T-Cross vs. Golf II Country

T-Cross
vs.
Golf II Country

Kiedyś to było…

Kiedyś to było…

Kiedyś to było… Na pewno wiele razy słyszeliście tę opinię. Kiedyś to było… Lepiej czy gorzej? Odpowiedź nie jest prosta. Na pewno było inaczej, także w motoryzacji. Golf Country kiedyś był przejawem odwagi Volkswagena. T-Cross jest dziś wyrazem panującej mody. Te dwa auta doskonale pokazują, jak zmieniały się trendy w świecie czterech kółek.

VW Golfa zna każdy. Druga generacja tego modelu jest klasykiem i mimo że liczy ponad 30 lat nadal służy wielu właścicielom. Odmiana Country? To biały kruk. Auto, które nie odniosło spektakularnego sukcesu. Było praktyczne, ale niekoniecznie modne.
T-Cross natomiast to najmniejszy crossover rodziny VW z Wolfsburga. Samochód przede wszystkim modny, ale także praktyczny. Jeden z wielu aktualnie oferowanych crossoverów oraz małych miejskich SUV-ów. Niemalże skazany na sukces.

Względy praktyczne vs. moda

Już pierwszy kontakt z oboma samochodami pokazuje dobitnie, jak bardzo zmieniła się motoryzacyjna moda. Golf Country, jak łatwo się domyśleć, bazował na… Golfie. Został zbudowany na drugiej generacji hitu i wyróżniał się zwiększonym aż o 6 cm prześwitem (łącznie wynosił on aż 18 cm), osłonami reflektorów, zderzaków i błotników oraz kołem zapasowym umieszczonym na klapie bagażnika. Golf Country wyglądał kontrowersyjnie. Wszystkie zmiany w wyglądzie zostały podyktowane względami praktycznymi. Modne stylistyczne zagrywki? 30 lat temu nie było o nich mowy.

VW T-Cross vs. VW Golf II Country

Jak już wspomniałem, model T-Cross to przede wszystkim modny crossover. Został stworzony z powodu oczekiwań klientów oraz potrzeb rynku. Podobnie jak Golf Country nadwozie T-Crossa także jest nieco podniesione, ale o wjeździe na jakikolwiek trudny teren nie może być mowy. Nowość z Wolfsburga najchętniej mierzy się z miejską dżunglą pełną pułapek w postaci krawężników oraz niedopasowanych do poziomu asfaltu studzienek kanalizacyjnych. Praktyczność modelu ogranicza się głównie do wygodniejszego zajmowania miejsca w kabinie. Styl podyktowany jest panującą modą.

Zaskakujące podobieństwa?

Zaglądam do wnętrza i okazuje się, że oba auta dużo łączy. Zaskakująco dużo! Nie mam jednak na myśli jakichś detali czy podobnych rozwiązań. Ponad 30 lat postępu technologicznego zrobiło swoje! Jednak w obu autach można dostrzec olbrzymie podobieństwo do innych modeli oferowanych w danym czasie.
Wnętrze Golfa Country wyróżnia się na tle konwencjonalnych odmian Golfa II tylko wyższą pozycją za kierownicą. Cała reszta – począwszy od designu deski rozdzielczej poprzez kierownicę aż po zegary – taka sama jak w każdym innym Golfie II. Wszystko dobrze znane, proste, czytelne i mało oryginalne. Nieco bardziej ekskluzywne były jedynie fotele z charakterystycznym wzorem tapicerki oraz nazwą wersji wyszytą na oparciu.
Warto wspomnieć o bagażniku. 230 l pojemności chwały nie przynosi. To tylko około 100 l mniej od kufra standardowego Golfa. Wszystko „dzięki” napędowi na cztery koła Syncro. Jeszcze do niego wrócę.

Golf II Country
Golf II Country
T-Cross
T-Cross

Kabina T-Crossa to zupełnie inna bajka. Bardziej nowoczesna, lepiej wykonana. Widać postęp w technologii, nie tylko w dziedzinie motoryzacji. Gdzie dostrzegamy wspólne cechy obu aut?

Deska rozdzielcza i większość zastosowanych elementów są takie same jak w innych współczesnych Volkswagenach. Wnętrze uterenowionego Golfa II wyglądało jak wnętrze każdego innego Golfa II. Wnętrze T-Crossa wygląda jak wnętrze Polo. Delikatnie przeskalowane, ale poskładane z takich samych elementów. Bagażnik? Praktyczne 385 l pojemności. Nieco większy niż bagażnik najnowszego Golfa ósmej generacji. O wiele większy od kufra Golfa Country…

Golf II Country
Golf II Country
T-Cross
T-Cross

Turbo, czyli znak czasów

T-Cross dostępny jest w kilku wersjach silnikowych. Na czele oferty jest jednostka 1.0 TSI w dwóch wariantach mocy – 95 KM lub 110 KM. Najchętniej wybierany jest 150-konny motor 1.5 TSI. Napęd? Przedni. Skrzynia biegów? Manualna lub automatyczna DSG w zależności od wersji silnikowej. 4x4? Zapomnijcie. Niewiele osób byłoby skłonnych dopłacić za to rozwiązanie w tak niewielkim aucie.

Golf II Country
Golf II Country
T-Cross
T-Cross

Klient decydujący się na zakup Golfa Country nie miał możliwości wyboru jednostki napędowej. W ofercie był tylko motor 1.8 o mocy 98 KM. Oczywiście wolnossący. Standardem była 5-biegowa manualna skrzynia oraz napęd 4x4.
Każdy Golf Country wyposażony był w napęd Syncro. W chwili dobrej przyczepności napędzana była przednia oś. Tylne koła przychodziły w sukurs za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego. Takie rozwiązanie nie czyniło z Country terenówki, ale pozwalało na odważniejszą jazdę poza szosą.
Ciekawostką w przypadku prezentowanej odmiany Golfa jest to, że auto produkowane było w Wolfsburgu i bazowało na Golfie CL Syncro. Dopiero po opuszczeniu fabryki jechało do Grazu w Austrii, gdzie zajmowali się nim specjaliści z firmy Daimler Puch. To właśnie tam dokonywano przekształcano standardowego Golfa w model Country.

Dwa światy

Volkswagen Golf Country powstał w liczbie nieco ponad 7.700 sztuk. To mało. Bardzo mało. Nawet biorąc pod uwagę standardy sprzed 30 lat. Samochód nie cieszył się powodzeniem. Kosztował znacząco więcej od standardowego Golfa i niewielu osobom był tak naprawdę potrzebny. Golf Country był przerostem formy nad treścią. Co innego modny Volkswagen T-Cross, który ma zdecydowanie więcej treści niż formy. Golf Country wyprzedził swoją epokę. T-Cross doskonale odpowiada współczesnym standardom. Kiedyś to było! Teraz też jest! Tylko inaczej.

Porównanie danych technicznych

Nadwozie

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie nadwozia

T-Cross

Golf II Country

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)

4108/ 1760/ 1584

4255/ 1655/ 1555

Rozstaw osi (mm)

2551

2475

Pojemność bagażnika (l)

385

230

Masa własna (kg)

1255

ok. 1220

Koła

215/45R18

185/60R14

T-Cross

4108/ 1760/ 1584

Golf II Country

4255/ 1655/ 1555

Silnik/napęd

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie silników/napędów

T-Cross

Golf II Country

Oznaczenie modelowe

TSI

1P

Typ, liczba zaworów

R4, 16V

R4, 8V

Poj. skokowa (ccm)

1498

1781

Maks. moc (KM/przy obr./min)

150

98

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)

250/1500-3500

143/3000

Skrzynia biegów

automatyczna 7

manualna 5

Napędzana oś

przednia

4x4

T-Cross

TSI

Golf II Country

1P

Osiągi/zużycie paliwa

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie osiągów/zużycia paliwa

T-Cross

Golf II Country

0–100 km/h (s)

8,5

12,4

V maks. (km/h)

200

164

Spalanie (l/ 100 km/ śr. katalogowe)

6

-

T-Cross

8,5

Golf II Country

12,4

Cena

<b>Cena</b>

T-Cross

Golf II Country

opisywanego egzemplarza

ok. 110.000 zł

> 30.000 zł

opisywanego egzemplarza

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.