Tryb Offroad
W zależności od modelu, tryb Offroad oferuje specjalny profil jazdy na trudny teren. Opcjonalny pakiet Offroad dysponuje dwoma kolejnymi trybami Offroad (Piasek i Żwir), które kierowca aktywuje przyciskiem wyboru profilu jazdy.
Dzięki asystentowi ruszania pod górę i asystentowi zjazdu ze wzniesienia pokonasz wzniesienia łatwo i wygodnie, gdyż przy nachyleniu terenu większym niż 10% system w granicach możliwości może regulować prędkość ruszania i zjeżdżania.
Patrz też:
4MOTION
Zdolność pokonywania wzniesień
Technika LED
LED (Light Emitting Diode) to półprzewodnik emitujący światło. Zaletą LED w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami jest ich niższe zużycie energii, krótsze czasy reakcji, mniejsze wymiary i dłuższa żywotność.
Volkswagen stosuje LED między innymi w reflektorach głównych i lampach tylnych, światłach dziennych oraz kierunkowskazach w obudowach lusterek. Niezawodność i długa żywotność diod zwiększa bezpieczeństwo dzięki mniejszej awaryjności tylnych świateł i świateł stopu.
Tempomat (GRA)
Tempomat jest elektronicznym urządzeniem służącym do utrzymania zadanej prędkości.
System zapamiętuje i utrzymuje wybraną przez kierowcę warość. Prędkość może zostać na krótko zwiększona lub zmniejszona przez kierowcę manualnie o zdefiniowaną wartość, a następnie, jeżeli kierowca sobie tego życzy, tempomat wróci do pierwotnie ustawionej prędkości. Tempomat dezaktywowany jest przyciskiem lub przez wciśnięcie pedału hamulca czy też sprzęgła. GRA oferuje kierowcy dodatkowy komfort szczególnie podczas długiej jazdy ze stałą prędkością, a ponadto pomaga mu utrzymać zalecaną prędkość (np. na remontowanych odcinkach autostrad) i zmniejsza ryzyko przekroczenia dozwolonej prędkości.
Wskazówka:
Przy dużym natężeniu ruchu lub złym stanie nawierzchni (śliska, mokra nawierzchnia itp.), ze względów bezpieczeństwa nie należy używać tempomatu.
Patrz też:
Aktywny tempomat ACC
Test zderzeniowy
Celem testów zderzeniowych jest umożliwienie przy konstruowaniu nowych samochodów zapewnienia optymalnej ochrony pasażerów. Odpowiednie samochody przedseryjne są testowane pod kątem różnych rodzajów wypadków. Przed rzeczywistym testem przeprowadzane są jednak symulacje komputerowe, czyli zderzenia wirtualne. W ich wyniku zdobywana jest wiedza o wzajemnym oddziaływaniu poszczególnych podzespołów pojazdu w razie wypadku. Należy odpowiednio uwzględnić:
- sztywność kabiny pasażerskiej
- powstające przyspieszenia
- odpowiednio dopasowane do nich systemy ochrony pasażerów.
Wyniki wszystkich testów zderzeniowych tworzą podstawę ciągłego procesu udoskonalania w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa biernego. W procesie tym uczestniczą obok inżynierów także lekarze z zakresu medycyny urazowej oraz specjaliści od badania przebiegu wypadków.
Patrz też:
Bezpieczeństwo bierne
Euro NCAP
TDI
Symbolem TDI Volkswagen oznacza samochody z silnikiem wysokoprężnym, bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Cechami charakterystycznymi silników TDI jest duża siła ciągu (moment obrotowy) i bardzo dobre wykorzystanie mocy. TDI jest w wielu krajach zastrzeżonym znakiem handlowym Volkswagen AG.
Sposób działania:
Turbosprężarka dostarcza do silnika powietrze i dba w ten sposób o maksymalne wypełnienie cylindrów. Olej napędowy wtryskiwany jest pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do cylindrów. Specjalna obudowa silnika zapewnia jego cichą pracę.
Patrz też:
Bezpośredni wtrysk
Turbosprężarka (ATL)
TGI
TGI to oznaczenie seryjnego napędu na gaz ziemny połączonego z innowacyjną technologią TSI, czyli silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem.
Biwaltentne i quasi-monowalentne silniki TGI mogą być napędzane zarówno gazem ziemnym, jak i benzyną. Aby w pełni wykorzystać możliwości CNG jako paliwa, silniki zostały odpowiednio zmodyfikowane i optymalnie dostosowane do spalania gazu ziemnego.
3. Polo TGI zużycie gazu ziemnego (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,4-4,1 / w cyklu pozamiejskim 2,9-2,7 / w cyklu mieszanym 3,4-3,2; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 93-88; klasa efektywności: A+
Traffic message channel (TMC)
TMC (Traffic Message Channel) przekazuje dane o aktualnej sytuacji drogowej. System nawigacji oblicza na podstawie tych danych odpowiednią trasę (dynamiczne prowadzenie do celu). W Niemczech informacje są przekazywane na obszarze całego kraju. TMC jest już dostępne także w wielu innych krajach Europy. Dane są przesyłane cyfrowo i niezależnie od języka jako element RDS. Ich prezentacja następuje w języku ustawionym przez użytkownika.
Patrz też:
Radio Data System (RDS)
Dynamiczne prowadzenie do celu
Tylna oś z wahaczami trapezowymi
Wspornik osadzenia koła w tylnej osi z wahaczami trapezowymi charakteryzuje się umieszczonym u dołu wahaczem w kształcie trapezu, górnym wahaczem poprzecznym oraz drążkiem poprzecznym wbudowanym za wahaczem trapezowym. Sprężyna śrubowa umieszczona jest przy wahaczu trapezowym, amortyzator połączony jest ze wspornikiem koła. To rozwiązanie konstrukcyjne gwarantuje znakomite właściwości jezdne i niepowtarzalny komfort jazdy.
Patrz też:
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Oś z wahaczami skośnymi
Oś tylna z wahaczami zespolonymi
Wielowahaczowa oś tylna
Czterowahaczowa oś przednia
TSI
Symbolem TSI oznaczane są silniki benzynowe Volkswagena z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Innowacyjne jednostki TSI łączą zalety konstrukcji wysokoprężnych i benzynowych z bezpośrednim wtryskiem, gwarantując maksymalną przyjemność jazdy. Wszystkie silniki TSI charakteryzuje niskie zużycie paliwa, duża siła ciągu i wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych.
Turbosprężarka (ATL)
Sposób doładowania silnika dzięki pompie i turbinie zamontowanym na wspólnym wałku. Turbina umieszczona jest w układzie wydechowym i napędza ją strumień spalin wydobywających się z silnika. Wirnik połączonej z turbiną pompy pracuje w przewodzie dolotowym. Im więcej spalin wydobywa się z silnika, tym szybciej wiruje koło łopatkowe turbiny i tym mocniej pompa tłoczy świeże powietrze do cylindrów. Dzięki temu w komorze spalania znajduje się więcej tlenu, można więc dostarczyć więcej paliwa i silnik uzyskuje wyższą moc. Korzyścią z zastosowania turbodoładowania jest także niższa emisja szkodliwych substancji.
Patrz też:
Zmienna geometria turbiny