Środkowy mechanizm różnicowy

Aby wyrównać różne prędkości przedniej i tylnej osi wynikające z różnych promieni zakrętów lub ze specyfiki podłoża podczas jazdy w terenie, w napędach na cztery koła (4MOTION) stosowana jest przekładnia rozdzielcza z funkcją mechanizmu różnicowego. Może ona w granicach możliwości systemu zapobiegać naprężeniom w układzie napędowym i rozdzielać siły napędowe. W ten sposób na koła o lepszej trakcji może być przekazywane więcej siły.

W związku ze zróżnicowanymi wymaganiami, w 4MOTION stosowane są różne typy konstrukcji:

  • sprzęgło napędu na wszystkie koła 
  • mechanizm różnicowy Torsen

Patrz też:
4MOTION
Mechanizm różnicowy Torsen
Sprzęgło na wszystkie koła

Szyby z izolacją termiczną

Szyby ograniczające przenikanie ciepła i odbijające promieniowane podczerwone dbają o przyjemny klimat we wnętrzu samochodu. Redukują nagrzewanie się wnętrza przy wysokich temperaturach zewnętrznych, przez co poprawiają samopoczucie pasażerów. Ponadto klimatyzacja może pracować z mniejszą intensywnością, co wpływa na zużycie paliwa, gdyż na doprowadzanie wnętrza do żądanej temperatury potrzebne jest mniej energii.

Volkswagen z szybami z izolacją

System rozpoznający znaki drogowe

System przy użyciu kamery rozpoznaje podczas jazdy znaki drogowe wzdłuż drogi i wyświetla je na wyświetlaczu wielofunkcyjnym i/lub ekranie systemu nawigacji. Kierowca może lepiej skupić się na prowadzeniu samochodu. System wykorzystuje trzy rodzaje informacji: rozpoznane znaki drogowe, informacje z systemu nawigacyjnego i aktualne dane dot. samochodu. 

Patrz też:
Systemy wspomagajace

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych na wyświetlaczu wielofunkcyjnym VW

System prezentacji otoczenia Area View

Area View przekazuje do kokpitu obraz otoczenia samochodu, dzięki czemu kierowca może dokładnie zobaczyć najbliższe otoczenie auta. System oferuje kilka perspektyw i widoków, by w każdej sytuacji optymalnie wspierać kierowcę. Cztery kamery obserwują cały obszar wokół samochodu. Dzięki szerokokątnym obiektywom 180° z przodu i z tyłu kierowca może także zobaczyć, co dzieje się o 90° w lewo i prawo od wysuniętych najbardziej do przodu i do tyłu punktów samochodu, czyli jakby „zajrzeć za róg”. System wspiera przy trudnych manewrach, jak podczepianie i manewrowanie z przyczepą, jazda w terenie lub włączanie się do ruchu przy ograniczonej widoczności na boki.

Obrazy z kamer są przetwarzane cyfrowo i wyświetlane w czasie rzeczywistym na ekranie radia lub systemu radiowo-nawigacyjnego.

Schematyczne przedstawienie systemu prezentacji otoczenia Area View w VW Arteon

System obserwacji otoczenia Front Assist

System obserwacji otoczenia Front Assist przy użyciu czujnika (radarowego/ laserowego) rozpoznaje krytyczną odległość od przeszkody i pomaga skrócić drogę hamowania. W niebezpiecznej sytuacji system ostrzega kierowcę optycznie, akustycznie i szarpnięciem hamulców. Front Assist pracuje niezależnie od aktywnego tempomatu ACC. System reaguje dwustopniowo na niebezpieczne zbliżanie się do przeszkody: najpierw sygnałami optycznymi i akustycznymi ostrzega kierowcę przed nagle hamującym lub jadącym powoli pojazdem z przodu. Równolegle samochód jest przygotowywany do hamowania awaryjnego: okładziny hamulcowe przysuwają się do tarcz hamulcowych, jednak jeszcze nie hamują, wzrasta też czułośc reakcji asystenta hamulców. Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, system szarpnięciem hamulców zwróci mu uwagę na niebezpieczeństwo. Jednocześnie jeszcze bardziej zwiększa się czułość asystenta hamulców. Jeśli kierowca teraz wciśnie pedał hamulca, będzie miał natychmiast do dyspozycji pełną siłę hamowania. W przypadku, gdy kierowca niewystarczająco mocno wciśnie pedał hamulca, Front Assist podniesie ciśnienie hamowania do wymaganego poziomu, by samochód mógł zatrzymać się przed przeszkodą.

W zależności od modelu samochodu, Front Assist oferuje dwie dodatkowe funkcje: po ostrzeżeniu o zagrożeniu kolizją Front Assist samodzielnie inicjuje częściowe hamowanie w celu zmniejszenia prędkości i zwrócenia uwagi kierowcy. W sytuacji, gdy kolizja jest nieunikniona, system wspiera kierowcę przez automatyczne hamowanie z pełną siłą, by zmniejszyć prędkość, z jaką dojdzie do zderzenia. W zależności od modelu samochodu, Front Assist wspiera kierowcę także podczas jazdy z niewielką prędkością. Jeżeli kierowca nie zauważy przeszkody, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście automatycznie zahamuje zmniejszając prędkość zderzenia. W idealnym przypadku może nawet zapobiec zderzeniu z przeszkodą. 

Dwa VW Golfy Sportsvan na ulicy z schematyczną prezentacją systemu obserwacji otoczenia Front Assist i aktywnego tempomatu ACC

Światła dzienne

Dodatkowe światła redukują za dnia ryzyko wypadku.

Światła dzienne
Oddzielne źródła światła wbudowane w reflektory lub zderzaki. 

Światła włączające się przy uruchomieniu silnika
Światła mijania włączone za dnia.

Obie funkcje włączają się automatycznie przy uruchamianiu silnika.

VW Touran od przodu z reflektorami ze światłami dziennymi LED, na parkingu, z tyłu obszar przemysłowy

System pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych

Zadaniem systemu pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych jest minimalizacja ryzyka obrażeń pasażerów we wnętrzu kabiny pasażerskiej. System działający w razie zderzenia czołowego obejmuje prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcie, poduszkę czołową dla kierowcy i pasażera oraz ewentualnie poduszkę chroniącą kolana, bezpieczną kolumnę kierownicy oraz prawidłowo ustawioną pozycję siedzeń i zagłówków.

Patrz też:
Czołowa poduszka powietrzna
Ogranicznik siły naprężenia pasów
Napinacz pasów bezpieczeństwa

Schematyczna prezentacja systemu poduszek i pasów bezpieczeństwa w VW Polo

System kontroli ciśnienia w oponach

System kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę podczas jazdy o aktualnym ciśnieniu. W tym celu w każdym kole (także zapasowym) wbudowane są czujniki. Koło wysyła do sterownika umieszczonego w tylnej części samochodu sygnały radiowe z informacjami o ciśnieniu i temperaturze opon. Aby zlokalizować poszczególne koła, układ elektroniczny przekazuje ich indywidualne kody. W przypadku zbyt niskiego ciśnienia lub szybkiego spadku ciśnienia kierowca jest ostrzegany sygnałem optycznym i/lub akustycznym.

System kontroli wspiera kierowcę w monitorowaniu ciśnienia w oponach. Stała kontrola zapewnia bezpieczeństwo. Właściwe ciśnienie przedłuża okres eksploatacji opony i obniża zużycie paliwa.

Wskazówka:
System kontroli ciśnienia w oponach nie zwalnia jednak kierowcy z odpowiedzialności za prawidłowość ciśnienia w kołach.

Patrz też:
Wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach

System radiowo-nawigacyjny

System radiowo-nawigacyjny łączy nawigację z funkcjami multimedialnymi.

Patrz też:
System nawigacyjny

Przedstawienie systemu radiowo-nawigacyjnego w komputerze pokładowym VW Touarega

System nawigacyjny

Jako system nawigacyjny rozumiane jest urządzenie elektroniczne pomagające w dotarciu do zdefiniowanego punktu docelowego. Poprzez informacje głosowe i wizualne na ekranie nawigacja prowadzi optymalną trasą do żądanego celu. Najważniejsze elementy systemu to: antena GPS, komputer nawigacji i wyświetlacz. Za pomocą Global Positioning System (GPS) system nawigacyjny określa lokalizację pojazdu z dokładnością do kilku metrów.

Stała aktualizacja danych GPS oraz porównanie z danymi czujników prędkości obrotowej kół systemu ABS umożliwiają komputerowi wyliczenie wybranej trasy. Jako podstawa służy pełna sieć dróg zawarta w cyfrowych mapach. Dane te zapisane są na nośniku danych (CD, DVD lub twardy dysk). Po wprowadzeniu adresu docelowego komputer nawigacji wylicza najszybszą lub najkrótszą trasę, i przy aktywnym prowadzeniu do celu porównuje podczas jazdy wyliczony przebieg trasy i aktualną pozycję samochodu. Jeżeli różnią się one, na przykład kierowca wybrał inną drogę z powodu korka lub przez pomyłkę – wyliczana jest zmodyfikowana trasa.

Traffic Message Channel (TMC) umożliwia dynamiczne prowadzenie do celu, podczas którego system nawigacji sam rozpoznaje utrudnienia w ruchu i proponuje alternatywną trasę.

Urządzenia radiowo-nawigacyjne najnowszej generacji charakteryzuje łatwa obsługa i wielofunkcyjność.

Patrz też:
Global Positioning System (GPS)
Traffic Message Channel (TMC)
Prowadzenie do celu, dynamiczne

System nawigacji w komputerze pokładowym VW Passata

System rozpoznający zmęczenie kierowcy

System rozpoznający zmęczenie kierowcy na podstawie określonych parametrów zaleca prowadzącemu pojazd przerwanie jazdy. Nieuwaga i zmęczenie mogą w doprowadzić do zjechania z pasa ruchu. Dlatego system rozpoznaje odstępstwa od normalnego zachowania prowadzącego podczas jazdy i wspiera go na długich trasach. W tym celu od prędkości powyżej 65 km/h w sposób ciągły analizuje stan kierowcy pod kątem jego zdolności do prowadzenia pojazdu. Oceniane są różne sygnały, na przykład ruchy kierownicą. W przypadku rozpoznania zmęczenia system zaleci kierowcy sygnałem optycznym i akustycznym przerwanie podróży. Pomaga mu zatem podjąć właściwą decyzję.

Patrz też:
Systemy wspomagające

Driver Alert System ‘break’ warning lamp

System automatycznego hamowania po kolizji

Prawie jedna czwarta wszystkich wypadków z obrażeniami ciała to kolizje wielokrotne. Stosowany przez Volkswagena system automatycznego hamowania po kolizji może pomóc uniknąć kolejnych zderzeń lub zminimalizować ich skutki. Po kolizji system – w granicach swoich możliwości – automatycznie inicjuje hamowanie, jeszcze zanim kierowca zdąży zareagować. Może to zminimalizować skutki zderzenia lub w idealnym przypadku pozwoli uniknąć kolejnych kolizji.

Kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad samochodem.

System przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych przy hamowaniu silnikiem (MSR)

System zapobiegający poślizgowi kół napędowych podczas hamowania silnikiem, w skrócie MSR, zapobiega tendencji do blokowania się kół na gładkiej nawierzchni w wyniku hamowania silnikiem. Sytuacja taka występuje, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z gazu lub szybko zredukuje bieg. Poprzez działanie hamujące silnika koła napędowe mogą zacząć się ślizgać, tracą na krótko przyczepność i samochód zaczyna zachowywać się niestabilnie. MSR utrzymuje stabilność jazdy i poprawia w ten sposób bezpieczeństwo.

Niezbędne informacje z czujników prędkości obrotowej kół i sterownika silnika lub skrzyni biegów przesyłane są do MSR przez magistralę danych. Jeżeli sterownik rozpozna poślizg kół napędowych, prześle przez magistralę danych sygnał do sterownika silnika, który lekko zwiększy prędkość obrotową, aż koła napędowe zaczną się obracać z prędkością odpowiadającą prędkości samochodu. Dzięki temu samochód nie utraci stabilności. MSR pracuje przez cały zakres prędkości jazdy.

Patrz też:
Czujniki prędkości obrotowej kół

Sonda lambda

Lambda oznacza stosunek powietrza i paliwa w silniku spalinowym (stosunek stechiometryczny). Chemicznie optymalny stosunek to lambda = 1, jeżeli wynosi 14,7 kg powietrza do 1 kg paliwa (dla benzyny).
Sonda lambda jako czujnik jest w stanie zmierzyć ten stosunek. Jest ona odpowiedzialna za prawidłową pracę katalizatora.
Sonda jest umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem i mierzy pozostałą zawartość tlenu, czyli skład spalin. Na podstawie tej wartości układ sterowania pracą silnika reguluje skład mieszanki dla układu wtryskowego. 

Patrz też:
Katalizator

Sztywność nadwozia

Sztywność nadwozia jest podstawą bezpieczeństwa, komfortu i trwałości samochodu. Im mniej „skręca” się pojazd na nierównych nawierzchniach lub pokonywanych z dużą prędkością zakrętach, tym wyższa jest sztywność na skręcanie i tym bezpieczniej zachowuje się on podczas jazdy.
Różne formy nadwozia wykazują różną sztywność. Generalnie otwarte nadwozie typu kabriolet nie może uzyskać takiej samej sztywności, jak nadwozie zamknięte.
Sztywność statyczna struktury karoserii jest zarówno ważnym parametrem technicznym, jak i istotną wartością subiektywnego odczuwania bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Sztywność dynamiczna jest ważnym warunkiem dobrej dynamiki jazdy, komfortu amortyzowania drgań i optymalnej akustyki.

Patrz też:
Jakość nadwozia

System ISOFIX

ISOFIX to rezultat starań znanych producentów samochodów, by stworzyć optymalny standard mocowania fotelików dziecięcych. ISOFIX nie jest oficjalną normą DIN.
Foteliki ISOFIX posiadają uproszczony system mocujący i mogą być stosowane we wszystkich pojazdach, które już przy ich konstruowaniu zostały wyposażone w odpowiednie znormalizowane uchwyty. Przygotowanie do mocowania fotelika dziecięcego składa się z dwóch zaczepów połączonych na sztywno z nadwoziem. Foteliki ISOFIX są unieruchamiane w tych mocowaniach przez dwa zazębiające się w nich pałąki.
Foteliki dziecięce ISOFIX łatwo jest zamontować, a dzięki stabilnemu mocowaniu do nadwozia zapewniają maksymalne bezpieczeństwo. Wszystkie modele Volkswagenów posiadają zaczepy ISOFIX przy tylnych siedzeniach.

System Infotainment

Coraz nowsze systemy Infotainment, Entertainment i komunikacyjne spełniają rosnące wymagania odnośnie komfortu i bezpieczeństwa w nowoczesnym samochodzie. Radio należy do wyposażenia standardowego i jest uzupełniane telefonem komórkowym, nawigacją, odtwarzaczem DVD itp. Aby kierowca nie był obciążony wieloma systemami obsługi, opracowano system Infotainment, czyli centralny panel obsługowy z ekranem, który pozwala na intuicyjne zarządzanie niemal wszystkimi funkcjami auta. Wiersz menu głównego, przyciski funkcyjne zależne od menu i przyciski na kierownicy wielofunkcyjnej umożliwiają sterowanie wszystkimi funkcjami systemu Infotainment.

Na komputerze pokładowym widać system Infotainment

Systemy wspomagające

Celem Volkswagena jest umożliwienie bezwypadkowej jazdy dzięki zaawansowanym rozwiązaniom stosowanym w samochodach.
Systemy wspomagające przyczyniają się do rozpoznania potencjalnie krytycznej sytuacji i pomagają zmniejszyć ryzyko wypadków. Gwarantują kierowcy większy komfort i odciążają go przy prowadzeniu pojazdu.

Patrz też:
Aktywny tempomat ACC
System obserwacji otoczenia Front Assist
Asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist
Asystent parkowania Park Assist
Proaktywny system ochrony pasażerów PreCrash
Asystent zmiany pasa ruchu Side Assist
Kamera cofania Rear View

Arteon jedzie w korku. Sensoryka systemów wspomagających przedstawiona liniami między samochodami.

System nagłaśniający Dynaudio

System nagłaśniający DYNAUDIO składa się z wysokiej jakości głośników z technologią DSP (Digital Signal Processor) i cyfrowego, wielokanałowego wzmacniacza. Głośniki i ich pozycja wbudowania są dokładnie dopasowane do charakterystyki akustycznej wnętrza. Rezultatem jest bogate spektrum barwy dźwięku, spotykane dotychczas tylko w systemach high end.
Tak doskonałe brzmienie uzyskano między innymi dzięki udoskonalonym głośnikom wysokotonowym z kopułkami tekstylnymi i wysokiej jakości głośnikom niskotonowym. Zapewniają one naturalny rozdział wysokich i niskich częstotliwości oraz homogeniczne rozchodzenie się dźwięku w całym wnętrzu samochodu. Także membrany dzięki wyjątkowo lekkiemu, stabilnemu i prawie pozbawionemu rezonansu MSP (polimer magnezowo-krzemowy) są niezwykle wysokiej jakości. Specjalne podwójne magnesy zapewniają wysoką dynamikę i odporność na obciążenia.

DYNAUDIO Executive Surround w VW Touaregu

Światła włączające się po uruchomieniu silnika

Jazda za dnia z włączonymi światłami zmniejsza ryzyko wypadku.
Światła włączające się po uruchomieniu silnika:
włączone w dzień światła mijania.
Światła do jazdy w dzień:
oddzielne światła w reflektorach.
Oba rodzaje świateł włączają się automatycznie wraz z uruchomieniem silnika.

Volkswagen od przodu po zmroku, detal: reflektor

System Common Rail

Nazwą Common Rail określany jest rodzaj budowy systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych. W systemie tym wytwarzanie ciśnienia i wtrysk paliwa są od siebie oddzielone. Oddzielna pompa wbudowana w dowolnym miejscu silnika wytwarza ciśnienie, które jest utrzymywane w szynie zwanej Common Rail („wspólny przewód”). Połączone równolegle z szyną wtryskiwacze wszystkich cylindrów są w sposób ciągły zasilane ze stałym ciśnieniem. Ilość wtryskiwanego paliwa i czas wtrysku sterowane są przez zawory elektromagnetyczne w poszczególnych wtryskiwaczach. 

System zarządzania energią akumulatora

System zarządzania energią akumulatora dba samodzielnie o to, by w zależności od poziomu naładowania i temperatury akumulator dysponował zawsze ilością energii niezbędną do uruchomienia silnika, także gdy samochód przez długi czas stoi nieużywany.
Nowoczesne samochody pobierają energię z akumulatora również podczas postoju. Pamięć komunikatów o ruchu drogowym, autoalarm lub odbiornik pilota przez cały czas pobierają niewielkie ilości prądu. Jeżeli poziom naładowania akumulatora jest krytyczny, system zarządzania energią wyłącza stopniowo odbiorniki. Podczas jazdy dynamiczny system zarządzania na bieżąco sprawdza napięcie akumulatora oraz jego ładowanie i w razie konieczności nieznacznie zwiększa prędkość obrotową biegu jałowego, by podwyższyć moc ładowania przez alternator. W ekstremalnych przypadkach dezaktywowane są na krótki czas urządzenia pobierające dużą ilość energii, na przykład ogrzewanie siedzeń lub tylnej szyby. Nie wpływa to jednak na komfort jazdy – podczas normalnej jazdy wyłączanie odbiorników następuje w sposób niezauważalny dla kierowcy.

Patrz też:
Rekuperacja

System zapobiegający poślizgowi kół (ASR)

Przy silnikach z wysokim momentem obrotowym system zapobiegający poślizgowi kół ASR zwiększa komfort i bezpieczeństwo, szczególnie na nawierzchniach z różnym stopniem przyczepności. ASR umożliwia płynne ruszanie i przyspieszanie przez cały zakres prędkości, bez buksowania kół lub uciekania samochodu na boki.
ASR współpracuje z elektronicznym pedałem przyspieszenia (E-Gas) i wykorzystuje czujniki prędkości obrotowej kół systemu ABS. Jeżeli wykryje, że jedno z kół napędzanych obraca się szybciej od pozostałych, wówczas poprzez ingerencję w układ sterowania silnikiem zredukuje jego moc, zapobiegając efektowi poślizgu. ASR gwarantuje trakcję oraz stabilność przy przyspieszaniu w całym zakresie prędkości i ma przez to wpływ na bezpieczeństwo czynne. Dodatkowo zmniejsza zużycie opon. ASR obejmuje także elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego i jest częścią programu elektronicznej stabilizacji jazdy.

Patrz też:
Elektroniczny pedał przyspieszenia (E-Gas)
System zapobiegający blokowaniu się kół (ABS)
Bezpieczeństwo czynne
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS)
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

System przeciwdziałający blokowaniu kół (ABS)

System ABS wspiera kierowcę podczas ostrego hamownia, szczególnie na jezdni o niskiej przyczepności może zapobiec zablokowaniu kół i utracie kontroli nad samochodem.*

* W granicach możliwości systemu

Sprzęgło napędu na wszystkie koła

Sprzęgło napędu na wszystkie koła to elektronicznie regulowane sprzęgło wielopłytkowe. Przy stałym układzie 4x4 4MOTION umożliwia ono zmienny rozdział sił napędowych między przednią a tylną oś. Przy niewielkim obciążeniu napędzana jest przede wszystkim przednia oś, tylna oś jest odłączona. W razie konieczności tylna oś jest dołączana płynnie w ciągu ułamków sekundy przez sprzęgło, uruchamiane elektrohydrauliczną pompą olejową. W razie potrzeby na tylną oś może być skierowane prawie 100 procent momentu napędowego. Regulacja sprzęgła napędu na wszystkie koła jest zintegrowana na stałe z elektronicznym programem stabilizacji jazdy i poprawia w ten sposób bezpieczeństwo samochodu.

Patrz też:
4MOTION
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Schematyczne przedstawienie sprzęgła na wszystkie koła w VW Golfie R
Zużycie paliwa Golf R in l/100 km: w cyklu miejskim 8,2-8,1 / w cyklu pozamiejskim 6,6-6,5 / w cyklu mieszanym 7,2-7,1; emisja CO₂ w cyklu mieszanym, g/km: 164-162; klasa efektywności: D

System aktywnego zarządzania pracą cylindrów ACT

Stosowana przez Volkswagena zasada oszczędnego obchodzenia się z zasobami naturalnymi ma swój wyraźny wyraz we wprowadzeniu systemu aktywnego zarządzania pracą cylindrów. Podczas jazdy w zakresie prędkości obrotowych między 1400 a 4000 obr./min i prędkości poniżej 130 km/h, niezależnie od wybranego biegu, wyłączają się dwa z czterech cylindrów, i to w sposób nieodczuwalny dla kierowcy. Optymalizuje to sprawność silnika. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym wyświetlana jest informacja, w jakim trybie pracuje aktualnie jednostka napędowa.

W samochodach z systemem aktywnego zarządzania pracą cylindrów ACT zużycie paliwa w cyklu mieszanym może się obniżyć nawet o 0,5 l/100 km, a emisja CO2 o 10 g/km. W zależności od sytuacji oszczędność może wynieść nawet 1 l/100 km.

Cylindry VW Golfa

Sterownik poduszek powietrznych

Sterownik poduszek powietrznych rozpoznaje oraz ocenia zderzenie i w zależności od rodzaju i ciężkości wypadku aktywuje odpowiednie systemy bezpieczeństwa. Informacji do sterownika dostarczają zewnętrzne czujniki przyspieszenia, tzw. czujniki zderzeniowe (maksymalnie sześć).
Sterownik poduszek powietrznych jest wyposażony w czujniki przyspieszenia dla osi podłużnej, poprzecznej i pionowej samochodu. Ponadto czujnik prędkości obrotu rejestruje obrót samochodu wokół osi wzdłużnej. Czujniki w sterowniku służą do analizy sygnałów z innych sensorów. Umożliwia to ocenę kierunku uderzenia oraz ciężkości wypadku i wyzwolenie odpowiednich poduszek oraz napinaczy pasów. Sterownik jest również połączony z innymi systemami magistrali przesyłu danych CAN, by w razie wypadku ułatwić lokalizację i udzielenie pomocy pasażerom.
Szeroko zakrojone badania i nieustanne udoskonalanie systemów przez Volkswagena pozwoliły stworzyć takie sterowniki systemów bezpieczeństwa, które gwarantują optymalne działanie ochronne w najbardziej zróżnicowanych rodzajach wypadków. W zależności od ciężkości wypadku, dwustopniowe wyzwalanie czołowych poduszek powietrznych pozwala obniżyć ryzyko obrażeń u kierowcy i przedniego pasażera. System potrafi odróżnić zderzenie od silnego wstrząsu, na przykład w wyniku uderzenia kamieniem lub wjechania w głęboką dziurę w nawierzchni. Dzięki temu bez zderzenia nie dojdzie do aktywacji poduszek powietrznych ani napinaczy pasów.

Statyczne doświetlanie zakrętów

Przy skręconej kierownicy lub włączonym kierunkowskazie i prędkości poniżej 40 km/h, na skrzyżowaniach lub przy skrętach w boczną drogę, automatycznie włącza się statyczne doświetlanie zakrętów. W zależności od modelu, światła statycznie doświetlające zakręty mogą być wbudowane w reflektory główne lub przeciwmgielne. Oba sposoby doświetlania zakrętów znacznie zmniejszają ryzyko potrącenia pieszych czy rowerzystów.

Patrz też:
Dynamiczne doświetlanie zakrętów

Volkswagen nocą na drodze widziany z tyłu. Widać światła przednie i doświetlanie zakrętów przez reflektory.

Siedzenia sportowe

Siedzenia sportowe Volkswagena poprawiają bezpieczeństwo, gwarantują wysoki poziom komfortu oraz mają atrakcyjny wygląd. Wyprofilowane boki zapewniają stabilną pozycję siedzącą na zakrętach i pozwalają lepiej zachować kontrolę nad samochodem w ekstremalnych sytuacjach podczas jazdy. 

1. Zużycie paliwa Golf GTI, l/100 km: w cyklu miejskim 8,2-7,8 / w cyklu pozamiejskim 5,5-5,3 / w cyklu mieszanym 6,4-6,3; emisja CO2 w cyklu mieszanym, g/km: 148-145; klasa efektywności: D

Wnętrze VW  Golfa ze sportowymi siedzeniami

Stabilizator

Stabilizator wykonany jest najczęściej z okrągłego prętu o przekątnej 10 do 60 mm, zagiętego w kształcie litery U. Środkowa część „U” jest zamontowana poprzecznie i zamocowana w gumowych łożyskach w sposób umożliwiający jej obrót. Zagięte końce są połączone z zawieszeniem kół. Dzięki temu siły dźwigni występujące z jednej strony oddziaływują wyrównawczo na przeciwległą stronę.

Stabilizatory poprawiają stabilność samochodu, jednocześnie zmniejszają boczne pochylenie nadwozia. Dzięki nim pokonywanie zakrętów jest jeszcze bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.

System Start-Stop

System Start-Stop automatycznie wyłącza silnik na postoju. Silnik pracuje tylko wtedy, gdy rzeczywiście jest potrzebny. Kierowca dojeżdża do czerwonego światła i zatrzymuje samochód. Następnie (jak zwykle) przełącza na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła. W tym momencie silnik wyłącza się. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym pojawia się symbol „Start-Stop”. Gdy światło zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło i silnik uruchamia się. Gaśnie symbol „Start-Stop”.

Patrz też:
Wyświetlacz wielofunkcyjny (MFA)

Ilustracja systemu Start-Stop w Volkswagenie