Ekologiczny transport aut
Transport morski nie jest szczególnie przyjazny środowisku – po oceanach pływa wiele statków, których bloki napędowe nie spełniają żadnych norm emisji. Koncern Volkswagen postanowił ograniczyć wpływ logistyki na środowisko.
Zbudowany w Chinach i zwodowany w zeszłym roku samochodowie „Siem Confucius” legitymuje się istotnie zmniejszoną dwutlenku węgla (do 25 proc.), tlenków azotu (do 30 proc.), cząstek sadzy (do 60 proc.) i tlenku siarki (do 100 proc.). To zasługa zasilanego płynnym gazem ziemnym zespołu napędowego.
Na najnowocześniejszym pod względem technicznym „Siem Confucius” o długości 200 m i szerokości 38 m, podobnie jak na jego siostrzanej jednostce „Siem Aristotle”, która rozpocznie służbę prawdopodobnie jeszcze w tym roku, znajduje się trzynaście pokładów do przewozu samochodów. Zdolność statku do transportu aut wynosi 7.500 CEU (Car Equivalent Units), co oznacza możliwość przewiezienia ok. 4.800 pojazdów (w tym lekkich dostawczych). Statki są napędzane silnikami okrętowymi Dual-Fuel o mocy 17.136 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem oczyszczania spalin firmy MAN Energy Solutions.
W trybie eco-speed transportowce poruszają się z prędkością 16,5 węzła (30,6 km/h). Zbiorniki paliwa każdego z nich o pojemności 1.800 metrów sześciennych wystarczają do odbycia podróży w obie strony wyłącznie przy wykorzystaniu paliwa zatankowanego w Europie. Oprócz LNG w przyszłości obydwa transportowce będą mogły być zasilane także biogazem oraz gazem pochodzącym ze źródeł odnawialnych.
W czerwcu 2020 roku statek pozostający wyłącznie do dyspozycji działu logistyki Volkswagena, który koordynuje i nadzoruje rocznie 7.700 morskich przewozów 2,8 miliona aut, po raz pierwszy wypłynął z portu w Emden w kierunku Zatoki Meksykańskiej z ponad 4.800 samochodami przeznaczonymi na rynki Ameryki Północnej.
Jesteśmy dumni, że w służbie Volkswagena pojawił się pierwszy na świecie transportowiec samochodowy tej wielkości, zasilany gazem LNG. To ważny element naszej strategii dekarbonizacjipodkreślił Thomas Zernechelszef działu logistyki w koncernie Volkswagen
Do 2025 roku koncern, zgodnie z zasadą „goTOzero”, zamierza o 30 proc. zmniejszyć ilość emitowanego dwutlenku węgla i do 2050 roku stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji tego gazu. Żeby tak się stało, żaden rodzaj transportu – morski, drogowy ani kolejowy – nie może być obciążeniem dla klimatu.
Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie „Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.