanie zainstalowana w Wolfsburgu w ciągu najbliższych miesięcy. Przez najbliższe dwa lata inwestycje pochłoną ok. 460 mln euro, największa część dotyczy zakładów produkcyjnych, reszta przeznaczona jest na przekwalifikowanie – jak np. eMotionRoom – oraz inne działania związane z transformacją.
Oprócz ID.3 fabryka w Wolfsburgu ma w najbliższej przyszłości rozpocząć budowę kolejnego modelu na bazie MEB, tym razem będzie to SUV. To kolejny krok w drodze do umocnienia pozycji tego zakładu jako centralnego w strukturze Volkswagena.