Marka Volkswagen zwiększa zyski w 2022 r. i kontynuuje elektryczną ofensywę
- Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł do 2,6 mld euro; rentowność operacyjna wzrasta do 3,6 proc. mimo trudnych warunków rynkowych.
- Sukcesy w wielu regionach: bardzo dobre wyniki w Ameryce Północnej i Południowej; planowane inwestycje o wartości miliarda euro.
- Elektromobilność przyspiesza: w 2030 roku około 80 procent dostarczanych w Europie Volkswagenów będzie mieć napęd elektryczny.
- Dziesięć nowych modeli elektrycznych zadebiutuje do 2026 roku, w tym samochód w cenie bazowej wynoszącej mniej niż 25 000 euro.
- Prezes zarządu Volkswagena Thomas Schäfer: „W 2022 roku z powodzeniem przeprowadziliśmy Volkswagena przez trudności na rynku, a jednocześnie pracowaliśmy nad strategią”.
W roku obrotowym 2022 marka Volkswagen Samochody Osobowe jeszcze bardziej wzmocniła rentowność. Efektem optymalizacji zarządzania sprzedażą i kosztami jest solidny wynik finansowy. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej i niespokojnego otoczenia geopolitycznego zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł do 2,6 mld euro, a rentowność operacyjna do 3,6 procent (w roku obrotowym 2021 było to odpowiednio 2,2 mld euro i 3,2 procent). Ograniczenia w dostawach i wynikająca z nich niższa produkcja miały negatywny wpływ na zyski, zwłaszcza w drugiej połowie roku. Duży wkład w dobry wynik w 2022 roku wniosły regiony Ameryki Północnej i Południowej, przy czym udział w rynku w obu Amerykach ma być w przyszłości znacząco zwiększany. Volkswagen zamierza również jeszcze bardziej przyspieszyć transformację w kierunku elektromobilności. Marka przewiduje, że do 2030 roku udział pojazdów w pełni elektrycznych w Europie wyniesie około 80 procent. W tym celu do 2026 roku na rynek ma trafić dziesięć nowych modeli z napędem elektrycznym, w tym całkowicie elektryczny Volkswagen w cenie poniżej 25 000 euro, który 12 marca debiutuje na świecie jako prototyp ID. 2all.
„W minionym roku z powodzeniem przeprowadziliśmy Volkswagena przez trudności na rynku, a jednocześnie pracowaliśmy nad strategią. Firma jest dobrze przygotowana do dekady transformacji, a my sprawnie i konsekwentnie realizujemy nasz plan” –powiedział podczas prezentacji sprawozdania finansowego za rok 2022 prezes zarządu Volkswagena Thomas Schäfer.
Dalsza koncentracja na efektywności kosztowej
Pomimo zmniejszenia dostaw, dzięki zoptymalizowanemu miksowi modelowemu i dobrej polityce cenowej, marka zanotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 74 mld euro (rok wcześniej*: 68 mld euro). Dodatkowo marka wzmocniła swoją bazę finansową, poprawiając przepływy pieniężne netto w 2022 roku do 1,9 mld euro (w 2021 0,3 mld euro*). Wśród czynników wpływających na dobry wynik finansowy znalazła się optymalizacja kosztów stałych i kosztów dystrybucji.
„Miniony rok obrotowy upłynął pod znakiem ogromnej niepewności geopolitycznej, gwałtownego wzrostu cen towarów i energii, zakłóconych łańcuchów dostaw, jak również negatywnego wpływu pandemii w Chinach. Nasze działania mające na celu obniżenie kosztów i zwiększenie zysku przyniosły efekt, prowadząc do solidnego wyniku, biorąc pod uwagę to trudne okoliczności” – podkreślił dyrektor finansowy Volkswagena Patrik Andreas Mayer.
Silny wkład regionów Ameryki Północnej i Południowej
Podniesienie rentowności w regionach dołożyło swoją cegiełkę do ogólnego wyniku. „Trwający pozytywny trend w Ameryce Północnej i Południowej znacząco wpłynął na roczne wyniki marki” – zauważa Patrik Andreas Mayer. Volkswagen widzi duży potencjał wzrostu w tych i innych regionach. Dzieje się tak dzięki portfolio produktów, specjalnie dostosowanemu do rynków w połączeniu z lokalną produkcją. Udział w rynku w Ameryce Północnej i USA ma zostać podwojony do co najmniej 5 procent do 2030 roku. W tym celu Volkswagen planuje zainwestować około 5 mld euro w elektromobilność i cyfryzację do 2027 roku. Kolejny miliard euro zostanie zainwestowany w Ameryce Południowej do 2026 r., aby dodatkowo zwiększyć udział firmy w rynku i zapoczątkować transformację w kierunku elektromobilności. Wstępne testy rynkowe z modelami ID. w Ameryce Południowej już trwają.
Volkswagen przyspiesza elektryczną ofensywę
W 2022 roku koncern zwiększył globalną sprzedaż samochodów elektrycznych o 23,6 procent rok do roku – do około 330 000 sztuk. Obecnie Volkswagen jeszcze bardziej przyspiesza przejście na elektromobilność: Do 2030 roku nawet osiem na dziesięć samochodów sprzedawanych w Europie ma mieć napęd wyłącznie elektryczny. W zbliżonym tempie ma rosnąć udział tego rodzaju napędu w Ameryce Północnej, gdzie docelowo do 2030 roku ma wynosić 55 procent. Ponadto Volkswagen wprowadzi do 2026 roku dziesięć nowych modeli z napędem elektrycznym. W najbliższym czasie pojawią się cztery takie auta: ID.3 drugiej generacji i sportowy ID.3 GTX, ID. Buzz oraz flagowy ID.7. Dzięki pojazdowi zapowiadanemu przez prototypowy ID. 2all Volkswagen będzie oferować elektryczne w przystępnej cenie: bazowo ma ona wynosić poniżej 25 000 euro.
Zakłady Volkswagena zwiększają moce produkcyjne dla samochodów elektrycznych
Transformacja produkcji w Volkswagenie postępuje bardzo szybko. Zakład w Emden w Niemczech, który tego lata zostanie w pełni przestawiony na pojazdy elektryczne, będzie produkował oprócz ID.4 również ID.7. Od jesieni z linii montażowej w Wolfsburgu zacznie zjeżdżać także ID.3 nowej generacji. Firma zainwestuje około 460 mln euro w przekształcenie swojego głównego zakładu do początku 2025 roku. W międzyczasie zakłady w Zwickau i Dreźnie zostały całkowicie przebudowane, a produkcja modelu ID.4 rozpoczęła się już w ubiegłym roku w Chattanooga w USA.
Duży portfel zamówień i wprowadzenie na rynek nowych aut spalinowych w 2023 r.
Obok nowych modeli z napędem elektrycznym w 2023 roku, zgodnie z zapotrzebowaniem klientów w poszczególnych regionach, zostaną wprowadzone na rynek samochody z nowoczesnymi silnikami spalinowymi: nowe wersje modelu Atlas w Ameryce Północnej, Virtus w Brazylii, Tiguan i Passat. Marka Volkswagen Samochody Osobowe dostarczyła w 2022 roku na całym świecie 4,6 mln pojazdów (spadek o 6,8 procent). Z uwagi na trudną sytuację z zaopatrzeniem sprzedaż spadła nieznacznie w minionym roku obrotowym do 2,2 mln pojazdów (ubiegły rok: 2,3 mln). Różnica między dostawami a sprzedażą wynika głównie z faktu, że spółki joint venture produkujące samochody w Chinach nie są zaliczane do marki Volkswagen Samochody Osobowe.
Popyt pozostaje na wysokim poziomie zarówno na samochody elektryczne, jak i spalinowe. Portfel zamówień przekracza obecnie 660 000 pojazdów, w tym prawie 100 000 całkowicie elektrycznych aut rodziny ID. tylko w Europie. Priorytetem jest teraz szybkie wyprodukowanie zamówionych pojazdów i dostarczenie ich do klientów.
Perspektywy
Volkswagen przewiduje dalszy znaczący wzrost dostaw pojazdów elektrycznych w obecnym roku obrotowym. „Jesteśmy ostrożnymi optymistami i uważamy, że sytuacja w zakresie dostaw ustabilizuje się w ciągu roku i wciąż pracujemy nad redukcją kosztów” – komentuje dyrektor finansowy Patrik Andreas Mayer. „Jednak przewiduje się, że w bieżącym roku wciąż mogą występować zawirowania na rynku dostaw, cen towarów i energii, jak również sytuacji geopolitycznej. Ze względu na niepewność gospodarczą i rosnącą presję dotyczącą kosztów marka Volkswagen zrewidowała swoje prognozy na rok 2023 i obecnie spodziewa się rentowności operacyjnej przed uwzględnieniem pozycji specjalnych na poziomie ponad 4 procent” – uzupełnia Mayer.
Portfolio produktów Volkswagena jest bardzo szerokie, co podkreślił prezes Volkswagena Thomas Schäfer: „Klienci mogą oczekiwać Volkswagena w każdym segmencie.” Nawet jeśli rok 2023 zapowiada się jako pełen wyzwań, Schäfer powiedział, że "nie damy się zniechęcić, lecz będziemy nadal systematycznie realizować nasze plany dotyczące marki Volkswagen i grupy marek wolumentowych.”