VW Garbus 1302S vs VW Golf I vs ID3

Garbus 1302S vs. Golf I vs. ID.3

Porównanie - VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3

 

 

Historia lubi
się powtarzać

 

Przez ponad 80 lat istnienia Volkswagen dał światu wiele aut, które na dobre zmieniły historię motoryzacji. Niepowtarzalnego Garbusa znają wszyscy. Golf zdefiniował na nowo segment popularnych do dziś kompaktów. Czy najnowsze rewolucyjne dziecko z Wolfsburga – model ID.3 – okaże się równie przełomowy, jak jego kultowi już dziś poprzednicy?

VW Garbus 1302S vs VW Golf I vs ID3
Od lewej do prawej: ID.3, Golf I i Garbus 1302S.

Od niego się wszystko zaczęło…

W połowie lat 30. ubiegłego wieku Niemcy z dumą zaprezentowali swoje nowe motoryzacyjne dzieło – Volkswagena Typ 1, znanego szerzej jako Garbus. Wkrótce wybuchła druga wojna światowa, więc masową produkcję Garbusa rozpoczęto dopiero w 1945 roku. Auto miało prostą konstrukcję i było jednym z pionierów klasy kompakt.

Osobą odpowiedzialną za projekt garbatego auta był sam Ferdynand Porsche. Auto miało być i było typowym samochodem dla ludu. Poza rozpoznawalną sylwetką VW Typ 1 wyróżniał się ciekawym układem napędowym. Silnik znajdował się z tyłu i był konstrukcją typu bokser. Za napęd odpowiedzialne były koła tylnej osi. Widzicie w tym podobieństwo do współczesnych modeli Porsche? Nie jesteście w błędzie.

Jak już wspomniałem, Garbus miał prostą budowę. Równie proste było wnętrze, w którym znajdowało się tylko to, co niezbędne do jazdy. Z założenia auto miało w komfortowych warunkach przewieźć dwie osoby i ze swojego zadania wywiązywało się bardzo dobrze.

Co niesamowite, samochód produkowany był aż do 2003 roku! To rekord świata! Łącznie wyprodukowano ponad 21 mln egzemplarzy. Co prawda Volkswagen na przełomie lat wieków zaprezentował zupełnie nowe wcielenie Garbusa – New Beetle, ale zarówno ten model, jak i kolejna odmiana The Beetle nie odniosły takiego sukcesu jak ich protoplasta.

Król jest tylko jeden

Każda kolejna generacja kompaktowego Golfa wyznaczała standardy w swojej klasie, która została nawet nazwana klasą Golfa. Udoskonalany na przestrzeni kilkudziesięciu lat model sprzedawał się jak świeże bułeczki i bardzo często stawiany był za wzór. Dziś Golfa znają wszyscy. Współczesne odmiany biją rekordy popularności, a pierwsze generacje niemalże z marszu stały się pożądanymi i bardzo cenionymi klasykami.

Historia króla klasy kompakt rozpoczęła swój bieg w 1974 roku. To ponad 30 lat po debiucie Garbusa. Przy projekcie pierwszego Golfa palce maczała kolejna ważna persona. Za projekt auta odpowiedzialne było studio Ital Design, na którego czele stał Giorgetto Giugiaro. Tego pana nikomu przedstawiać nie trzeba.

Konstrukcyjnie pierwszy Golf był zupełnie inny od Garbusa, pokazując, jak bardzo na przestrzeni kilkudziesięciu lat zmieniały się trendy i założenia w motoryzacji. Golf miał kanciaste nadwozie. Był narysowany bardziej zachowawczo, co zresztą pozostało cechą rozpoznawczą tego modelu do dziś. Volkswagen od razu przygotował dwie wersje auta: trzydrzwiową lub pięciodrzwiową. Klient mógł wybierać, czy chce więcej praktyczności, czy sportowego sznytu.

Golf pierwszej generacji odpychał się od podłoża kołami przedniej osi, a silnik miał pod przednią maską. Z charakterystycznego układu napędowego Garbusa pozostało tylko wspomnienie.

Od 2019 roku dostępna jest już ósma generacja Golfa. Bardziej rewolucyjna niż poprzednicy, nowocześniejsza i zdecydowanie bardziej multimedialna. Czy także okaże się bestsellerem? Wszystko wskazuje na to, że tak!

Nowa era

ID.3 także chce być popularnym Volkswagenem. Auto jest zupełnie nową konstrukcją, która ma dać początek erze elektrycznych samochodów z Wolfsburga.

ID.3 nie jest pierwszym elektrykiem z logo VW na przednim grillu. Wcześniejsze e-Golf oraz e-up! były specjalnymi wersjami, bazującymi na popularnych modelach. ID.3 jest pierwszym VW tworzonym od podstaw jako auto elektryczne. Nie ma i nie będzie wariantów spalinowych tego modelu.

Nowy napędzany elektronami Volkswagen od strony stylistycznej prezentuje się odważnie. Chociaż za taki stan rzeczy w dużej mierze odpowiada różnokolorowe nadwozie oraz felgi o nieszablonowym wzorze. Dzięki nim ID.3 nie ginie w tłumie innych aut jak większość modeli z Wolfsburga.

Rewolucyjnie prezentuje się również wnętrze, w którym postawiono na minimalizm. Fizycznych przycisków czy przełączników jest w nim jak na lekarstwo. Multimedia oraz klimatyzację obsługuje się poprzez ekran dotykowy lub również dotykowe niewielkie panele. Za kierownicą próżno szukać konwencjonalnych zegarów. Znalazło się tam miejsce na niezbyt rozbudowany wyświetlacz, który pokazuje tylko niezbędne informacje (m.in. aktualną prędkość).

ID.3 jest także przestronny i przemyślany. Przednie fotele mają kapitańskie podłokietniki, a na tylnej kanapie jest dużo miejsca. Bagażnik ma także przyzwoitą pojemność, wynoszącą 380 l. W tej kwestii niewiele się zmieniło. To typowy Volkswagen.

Duże zmiany zaszły natomiast w układzie napędowym. I nie mam tutaj bynajmniej na myśli elektrycznego silnika, który na szeroką skalę ma zastąpić spalinowe jednostki. ID.3 ma tylny napęd. Tak, dobrze przeczytaliście. Samochód odpycha się od podłoża tylnymi kołami. Opony na obu osiach to wybrane prze Volkswagena do pierwszego montażu letnia Continental EcoContactTM6 lub zimowa Continental WinterContactTM TS 850. Zostały specjalnie dostosowane do indywidualnych wymagań ID.3 - auto elektryczne musi być wyposażone w opony o niskim oporze toczenia, które pozwolą oszczędzać energię i maksymalnie wydłużyć czas użytkowania pojazdu pomiędzy ładowaniem. Oprócz tego, opony Continental do VW ID.3 zapewnią komfort pasażerom dzięki niskiemu poziomowi hałasu, a ich specjalna konstrukcja ścian bocznych pomaga zminimalizować opór aerodynamiczny pojazdu. Zarówno letnie jak i zimowe opony Contientala do ID. 3 są zaopatrzone w technologię ContiSeal™, która automatycznie uszczelnia przebicia bieżnika opony o średnicy do pięciu milimetrów, eliminując w ten sposób około 90% wszystkich możliwych przebić.

ID.3 jest pierwszym od dawien dawna tylnonapędowym Volkswagenem. Podobieństwo do Garbusa? Tak, ale tylko w tym względzie. Zarówno Garbus, jak i pierwszy Golf, nawet w wersji GTI, nie mogły się pochwalić takimi osiągami, jakimi dysponuje ID.3. Silnik niemieckiego elektryka wytwarza 204 KM mocy, co pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w 7,3 s. Świetny wynik! Świetna, a raczej błyskawiczna jest także reakcja jednostki napędowej na ruchy pedału gazu. Silnik elektryczny, w przeciwieństwie do spalinowych, nie musi się wkręcać na obroty, aby oddawać swoją maksymalną moc. Ta wartość dostępna jest tutaj od razu, od pierwszego obrotu, na każde zawołanie.

Oddzielnym tematem i tak naprawdę piętą achillesową wielu współczesnych samochodów napędzanych elektronami jest zasięg możliwy do pokonania na jednym ładowaniu. Dla wielu osób poważnym minusem jest także czas ładowania. Wyposażony w akumulatory o pojemności 58 kWh (do oferty dołączą już wkrótce wersje o pojemności 48 kWh oraz 77 kWh) niemiecki elektryk może pokonać 420 km. Tak przynajmniej obiecuje Volkswagen. W praktyce odległość możliwa do pokonania na jednym „tankowaniu” to około 310–350 km w zależności od stylu jazdy. Czas ładowania? Zależny od źródła prądu. Najszybsze ładowarki będą w stanie naładować akumulatory ID.3 od 0 do 80 proc. poniżej jednej godziny. Ten sam proces przy korzystaniu z domowego gniazdka może trwać powyżej 20 godzin. Cierpliwość jest cnotą.

VW Garbus 1302S vs VW Golf I vs ID3
VW Garbus 1302S vs VW Golf I vs ID3

Garbus jest dziś najbardziej rozpoznawalnym modelem Volkswagena na całym świecie. Golfa znają wszyscy i niemalże wszyscy stawiają go za wzór w swojej klasie. Czy w przypadku ID.3 historia się powtórzy i auto odniesie spektakularny sukces? Na odpowiedź na to pytanie będziemy musieli jeszcze poczekać.

Porównanie danych technicznych

Nadwozie

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie nadwozia

Garbus 1302S

Golf I

ID.3

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)

4080/ 1550/ 1500

3815/ 1610/ 1410

4261/ 1809/ 1552

Rozstaw osi (mm)

2400

2390

2770

Masa własna (kg)

ok. 850

890

1794

Koła

155/R15

185/55R15

205/55R18

Garbus 1302S

4080/ 1550/ 1500

Golf I

3815/ 1610/ 1410

ID.3

4261/ 1809/ 1552

Silnik/napęd

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie silników/napędów

Garbus 1302S

Golf I

ID.3

Oznaczenie modelowe

1.6

1.6 8V

elektryczny

Typ, liczba zaworów

H4 Bokser

R4 8V

-

Poj. skokowa (ccm)

1584

1595

-

Poj. akumulatorów (kWh)

-

-

58

Maks. moc (KM/przy obr./min)

51/ 4000

75/ 5000

204

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)

106/ 2800

125/ 2500

290/3000

Skrzynia biegów

manualna 4

manualna 5

automatyczna 1

Napędzana oś

tylna

przednia

tylna

Garbus 1302S

1.6

Golf I

1.6 8V

ID.3

elektryczny

Osiągi/zużycie paliwa

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie osiągów/zużycia paliwa

Garbus 1302S

Golf I

ID.3

0–100 km/h (s)

21

12,6

7,3

V maks. (km/h)

130

154

160

Spalanie (l/ 100 km/ śr. katalogowe)

11

7,8

-

Spalanie (kWh/100 km)

-

-

16,1

Garbus 1302S

21

Golf I

12,6

ID.3

7,3

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.