Najwyższa ocena: pięć gwiazdek od Euro NCAP
Technologia

Najwyższa ocena: pięć gwiazdek od Euro NCAP

Nowy Touareg otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek od Euro NCAP, ponieważ zapewnia maksymalne bezpieczeństwo. Rolf Bergmann z działu Global Safety Affairs Volkswagena wyjaśnia, co czyni nowy model tak bezpiecznym.

„Oczywiście jesteśmy bardzo dumni” – mówi Rolf Bergmann w reakcji na znakomity wynik Touarega w testach zderzeniowych Euro NCAP, europejskiego programu oceny bezpieczeństwa nowych samochodów. Program ma na celu dostarczenie nabywcom nowych pojazdów niezależnych informacji na temat bezpieczeństwa najpopularniejszych modeli sprzedawanych w Europie. Touareg trzeciej generacji otrzymał pięć z możliwych do uzyskania pięciu gwiazdek – to imponujący wynik. „Pod względem bezpieczeństwa to najwyższe osiągnięcie” – mówi zachwycony Bergmann.

Touareg to SUV, który oferuje mnóstwo przestrzeni i komfortu. SUV-y mają wyżej położony środek ciężkości niż – powiedzmy – samochody sportowe, a pasażerowie siedzą w nich wyżej. „Wyższa pozycja zajmowana w aucie zwiększa postrzeganie bezpieczeństwa. Jego rzeczywisty poziom zależy jednak od pojazdu i wyposażenia z tego zakresu” – mówi Bergmann.

Touareg zdobył najwyższą ocenę – pięć gwiazdek – za bezpieczeństwo.
Touareg zdobył najwyższą ocenę – pięć gwiazdek – za bezpieczeństwo.

Metoda badania

Pięć gwiazdek to najwyższa ocena możliwa do zdobycia od Euro NCAP. „Touareg osiągnął pierwszorzędne wyniki” – mówi Bergmann – „ale to nas nie zaskoczyło. Naszym celem było zbudowanie bardzo bezpiecznego pojazdu. Dla nas, w Volkswagen Group, bezpieczeństwo pojazdów jest fundamentalne i dotyczy wszystkich marek i modeli w grupie”.

Euro NCAP (link: http://www.euroncap.com/de/results/vw/touareg/33478Opens an external link) używa różnych procedur, w tym testów zderzeniowych czołowych, bocznych i z barierą, w celu sprawdzenia bezpieczeństwa pojazdu. Testy te odzwierciedlają najczęstsze scenariusze wypadków w rzeczywistym świecie, które mogą skutkować obrażeniami pasażerów lub innych użytkowników dróg.

Testy oceniają bezpieczeństwo w następujących kategoriach:

  • Bezpieczeństwo dzieci (Touareg: 86 procent),
  • Bezpieczeństwo osób dorosłych (Touareg: 89 procent),
  • Bezpieczeństwo pozostałych użytkowników dróg, takich jak piesi i rowerzyści (Touareg: 72 procent),
  • Funkcje wspomagania bezpieczeństwa, takie jak asystenci hamowania awaryjnego i inne systemy wspomagające (Touareg: 81 procent).

Porównując samochody należy zwrócić uwagę zarówno na rok przeprowadzenia testu, jak i na klasę aut, w której przyznano gwiazdki Euro NCAP. Ze względu na różne masy pojazdów, dużego samochodu terenowego nie można porównać z autem kompaktowym, nawet jeśli obydwa mają pięciogwiazdkowe oceny. Technologia bezpieczeństwa stale się rozwija we wszystkich obszarach, dlatego też Euro NCAP systematycznie zaostrza wymagania dla nowych pojazdów.

Systemy bezpieczeństwa w nowym Touaregu.
Systemy bezpieczeństwa w nowym Touaregu.

Bezpieczeństwo czynne i bierne

Prawdziwie bezpieczny samochód wymaga systemów zarówno bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego. Aktywne systemy bezpieczeństwa pomagają unikać wypadków i są wspierane przez inteligentne systemy asystujące, takie jak asystent pasa ruchu, system stabilizacji toru jazdy (ESC) i system hamowania awaryjnego – funkcje, które chronią również innych użytkowników dróg, takich jak piesi czy rowerzyści. Natomiast bezpieczeństwo bierne oznacza zminimalizowanie następstw wypadku – zalicza się do niego, na przykład, sztywna kabina pasażerska z tylnymi i przednimi strefami zgniotu, których odkształcenie pochłania energię kinetyczną uderzenia. Napinacze pasów bezpieczeństwa, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, takie jak te w Touaregu również są traktowane jako elementy bezpieczeństwa biernego. „Nawet Touareg z podstawowym wyposażeniem może pochwalić się bardzo dobrymi osiągnięciami pod względem bezpieczeństwa czynnego i biernego” – mówi Bergmann. Łącznikiem pomiędzy bezpieczeństwem aktywnym i pasywnym jest proaktywny system ochrony pasażerów. Wykrywa on sytuacje krytyczne o zwiększonym potencjale wypadku, przygotowuje pojazd do bezpośredniego zderzenia poprzez, na przykład, napięcie pasów bezpieczeństwa, automatyczne zamknięcie otwartych okien i dachu panoramicznego oraz włączenie świateł awaryjnych w tryb migania.

„Chodzi o życie naszych klientów”

Wysoki poziom bezpieczeństwa oferowany przez Touarega jest wynikiem skomplikowanego procesu rozwoju samochodów w Volkswagenie. Z roku na rok inżynierowie udoskonalają funkcje bezpieczeństwa aut, a następnie sprawdzają je w wirtualnych testach zderzeniowych za pomocą symulacji komputerowych, by w kolejnym etapie sprawdzić je w rzeczywistych warunkach testowych. „Ciągle poprawiamy bezpieczeństwo naszych pojazdów” – mówi Bergmann. „Niezależnie od tego, czy są to czujniki radarowe, czy obsługa kamer, tendencja jest skierowana na systemy asystujące, które pomagają kierowcy uniknąć wypadków. Rozwijamy kolejny poziom systemów wspomagających jazdę, takich jak komunikacja pojazd-pojazd” – mówi Bergmann. Szczególny powód do dumy? „Otrzymujemy listy z całego świata. Klienci opisują w nich, jak wyszli bez szwanku z poważnych wypadków, w których uczestniczyli - dzięki naszej technologii bezpieczeństwa. O to właśnie chodzi” – mówi Bergmann. „Tu nie chodzi o gwiazdki. Chodzi o życie naszych klientów”.

System Night Vision
System Night Vision i matrycowe światła w technologii LED zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa również podczas jazdy nocą.

Gwiazdki i Euro NCAP

Euro NCAP opracowało system oceny z pięcioma gwiazdkami, aby zapewnić podstawę do porównania bezpieczeństwa samochodu przy jego wyborze. Organizacja została założona w połowie lat 90. i działa pod patronatem Komisji Europejskiej, Fundacji na rzecz Samochodów i Społeczeństwa Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA, ADAC (Niemiecki Klub Automobilowy), Niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju miast, a także innych europejskich ministerstw transportu.

Wysoka ocena wyrażona w gwiazdkach nie tylko wskazuje na dobre wyniki testów, ale także, że poziom bezpieczeństwa testowanego pojazdu jest dostępny dla wszystkich nabywców w UE. Znacznie wykracza ona poza regulacje prawne.