Oś tylna z wahaczami zespolonymi

Oś tylna z wahaczami zespolonymi sprawdziła się jako najbardziej ekonomiczna forma zawieszenia nienapędzanej osi tylnej. Dwa prowadzące wahacze wzdłużne są połączone wahaczem poprzecznym, który jednocześnie służy za stabilizator. Zaletami tej konstrukcji jest dobre prowadzenie boczne na zakrętach i niewielkie zapotrzebowanie na miejsce, co stwarza korzystne warunki dla podziału przestrzeni w tylnej części nadwozia.

Patrz też:
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Oś z wahaczami skośnymi
Wielowahaczowa oś tylna
Czterowahaczowa oś przednia
Oś tylna z wahaczami trapezowymi

Ogrzewanie/wentylacja postojowa

Ogrzewanie postojowe ogrzewa wstępnie wnętrze, a zimą zapobiega zamarzaniu szyb. W gorące dni ogrzewanie pracuje jako wentylacja postojowa i doprowadza powietrze zewnętrzne do zaparkowanego samochodu.

Czas uruchomienia i grzania ustawia się wygodnie na wyświetlaczu wielofunkcyjnym korzystając z dźwigni przy kierownicy. Ogrzewanie postojowe można uruchomić ustawiając timer, przyciskiem natychmiastowego grzania klimatyzacji lub pilotem (zasięg do 600 metrów). 

Ustawienie na wyświetlaczu wielofunkcyjnym decyduje, czy wnętrze samochodu na być ogrzewane, czy wentylowane. Ogrzewanie postojowe zapewnia przyjemną temperaturę w samochodzie jeszcze przed ruszeniem, niezależnie od pory roku.

Patrz też:
Klimatyzacja

Ochrona przed skutkami zderzenia bocznego

Ze względu na niewielką strefę deformacji z boków samochodu i niewielką odległość pasażerów od obiektu, z którym nastąpiło zderzenie, sytuacji przy zderzeniu bocznym nie można porównywać ze zderzeniem czołowym. Inaczej niż z przodu i z tyłu, nadwozie po bokach nie ma prawie możliwości przejmowania energii przez odkształcenie materiału. Aby w razie zderzenia kabina pasażerska odkształcała się w możliwie zdefiniowany sposób, obszar ten musi mieć wyjątkowo wytrzymałą konstrukcję, a poduszki powietrzne muszą rozwijać się w ciągu kilku milisekund.

Volkswagen stosuje po bokach nadwozia różne rozwiązania minimalizujące ryzyko obrażeń pasażerów:

  • specjalne wsporniki boczne zwiększają sztywność drzwi i rozprowadzają energię zderzenia,
  • drzwi mocno zachodzą na słupki, co zmniejsza ich deformację; siły występujące przy zderzeniu bocznym mogą być lepiej odprowadzane na podłogę i ramę dachu,
  • stabilne słupki A, B i C zapewniają sztywną klatkę bezpieczeństwa,
  • wzmocnienia poprzeczne w podłodze samochodu zapewniają niezbędną przestrzeń do przeżycia pasażerów,
  • optymalny układ bocznych poduszek powietrznych i kurtyn chroniących głowy zabezpiecza pasażerów przy uderzeniu bocznym.

Patrz też:
Kabina pasażerska
System poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa

Oś z wahaczami skośnymi

Oś z wahaczami skośnymi charakteryzują wyważone właściwości jezdne i komfort. Przy tej konstrukcji osi, koła prowadzone są za wahacze, które przy uginaniu i prostowaniu sprężyny poruszają się ukośnie względem osi wzdłużnej samochodu. Kompaktowe wymiary osi z wahaczami skośnymi umożliwiają uzyskanie dużej pojemności bagażnika.

Patrz też:
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Wielowahaczowa oś tylna
Oś tylna z wahaczami trapezowymi
Oś tylna z wahaczami zespolonymi
Czterowahaczowa oś przednia

Oczyszczanie spalin z NOx

Przy oczyszczaniu spalin z tlenków azotu gazy spalinowe po opuszczeniu komory spalania są oczyszczane z wykorzystaniem reakcji katalitycznej lub chemicznej. W zależności od norm emisji spalin, masy samochodu i rodzaju silnika stosowany jest katalizator zasobnikowy NOx (NSK, ang. NOx Storage Catalyst - NSC) lub katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction).

Ze względu na aktualne dopuszczalne wartości NOx dla silników wysokoprężnych wg normy emisji spalin EU6, oczyszczanie spalin z tlenków azotu jest niezbędne w prawie wszystkich samochodach.

Patrz też:
Katalizator SCR
Katalizator zasobnikowy NOx

Opony samouszczelniające

Opony samouszczelniające (opony AirStop®) posiadają polimerowy wkład po wewnętrznej stronie bieżnika i zapobiegają wnikaniu ciał obcych o średnicy do pięciu milimetrów. Po uszkodzeniu bieżnika i usunięciu ciała obcego otwór w oponie natychmiast wypełnia się lepką masą uszczelniającą, co zapobiega utracie powietrza. Minimalizuje to statystyczne ryzyko konieczności wymiany opony. Ponadto brak koła zapasowego zmniejsza masę samochodu i zwiększa pojemność bagażnika.

Patrz też:
System kontroli ciśnienia w oponach
Wskaźnik ciśnienia w oponach

VW Tiguan od przodu z oponami samouszczelniającymi

Oś z kolumnami McPhersona

Przy tej konstrukcji zawieszenia koła są prowadzone przez wahacz poprzeczny znajdujący się poniżej środka koła (najczęściej trójkątny wahacz poprzeczny), amortyzator i drążek kierowniczy. Wahacze poprzeczne są połączone z ramą pomocniczą łożyskami gumowo-metalowymi. Dzięki ułożeniu łożysk gumowych względem środka koła i odpowiedniej charakterystyce uzyskano optymalną zwrotność, bezpieczeństwo jazdy i komfort bez wzajemnego oddziaływania. 

W praktyce taka konstrukcja osi charakteryzuje się wysokim komfortem jezdnym i bezpieczeństwem. Zaletami osi z kolumnami McPhersona są niewielkie masy nieamortyzowane, duża podstawa podparcia, niewielkie siły i zwartość konstrukcji. Konstrukcja nazwana od nazwiska jej wynalazcy przez dziesiątki lat jest nieustannie udoskonalana i obecnie stanowi standardową konstrukcję dla wielu samochodów klasy średniej.

Patrz też:
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Oś z wahaczami skośnymi
Wielowahaczowa oś tylna
Oś tylna z wahaczami trapezowymi
Oś tylna z wahaczami zespolonymi
Czterowahaczowa oś przednia

Ochrona antykorozyjna

Skuteczna ochrona antykorozyjna wszystkich istotnych części samochodu jest dziś w Volkswagenach standardem. Oprócz ocynkowania nadwozia, wszystkie profile zamknięte są wypełniane gorącym woskiem, zabezpieczana jest również podłoga pojazdu. Przed uderzeniami kamieni chronią okładziny nadkoli z tworzywa sztucznego, wysokiej jakości warstwy podkładowe oraz nowoczesne lakiery kryjące.
Zabezpieczenie antykorozyjne zapewnia zachowanie sztywności strukturalnej przez cały okres eksploatacji pojazdu wydłużając jego żywotność, co pomaga chronić zasoby naturalne.

Przednie koło VW Passata Varianta

Ogranicznik napięcia pasów bezpieczeństwa

Ogranicznik napięcia pasów od określonej wartości progowej redukuje siłę, z jaką pas działa na pasażera. We współpracy z napinaczami pasów i poduszkami powietrznymi minimalizuje ryzyko obrażeń tułowia osób siedzących na przednich fotelach. Za ograniczenie siły nacisku pasów na tułów i miednicę odpowiedzialny jest specjalny, ulegający odkształceniu pręt w zwijaczu. Minimalizowana jest w ten sposób maksymalna siła napięcie pasa barkowego i pasażer może delikatniej opaść na poduszkę powietrzną. Także bez dodatkowej poduszki powietrznej lub napinacza (np. na tylnych siedzeniach), ogranicznik napięcia pasów minimalizuje obciążenie dla tułowia pasażerów.

Patrz też:
Napinacze pasów
Czołowa poduszka powietrzna

Ochrona nóg

W zależności od rodzaju i powagi wypadku, dolne kończyny kierowcy mogą być narażone na poważne obrażenia. W celu redukcji zagrożenia Volkswagen stosuje w mechanizmie pedałów i podparciu lewej stopy elementy ulegające deformacji. Na przykład deformacja przegrody czołowej, występująca przy teście zderzenia czołowego Euro NCAP, od określonego poziomu siły powoduje „uwolnienie” się mechanizmu dźwigni pedałów, tak że nie przemieszczają się one do wnętrza kabiny wraz z innymi elementami. Minimalizuje to ryzyko obrażeń stóp i podudzi.  

Pedały w VW Touranie

Ochrona pieszych

Ochrona pieszych to jedno z ważniejszych kryteriów bezpieczeństwa zewnętrznego pojazdu. Volkswagen konstruuje swoje samochody w taki sposób, aby zminimalizować niebezpieczeństwo także dla innych uczestników ruchu. Do licznych rozwiązań poprawiających ochronę pieszych, stosowanych przez Volkswagena, należą między innymi specjalne elementy w przednim zderzaku ulegające deformacji przy zderzeniu, możliwie jak największa odległość między maską silnika a silnikiem oraz elastyczne błotniki, częściowo wykonane także z tworzywa sztucznego. Celem tych rozwiązań jest zminimalizowanie ryzyka obrażeń przez maksymalne „uelastycznienie” stref ewentualnego kontaktu pieszego z pojazdem.

Patrz też:
Test zderzeniowy

Pieszy przechodzi przez jezdnię przed Volkswagenem

Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi

Przy osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi koło jest prowadzone przez dwa trójkątne wahacze poprzeczne i poprzeczny drążek kierowniczy. Kolumna oparta o dolny wahacz poprzeczny przejmuje podparcie pionowe. Ten typ zawieszenia charakteryzuje się niewielką wysokością konstrukcyjną i umożliwia bardzo korzystne zawieszenie kół w zawieszeniach sportowych. Sprawdza się dobrze przy napędzie 4MOTION, zapewnia przenoszenie dużych obciążeń i stabilność kierunku jazdy. Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi nie zajmuje dużo miejsca i w połączeniu z odpowiednio umieszczonym poprzecznym drążkiem kierowniczym zapobiega mocnym reakcjom na zmianę obciążenia. Kolejne typy osi to zajmująca wyjątkowo mało miejsca oś wzdłużna z dwoma wahaczami poprzecznymi (oś LDQ) oraz oś tylna z wahaczami trapezowymi

Patrz też:
4MOTION
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z wahaczami skośnymi
Wielowahaczowa oś tylna
Oś tylna z wahaczami trapezowymi
Oś tylna z wahaczami zespolonymi
Czterowahaczowa oś przednia

Oświetlenie Ambiente

Oświetlenie Ambiente oświetla wnętrze tak, jak sobie tego życzą pasażerowie. Podświetlane listwy progowe i dekoracyjne, lampki do czytania z przodu i z tyłu oraz oświetlenie przestrzeni wokół nóg tworzą wyjątkową atmosferę.
Ustawieniem jasności, od przytłumionego do jaskrawego światła, można wygodnie sterować przy użyciu centralnego wyświetlacza. Wszystkie elementy oświetlenia wnętrza są diodowe.

Oświetlenie Ambiente w VW Touaregu