Zmienna geometria turbiny

Aby dla możliwie szerokiego zakresu prędkości obrotowych dostępne było ciśnienie doładowania na prawie stałym poziomie, niezbędna jest regulacja turbosprężarki. Zmienna geometria turbiny w sposób ciągły zmienia sprawność turbiny dzięki zmiennemu ustawieniu łopatek przy jednocześnie dobrej sprawności. Jeżeli przy niskiej prędkości obrotowej silnika ciśnienie jest małe, zmienia się położenie łopatek w przekroju sprężarki tak, aby ciśnienie wzrosło. Jeżeli przy wzroście prędkości obrotowych ciśnienie spalin rośnie, zmiana położenia łopatek zwiększa przekrój, jakim doprowadzany jest gaz. Turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny pracują bardzo efektywnie szczególnie przy częściowym obciążeniu, zapobiegając zjawisku tzw. „turbodziury”, zwięszają moc silnika i szybkość reakcji na pedał przyspieszenia oraz mogą mieć pozytywny wpływ na emisje spalin.

Patrz też:
Turbosprężarka

Złącze USB

Złącze USB umożliwia podłączenie do systemu radiowego lub radiowo-nawigacyjnego zewnętrznych pamięci i odtwarzaczy USB. Obsługa następuje przez system radiowy, radiowo-nawigacyjny lub z kierownicy wielofunkcyjnej.

Złącze USB współpracuje z formatami:

  • MP3
  • WAV
  • WMA
  • OGG Vorbis

Aby odtwarzać pliki audio, wystarczy podłączyć pamięć lub odtwarzacz USB do gniazda multimedialnego MEDIA-IN na konsoli środkowej lub w schowku podręcznym (większe odtwarzacze USB mogą być podłączone przewodem).

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny
Gniazdo multimedialne MEDIA-IN

Złącze USB w VW T-Crossie

Zestaw naprawczy

Zestaw naprawczy do opon służy do naprawy małych uszkodzeń opony (o średnicy do 4 mm), szczególnie w bieżnikach. Po uszczelnieniu oponę można ponownie napompować.

W skład zestawu wchodzą:

  • klucz do wentyli
  • naklejka z określeniem prędkości „max. 80 km/h” lub „max. 50 mph”
  • wąż do napełniania z zatyczką
  • kompresor
  • wąż do napełniania opon
  • wskaźnik ciśnienia w oponach
  • śruba spustowa powietrza
  • włącznik i wyłącznik
  • wtyk przewodu 12 V
  • pojemnik ze środkiem uszczelniającym
  • zestaw wentyli na wymianę

Złącze telefoniczne Comfort

Złącze telefoniczne Comfort oferuje dodatkowe rozwiązania, dzięki którym korzystanie z telefonu w samochodzie jest jeszcze wygodniejsze. Również ładowanie jest łatwe – wystarczy włożyć telefon do schowka i połączyć ze znajdującym się w nim złączem USB. Połączenie z antentą zewnętrzną zapewnia optymalny odbiór. System można obsługiwać z wyświetlacza wielofunkcyjnego, kierownicy wielofunkcyjnej lub systemu nawigacji.

Patrz też:
Złącze telefoniczne Business

Wnętrze VW T-Roca ze złączem telefonicznym Comfort, mężczyzna kładzie smartfon na ładowarce indukcyjnej

Złącze telefoniczne Business

Złącze telefoniczne Business spełnia wysokie wymagania odnośnie komfortu. W przypadku odpowiedniego telefonu, może przez połączenie Bluetooth rSAP uzyskać bezpośredni i bezprzewodowy dostęp do karty SIM. Jeżeli telefon komórkowy nie współpracuje z Bluetooth rSAP, złącze Business posiada alternatywnie port kart SIM.

Inne zalety:

  • połączenie z anteną zewnętrzną dla lepszego odbioru,
  • zintegrowany hotspot WLAN,
  • schowek z funkcją indukcyjnego ładowania smartfonów ze standardem Qi,
  • przeniesienie przez Bluetooth rozmowy telefonicznej na zestaw głośnomówiący,
  • obsługa poleceniami głosowymi, z kierownicy wielofunkcyjnej lub systemu Infotainment

Patrz też:
Złącze telefoniczne Comfort

Wnętrze VW PassataTouarega ze złączem telefonicznym Business

Zdolność do pokonywania wzniesień

Zdolność pokonywania wzniesień określa, pod jakie wzniesienie może podjechać samochód. Parametr ten jest wyrażany w stopniach lub procentach. Wzniesienie 45° odpowiada 100%. Zdolność do pokonywania wzniesień zależy od mocy silnika, rodzaju napędu, przełożenia przekładni, masy, rozkładu masy, punktu ciężkości samochodu i przyczepności.

Patrz też:
Kąt rampowy
Nachylenie poprzeczne
Kąt natarcia/zejścia

VW Tiguan Offroad stoi na wzniesieniu

Zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój obejmuje wszystkie działania mające na celu zabezpieczenie i zachowanie zasobów naturalnych. Planistyczna ochrona środowiska przeciwdziała powstawaniu negatywnych wpływów, jak hałas i emisje substancji szkodliwych, poprzez odpowiednie planowanie lub nowe technologie (lakiery rozpuszczalne w wodzie, nowoczesne sterowanie pracą silnika, sposób jazdy oszczędzający paliwo). Technologiczna ochrona przyrody minimalizuje negatywny wpływ już istniejących czynników (na przykład oczyszczanie ścieków, katalizator, tłumienie hałasu). W przemyśle motoryzacyjnym ochrona środowiska zaczyna się już przy planowaniu i budowie nowych samochodów oraz urządzeń produkcyjnych, a kończy na utylizacji i recyklingu użytych materiałów. Dzięki oszczędnej i przemyślanej eksploatacji samochodu także kierowca może wnieść wkład w ochronę środowiska.

Prosta droga z drzewami na poboczu

Zawieszenie pneumatyczne (CDC)

Zawieszenie pneumatyczne, w skrócie CDC (Continous Damping Control), zapewnia nadzwyczaj wysoki komfort jazdy. Zamiast tradycyjnych sprężyn stalowych zastosowane zostały gumowe poduszki wypełnione sprężonym powietrzem. Zmieniając ilość powietrza w poduszkach system może regulować wysokość zawieszenia. Volkswagen oferuje zawieszenie pneumatyczne z ciągłą regulacją amortyzatorów. Dzięki automatycznej regulacji poziomu nadwozie jest utrzymywane na stałym poziomie niezależnie od obciążenia ładunkiem. Niwelowane jest także pochylenie nadwozia przy hamowaniu lub przyspieszaniu. System znacznie poprawia komfort jazdy i amortyzowania.

Zalecenie optymalnego biegu

Funkcja zalecenia optymalnego biegu wskazuje strzałką, jeżeli ze względu na oszczędność paliwa wskazana jest zmiana przełożenia. Sterownik silnika wykonuje wszystkie niezbędne obliczenia dla optymalnej pracy jednostki napędowej. Na podstawie zebranych informacji oblicza optymalny bieg dla każdej sytuacji. Samochód pracuje w sposób umożliwiający jak najefektywniejsze wykorzystanie paliwa.

Zdalna obsługa

Zdalna obsługa centralnego zamka jest bardzo wygodna. Sygnał radiowy powoduje zablokowanie lub odblokowanie wszystkich drzwi i pokrywy bagażnika. W zależności od ustawienia można ograniczyć otwieranie tylko do drzwi kierowcy.
Centralny zamek obejmuje także klapkę wlewu paliwa. Oddzielny przycisk na pilocie pozwala na otwarcie tylko pokrywy bagażnika. Zamki samochodu są tak skonstruowane, iż po ich zablokowaniu pilotem nie jest możliwe otwarcie drzwi od wewnątrz, co znacznie poprawia zabezpieczenie przed kradzieżą. Dodatkową ochronę przed napadem zapewnia przycisk „Lock” w kabinie, którym kierowca w razie zagrożenia może zamknąć od wewnątrz wszystkie drzwi i pokrywę bagażnika.
Centralny zamek uniemożliwia dostęp do pokrywy bagażnika, gdy tylko samochód ruszy. Blokada zostaje automatycznie zwolniona po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy któryś z pasażerów opuści pojazd.
Dodatkowo można aktywować automatyczną blokadę wszystkich drzwi i pokrywy po przekroczeniu przez samochód prędkości 15 km/h. Także w tym przypadku zwolnienie blokady następuje automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy któryś z pasażerów otworzy drzwi. 

Zawieszenie

Zawieszenie to ogół elementów mocujących koła do nadwozia, zapewniających właściwe prowadzenie kół podczas jazdy oraz resorowanie i amortyzację nierówności. Rozróżnia się różne rodzaje zawieszenia:
Zawieszenie sportowe
Z obniżonym nadwoziem i specyficznym dostrojeniem sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów dla jeszcze większej przyjemności jazdy przy dobrym poziomie komfortu.
Zawieszenie na złe drogi
Wyższe ustawienie zawieszenia w porównaniu z zawieszeniem standardowym, z większym prześwitem poprzecznym i sprężynami, amortyzatorami oraz stabilizatorami dostosowanymi do specjalnych warunków.
Zawieszenie Sport Select
Zawieszenie Sport Select obejmuje nadwozie obniżone o 15 mm oraz regulowane amortyzatory. Wciskając przycisk kierowca może wybrać ustawienie Normal lub Sport.

Schematyczne przedstawienie zawieszenia w VW Arteon

Zawieszenie z systemem aktywnej stabilizacji nadwozia

Zawieszenie adaptacyjne z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów bocznych może zredukować kołysanie samochodu na zakrętach. System nie pracuje hydraulicznie jak tradycyjne stabilizatory, lecz elektromechanicznie, w związku z tym może – w granicach swoich możliwości – reagować znacznie szybciej i jest aktywny już przy niskich prędkościach. Aktywna stabilizacja przechyłów wyczuwalnie poprawia precyzję działania układu kierowniczego, zwrotność, stabilność oraz trakcję na nierównym podłożu.

Schematycza prezentacja zawieszenia adaptacyjnego z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów bocznych na przykładzie Touarega.