Volkswagen poprawia efektywność kosztową i ekonomiczną w trudnych warunkach
- pierwszy kwartał 2022 roku: zysk operacyjny wzrósł do 513 mln euro
- rentowność operacyjna sprzedaży wzrosła do 3,4 procent
- strategia elektromobilności na dobrej drodze: dostawy samochodów elektrycznych wzrosły o 74 procent
- popyt pozostaje na wysokim poziomie – duże zaległości w zamówieniach
- CEO Volkswagena Ralf Brandstätter: „Trwała poprawa efektywności ekonomicznej daje nam solidną podstawę do przyspieszonej transformacji w kierunku bezemisyjnej i w pełni sieciowej mobilności”
Wolfsburg – Marka Volkswagen trwale wzmocniła efektywność ekonomiczną Grupy w pierwszym kwartale 2022 roku. W pierwszych trzech miesiącach zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł do 513 mln euro (I kwartał 2021: 490 mln euro). Przychody ze sprzedaży wyniosły nieco poniżej 15 mld euro (I kwartał 2021: 17,6 mld euro) dzięki optymalizacji oferty i polityki cenowej, natomiast liczba dostaw w tym okresie wyniosła około miliona pojazdów (I kwartał 2021: 1,36 mln) z powodu wojny w Ukrainie, globalnego niedoboru półprzewodników oraz sytuacji związanej z koronawirusem w Chinach. Z kolei rentowność operacyjna sprzedaży przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrosła do 3,4% (I kwartał 2021: 2,8%).
„Jeszcze bardziej poprawiliśmy naszą efektywność ekonomiczną w trudnych warunkach. To dowód na to, że Volkswagen wybrał właściwą drogę do osiągnięcia trwałej poprawy konkurencyjności i rentowności dzięki strategii ACCELERATE. Położyliśmy solidne fundamenty pod przyspieszoną transformację w kierunku bezemisyjnej i w pełni sieciowej mobilności” – powiedział dyrektor zarządzający marki Volkswagen Ralf Brandstätter.
Koncentracja na efektywności kosztowej – prognoza na 2023 rok potwierdzona
Volkswagen kontynuuje intensywne prace nad poprawą efektywności kosztowej: m.in. nad dalszym obniżaniem kosztów stałych i kosztów ogólnych. Celem jest wzmocnienie konkurencyjności w perspektywie długoterminowej. „Obecnie stoimy w obliczu różnych wyzwań, takich jak niepewność geopolityczna, podwyżki cen towarów i energii oraz skutki pandemii w Chinach. Staramy się przeciwdziałać tym zagrożeniom, stosując redukcję kosztów i poprawiając wyniki operacyjne w poszczególnych obszarach. Niemniej jednak nasz cel, jakim jest rentowność operacyjna sprzedaży na poziomie 6 procent w 2023 roku pozostaje aktualny” – powiedział dyrektor finansowy Volkswagena Alexander Seitz. Realizacja planu jest uzależniona od rozwoju wojny na Ukrainie, a w szczególności od jej wpływu na gospodarkę światową, a tym samym na działalność marki Volkswagen. Popyt pozostaje wysoki zarówno na samochody z silnikami spalinowymi, jak i w pełni elektryczne.
Dalszy gwałtowny wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych
W ciągu pierwszych trzech miesięcy dostarczono 53 400 aut elektrycznych (BEV) (wzrost o 74 procent). Kluczową rolę odgrywa tu Volkswagen ID.4. Stanowi on ponad połowę sprzedaży, do klientów trafiło już 30 300 sztuk tego modelu. Volkswagen zwiększa obecnie moce produkcyjne swoich zakładów, by były w stanie zaspokoić popyt na swój najlepiej sprzedający się samochód elektryczny. Swoją cegiełkę już 20 maja 2022 r. dołoży zakład w Emden, gdzie rozpocznie się produkcja modelu ID.4. W drugiej połowie roku model ID.4 zacznie zjeżdżać również z linii produkcyjnej w Chattanooga w Stanach Zjednoczonych. Wszystkie modele z rodziny ID. cieszą się dużym popytem – w samej Europie złożono na nie ponad 120 000 zamówień.
Bank zamówień na samochody ze wszystkimi rodzajami napędu osiągnął najwyższy w historii poziom – jest w nim dziś ponad 670 000 pojazdów tylko w Europie. W związku z tym Grupa dokłada wszelkich starań, aby skrócić do minimum czas dostawy do klientów i sprawnie zrealizować tak dużą liczbę zamówień.