Logo VW

Wyniki badania: zadowolenie z nowoczesnych technologii w Volkswagenach ID. rośnie… w miarę jeżdżenia

  • Reflektory IQ. Light to element, który kierowcy modeli ID. doceniają najbardziej – uzyskały one ocenę 8,4 pkt na 10 możliwych; jeszcze lepiej ocenili je kierowcy, którzy dużo jeżdżą (powyżej 400 km tygodniowo) – w tej grupie ocena wzrosła do 9 pkt.
  • Zaawansowane technologie, które usprawniają korzystanie z samochodu i poprawiają bezpieczeństwo jazdy to jeden z kluczowych elementów strategii marki Volkswagen.

Właściciele elektrycznych Volkswagenów ID. w naszym kraju doceniają dostępne w nich najnowsze technologie, takie jak reflektory IQ. Light czy systemy Travel Assist i Infotainment. Warto bliżej przyjrzeć się zwłaszcza odpowiedziom kierowców, którzy korzystają z auta najczęściej, bo ich ocena jest najbardziej miarodajna. Okazuje się, że wyżej niż pozostali oceniają oni szczególnie system interaktywnych świateł IQ Light.

Nowe technologie już od jakiegoś czasu znajdują się w centrum zainteresowania przemysłu motoryzacyjnego. Ich wartość jest znaczna i w ciągu najbliższych lat ma wzrosnąć kilkukrotnie. Według ekspertów z firmy consultingowej McKinsey całkowita wartość wygenerowana przez szeroko pojęte użycie usług „connected-car” osiągnie 550 mld $ w 2030 r., przy szacowanych 64 mld $ w 2020 r. Sam rynek systemów wsparcia kierowców, według Research and Markets, będzie wart 5,3 mld $ w 2027 r. Upowszechnianie zaawansowanych technologii, które nie są gadżetami, ale realnie usprawniają korzystanie z auta i poprawiają bezpieczeństwo to jeden z kluczowych elementów strategii marki Volkswagen. Dlatego firma we współpracy z InsightOut Lab zbadała zadowolenie polskich użytkowników modeli ID. z technologii dostępnych w tych samochodach.

Warto wspomnieć, że wyżej wspomniane technologie nie są już zarezerwowane tylko dla najwyższej klasy limuzyn, a wchodzą „pod strzechy”, trafiając dio aut niższych segmentów. Tak jest np. w przypadku inteligentnego oświetlenia adaptacyjnego (ang. Adaptive Lighting Beam, ADB). Raport Yole Développement ocenia, że w 2021 r. już 5 mln samochodów na świecie miało wmontowany system ADB, a w 2027 r. takich pojazdów może być nawet 30 mln.

Im więcej jeżdżą, tym bardziej doceniają IQ Light
Badanie wśród polskich właścicieli w pełni elektrycznych samochodów Volkswagen ID. dotyczyło trzech technologii zastosowanych w tej serii modelów: Infotainment (multimedialny system inforozrywki), Travel Assist (asystent prowadzenia pojazdu), oraz IQ. Light (interaktywny system świateł). Uczestnicy zostali poproszeni o oceny w skali 1-10, gdzie 10 oznacza najwyższą satysfakcję z danej funkcji. Wyniki ankiety pokazały, że średnio grupa właścicieli VW ID. najwyżej doceniła reflektory IQ. Light, które uzyskały 8,4 pkt. Za nim uplasowały się systemy Travel Assist (7,6 pkt) i Infotainment (7 pkt).

Szczególnie warto przyjrzeć się odpowiedziom osób, które tygodniowo pokonują najwięcej kilometrów (ponad 400), a więc najwięcej czasu spędziły w swoim ID., mając okazję korzystania z wyżej wspomnianych udogodnień. Okazuje się, że te osoby są bardziej zadowolone z systemu świateł IQ. Light niż średnio cała grupa badanych (9 pkt na 10 możliwych). Mniej więcej taki sam poziom satysfakcji odnotowano w przypadku usługi Travel Assist (7,63 pkt), a nieco niższy z systemu Inforozrywki (6,68 pkt). Ciekawostką jest, że pokonujący najkrótsze dystanse tygodniowo (do 100 km) są na ogół najbardziej zadowoleni, ale ich opinia jest nieco mniej miarodajna.

 

tabela

Notka metodologiczna
Badanie przeprowadzone metodą CATI w sierpniu i wrześniu 2022 r. wśród klientów, którzy zakupili którykolwiek z elektrycznych modeli VW serii ID. Próba N=100. Wcześniejsze badania InsightOut Lab i Volkswagena wśród członków EV Klub Polska pokazały, że liczebność próby ca. 100 jest wystarczająca dla tak niewielkiej populacji.