Światowa premiera z okazji 50-lecia modelu: nowy Golf jest bardziej atrakcyjny, inteligentny i wydajny

Światowa premiera z okazji 50-lecia modelu: nowy Golf jest bardziej atrakcyjny, inteligentny i wydajny

  • Nowy system infotainment i oprogramowanie: zmodernizowany Golf będzie wyposażony w system nowej generacji z szybkim procesorem, intuicyjną obsługą, a w opcji także z inteligentnym asystentem głosowym IDA, zintegrowanym z ChatGPT
  • Nowa hybryda plug-in: auto będzie mogło pokonać ok. 100 km na silniku elektrycznym, a łączny zasięg wyniesie ok. 1000 km, atutem jest możliwość szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 50 kW
  • Zmieniony także z zewnątrz: z przodu ostrzejsze linie, w tylnych lampach pojawiła się trójwymiarowa grafika, a przedni znaczek jest po raz pierwszy w tym modelu podświetlany
  • Pierwszy Golf zjechał z linii produkcyjnej w Wolfsburgu 50 lat temu, od tamtej pory na całym świecie sprzedano łącznie ponad 37 milionów egzemplarzy

Golf obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny, z tej okazji Volkswagen wprowadza na rynek zmodernizowaną wersję swojego bestsellera. Klienci będą mogli zamówić nowy model już za kilka tygodni. Nowy Golf imponuje systemem infotainment nowej generacji, bardziej intuicyjną obsługą, bardziej agresywną stylistyką przodu i tyłu, a także wydajnymi układami napędowymi. Wśród nich znajdą się hybrydy plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym zwiększonym do ok. 100 kilometrów. Ponadto z przodu pojawi się – po raz pierwszy w Golfie – podświetlane logo Volkswagena.

„Golf jest sercem marki Volkswagen już od pół wieku, oferując przystępną cenowo mobilność na najwyższym poziomie technicznym. To jest dokładnie to, na czym opieramy się teraz na nowym etapie ewolucji – z jeszcze wyższą wydajnością, komfortem i jakością oraz nową koncepcją obsługi. W nowym Golfie można znaleźć to, co najlepsze” – powiedział Thomas Schäfer, prezes marki Volkswagen Samochody Osobowe.

„Golf to od pół wieku historia sukcesu. Auto reprezentuje markę Volkswagen jak żaden inny model. To samochód dla wszystkich pokoleń. I tak jest od 1974 roku. Dzięki ciągłemu rozwojowi technicznemu nowego Golfa dopisujemy kolejny rozdział do tej historii” – powiedziała Imelda Labbe, członek zarządu Volkswagena ds. sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażnej.

Odświeżony przód i tył oraz nowy design świateł. Nowego Golfa i nowego Golfa Varianta będzie można rozpoznać po zmienionym, bardziej agresywnym przodzie. Charakterystyczne elementy wizualne obejmują logo Volkswagena, które po raz pierwszy w Golfie jest podświetlane, oraz nowe matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT, których elementem są światła drogowe o zasięgu ok. 500 m. Nowy wygląd mają również tylne światła LED IQ.LIGHT 3D w obu wersjach nadwozia – hatchback i kombi.

Nowy system infotainment i integracja z ChatGPT. Zmodernizowany Golf wyróżnia się nowo opracowanym, intuicyjnym systemem infotainment z wolnostojącym ekranem dotykowym o przekątnej ekranu do 12,9 cala (standard począwszy od wersji Life). U jego podstawy znajdują się zoptymalizowane ergonomicznie i podświetlane dotykowe slidery do regulacji temperatury i głośności.

Ulepszona kierownica wielofunkcyjna i nowy asystent głosowy IDA. Opcjonalny asystent głosowy IDA może być używany nie tylko do sterowania funkcjami takimi jak klimatyzacja, telefon czy system nawigacji, lecz także do uzyskiwania dostępu do informacji online ze wszystkich możliwych dziedzin – od prognozy pogody po pytania z wiedzy ogólnej. W przyszłości Golf będzie miał na pokładzie najnowszą generację systemu infotainment. Zintegruje on oparty na sztucznej inteligencji chatbocie ChatGPT z asystentem głosowym IDA. Funkcja ta, zaprezentowana na targach CES w Las Vegas na początku stycznia, może płynnie uzyskiwać dostęp do stale rosnącej bazy danych sztucznej inteligencji. Pasażerowie mogą wchodzić w interakcje z samochodem za pomocą komend głosowych i odsłuchiwać znalezione podczas podróży treści.

Łatwiejsze parkowanie dzięki nowym systemom wspomagania. Manewrowanie nowym Golfem i nowym Golfem Variantem ułatwiają nowe systemy wspomagające, takie jak ulepszony, opcjonalny Park Assist Plus. Podczas przejeżdżania obok miejsca parkingowego wykrywa on, czy miejsce (równoległe lub w zatoce) jest wystarczająco duże i może rozpocząć procedurę parkowania. System przejmuje kierowanie pojazdem, a także przyspieszanie i hamowanie. Kierowca musi jedynie monitorować proces parkowania. Ponadto, po raz pierwszy w Golfie, będzie dostępny opcjonalny asystent parkowania Park Assist Pro, umożliwiający kierowcy wjeżdżanie i wyjeżdżanie z miejsca parkingowego za pomocą aplikacji w smartfonie. Pojazd można zdalnie wyprowadzić z miejsca parkingowego, na przykład jeśli jest ono bardzo wąskie. Kolejną nowością jest system Area View – dzięki czterem kamerom powstaje widok 360o dookoła samochodu, który jest wyświetlany na ekranie systemu infotainment. Ułatwia to m.in. dostrzeżenie krawężników i oznaczeń miejsc parkingowych.

Nowa gama układów napędowych. Nowe zespoły hybrydowe typu plug-in w zmodernizowanym Golfie mają zwiększoną moc i wydłużony do ok. 100 km zasięg na silniku elektrycznym, a dodatkowo są wyposażone w funkcję szybkiego ładowania prądem stałym. Z kolei wydajne silniki mild hybrid są świetnym wyborem dla kierowców, którzy nie dysponują dostępem do gniazdka w miejscu parkowania. W sumie do wyboru będzie dziewięć różnych odmian – miękka hybryda eTSI, hybryda plug-in (eHybrid i GTE), turbodoładowane silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI). Golf GTI stał się jeszcze bardziej sportowy dzięki mocy zwiększonej w porównaniu do poprzednika.

50 lat Golfa – historia bestsellera
Pierwszy egzemplarz Golfa zjechał z taśmy w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu pod koniec marca 1974 roku. Oficjalna premiera odbyła się w maju tego samego roku. Wcześniej, przez dziesięciolecia, markę Volkswagen kształtował Garbus, a co za tym idzie chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu, napędzający tylne koła. Na początku lat 70. pierwszy Golf, podobnie jak Passat, Scirocco i Polo, zapoczątkował nową erę: chłodzonego cieczą silnika montowanego poprzecznie z przodu i napędu na przednie koła. Nowoczesna i bezpieczna koncepcja układu napędowego, duża uniwersalność dzięki unoszonej tylnej klapie i składanemu oparciu tylnej kanapy oraz design były tak przekonujące, że już w październiku 1976 roku z taśmy zjechał milionowy Golf.

Ale to był dopiero początek: w siedmiu kolejnych generacjach to właśnie Golf zapewniał wszystkim przystępną cenowo mobilność i zaawansowane technologie. Na przestrzeni pięciu dekad w Golfie pojawiały się takie rozwiązania jak katalizator, wydajne silniki, a także systemy zwiększające bezpieczeństwo, jak ABS, zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, poduszki powietrzne czy napęd na wszystkie koła. Tajemnica sukcesu Golfa tkwi również w tym, że projektanci przenieśli DNA pierwszej generacji do jej następców, kultywując tym samym klasyczny design Golfa.

Komfort, jakość i innowacyjne systemy wspomagające zyskiwały na znaczeniu z każdą generacją i do dziś wyznaczają standardy. W ciągu ostatnich 50 lat Golf stał się zaawansowaną technologicznie kompaktową klasą samą dla siebie – zaledwie po kilku latach od uruchomienia produkcji segment C zaczął być nazywany „klasą Golfa”. Model ten zdobył niezliczoną liczbę nagród i wygrał wiele testów porównawczych w kraju i za granicą. Później pojawiły się różne pochodne, takie jak Variant, Cabriolet i Sportsvan, elektryczny e-Golf i sportowe modele oznaczone literami GTI, GTD, GTE oraz flagowy Golf R, które także bardzo szybko zyskały uznanie klientów. Golf był jednym z pierwszych samochodów w segmencie, który oferował wspomaganie prowadzenia za pośrednictwem systemu Travel Assist. Kolejną innowacją w Golfie był debiut technologii Car2X, która może z wyprzedzeniem ostrzegać o zagrożeniach.

Do tej pory sprzedano ponad 37 milionów Golfów ośmiu generacji. Golf jest filarem linii produktowej marki Volkswagen i tak będzie także z ósmą generacją po modernizacji – dzięki zwiększonej wydajności, wysokiemu komfortowi i jakości oraz inteligentnej koncepcji obsługi.