Eksploatacja aut elektrycznych
Eksploatacja aut elektrycznych
Auta na prąd stanowią obecnie ok. 3% ogółu sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce, a dynamika wzrostu ich sprzedaży sięga niemal 60% rocznie.
Coraz więcej kierowców zasiada za kierownicą tych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów.
Podpowiadamy, jak w praktyce wygląda ich eksploatacja, ile kosztuje utrzymanie oraz obalamy mity na temat aut z napędem elektrycznym.
Różnice w eksploatacji samochodów elektrycznych i spalinowych
Auta elektryczne i spalinowe pod względem obsługi są do siebie zbliżone. Zaprojektowane od podstaw pojazdy na prąd pozbawiono wielu ograniczeń, m.in.:
● Brak hałasu – auta elektryczne są praktycznie bezgłośne. Cisza podczas jazdy jest szczególnie doceniana przez osoby spędzające za kierownicą wiele godzin.
● Więcej miejsca dla pasażerów i bagaży – auta elektryczne budowane są na nowoczesnych płytach podłogowych, co daje większą ilość miejsca wewnątrz pojazdu przy podobnych gabarytach zewnętrznych jak w przypadku aut spalinowych.
● Nisko umieszczony środek ciężkości oraz korzystne rozłożenie masy pojazdu wpływają na lepszą stabilność podczas pokonywania zakrętów.
● Brak tunelu środkowego to większa ilość miejsca na nogi pasażerów oraz łatwiejsze zajmowanie i zmienianie miejsc w pojeździe.
Wszystkie samochody elektryczne korzystają z automatycznej skrzyni biegów zwiększając komfort codziennej eksploatacji w porównaniu do manualnych przekładni. Kierowca nie musi pamiętać o zmianie biegów ani wciskaniu sprzęgła podczas jazdy.
Auta na prąd są znacznie bardziej dynamiczne od większości spalinowych odpowiedników. Wynika to między innymi z wysokiej wydajności w przeniesieniu energii na koła pojazdu, która w elektryku wynosi ok. 70%.
Dla porównania samochody spalinowe przenoszą zazwyczaj 20- 24% zużytej energii na koła pojazdu.
Baterie – fakty i mity
Wokół baterii samochodów elektrycznych narosło chyba najwięcej mitów. Do najczęściej spotykanych nieprawdziwych opinii należą:
● W przypadku uszkodzenia akumulatorów właściciela czeka wymiana całego podzespołu – to mit, ponieważ w wielu nowoczesnych elektrykach nie trzeba wymieniać całego akumulatora. W miejsce uszkodzonych wystarczy zamontować pojedyncze ogniwa znacznie obniżać koszty. Ponadto do uszkodzeń ogniw dochodzi niezwykle rzadko.
● Zużyty akumulator staje się drogim i trudnym w utylizacji elektrośmieciem – to mit, ponieważ akumulatorowi wyciągniętemu z auta możemy dać drugie życie np. jako magazyn energii lub ładowarka. Baterie pochodzące z aut elektrycznych zawierają wiele cennych surowców, które w ok. 90% można odzyskać w ramach akcji recyklingu.
Podczas wypadku występuje duże ryzyko porażenia prądem – to mit, gdyż nowoczesne akumulatory wyposażone są w pirotechniczny wyłącznik, który rozłącza główną klemę HV- w przypadku wystrzelenia poduszek powietrznych
Wiele nieprawdziwych pogłosek narosło też wokół żywotności baterii. Aktualne badania wskazują, że najnowszej generacji akumulatory tracą nie więcej niż 1% pojemności rocznie.
Oznacza to, że w przypadku wieloletniej eksploatacji ryzyko nagłego zmniejszenia zasięgu auta na prąd jest niewielkie, zwłaszcza jeżeli bateria jest eksploatowana i ładowana zgodnie z zaleceniami producenta.
Jeśli jednak mimo wszystko zauważymy, że bateria działa nieprawidłowo – jesteśmy chronieni 8-letnią gwarancją producenta.
Coraz większy zasięg
Wraz z rozwojem technologii produkcji samochodów elektrycznych rośnie ich zasięg. Obecnie każde auto osobowe na prąd z oferty Volkswagena zapewnia zasięg nie mniejszy niż 400 km. Prognozuje się, że najnowszy model z oferty niemieckiej marki, czyli ID.7, może pokonać nawet do 700 km zasięgu według normy WLTP.
Według statystyk połowa polskich kierowców pokonuje nie więcej niż 30 km dziennie, a 80% mniej niż 50 km. Zatem zasięg oferowany przez nowoczesne pojazdy elektryczne nie tylko w zupełności wystarcza do codziennej eksploatacji, ale także wraz z rozwojem sieci ładowarek oraz skróceniem czasu potrzebnego na uzupełnienie prądu w baterii, nawet dalekie wyjazdy nie stanowią już problemu.
Samochód elektryczny wyświetla pozostały zasięg na tablicy rozdzielczej, dlatego planowanie ładowania staje się niezwykle proste. Komputer sterujący pracą układu napędowego stale analizuje wiele czynników wpływających na zużycie energii, a kierowca może na bieżąco sprawdzać, ile kilometrów jest w stanie jeszcze pokonać.
Ponadto nowoczesne rozwiązania nawigacyjne stosowane w samochodach Volkswagen z rodziny ID zapewniają inteligentne planowanie trasy na podstawie stylu jazdy kierowcy, aktualnego ruchu drogowego, stanu baterii oraz dostępnej sieci ładowarek, która w Polsce systematycznie się rozwija.
Zgodnie z najnowszymi przepisami unijnymi już za 4 lata takie ogólnodostępne punkty mają być zlokalizowane co 60 km na sieci TEN-T.
Serwisowanie i części zamienne
Samochody elektryczne w porównaniu do aut spalinowych pozbawione są wielu podzespołów, które wymagają kosztownego serwisowania. W elektrykach na próżno szukać turbosprężarek, wtryskiwaczy, sprzęgieł, czy filtrów cząstek stałych.
Dzięki temu koszt serwisowania samochodu elektrycznego jest o ok. 30 - 40% niższy niż w przypadku tradycyjnego auta spalinowego.
Biorąc pod uwagę kilku lub kilkunastoletnie eksploatowanie to znacząca oszczędność czasu i środków finansowych dla właściciela.
Do standardowych czynności serwisowych w samochodach elektrycznych, które powinno się wykonywać cyklicznie, należą między innymi:
● wymiana tarcz i klocków hamulcowych,
● wymiana płynu chłodzącego silnik elektryczny oraz baterie,
● wymiana filtra kabinowego,
● wymiana płynu hamulcowego.
Warto wykonywać tego typu usługi w autoryzowanych punktach serwisowych, aby mieć pewność, że odbyły się z należytą starannością. Dzięki temu, że samochodów elektrycznych w Polsce przybywa, coraz więcej warsztatów specjalizuje się w ich naprawie, co wiąże się z rozwojem branży.
Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego
Jednym z podstawowych kosztów związanych z eksploatacją samochodu elektrycznego jest cena energii elektrycznej potrzebnej do naładowania akumulatorów. Najkorzystniejszym dla użytkownika rozwiązaniem jest ładowanie auta na prąd we własnym domu.
Obecnie maksymalna stawka za energię elektryczną dla gospodarstw domowych (po przekroczeniu rocznego limitu 2000 kWh) wynosi 0,8585 zł/kWh. Naładowanie 10- 80% Volkswagena ID.4 z baterią o pojemności 77 kWh (uzupełnienie ok. 54 kWh energii akumulatora) wyniesie jakieś 60 zł. Biorąc pod uwagę średnie zużycie energii na poziomie 16,5 kWh na 100 km, powyższa kwota 60 zł pozwala na pokonanie ok. 330 km.
Samochód spalinowy, aby dorównać ekonomicznością pojazdowi elektrycznemu, musiałby spalać ok. 2,5 litra paliwa konwencjonalnego. Jak natomiast przedstawiają się ceny ładowania u zewnętrznych dostawców?
Korzystanie z ogólnodostępnych ładowarek jest zazwyczaj nieco droższe niż domowe zasilanie akumulatora. Aktualne ceny energii elektrycznej na stacjach ładowania można znaleźć na stronach internetowych operatorów.
Należy wziąć też pod uwagę, że obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) dla modelu ID.3 to koszt ok. 650 zł. Ostateczna wysokość stawki zależy między innymi od historii szkód komunikacyjnych danego kierowcy.
Z uwagi na znaczną wartość nowoczesnych aut na prąd, zdecydowana większość ich nabywców decyduje się na zakup pełnego pakietu ubezpieczeń zawierającego AC. Kupując nowe auto elektryczne w jednym z salonów Volkswagena, można liczyć na specjalne promocje pakietów ubezpieczeniowych i atrakcyjne rabaty.
Dodatkową korzyścią dla posiadaczy elektryków jest zwolnienie z opłat za parkowanie w centrach większości polskich miast. Władze Warszawy i Krakowa zapowiedziały wprowadzenie stref czystego transportu (SCT), do których stopniowo będzie zakazywany wjazd samochodów spalinowych, począwszy od najstarszych i najbardziej szkodliwych dla środowiska pojazdów.
Podobne regulacje planowane są w wielu innych polskich miastach. Zapowiadane ograniczenia nie dotyczą właścicieli samochodów elektrycznych, którzy będą mogli podróżować bez ograniczeń.
Wpływ samochodów elektrycznych na środowisko
Według badań zleconych przez Komisję Europejską samochody osobowe odpowiadają za emisję ok. 12% dwutlenku węgla na terenie Unii Europejskiej. Wprowadzenie samochodów zeroemisyjnych na szeroką skalę to jedyne skuteczne rozwiązanie, aby w znacznym stopniu ograniczyć emisję szkodliwych gazów cieplarnianych. Ma to bezpośredni wpływ na lepszą jakość powietrza, poprawę zdrowia i komfortu życia mieszkańców.
Sceptycy elektromobilności podważają bezemisyjność aut elektrycznych w Polsce z uwagi na wytwarzanie energii elektrycznej z węgla. Obecnie węgiel stanowi źródło ok. 70% energii elektrycznej, a jego udział systematycznie się zmniejsza. Równolegle wzrasta udział odnawialnych źródeł energii (OZE), który obecnie wynosi ok. 17%.
Badania przeprowadzone przez ekspertów jednoznacznie wskazują, że nawet w przypadku miksu elektrycznego opartego w znacznym stopniu na węglu auta elektryczne nadal stanowią o wiele mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego niż samochody spalinowe.
Odzyskiwanie energii elektrycznej w trybie Rekuperacji
Ładowanie akumulatora prądem elektrycznym z sieci to nie jedyne rozwiązanie, które pozwala zwiększyć zasięg auta na prąd. Bateria może być ładowana także w czasie jazdy dzięki rekuperacji energii wytwarzanej podczas hamowania samochodu.
Inteligentny układ hamulcowy, w który wyposażono samochody Volkswagen z rodziny ID, pozwala odzyskiwać energię elektryczną także, gdy auto toczy się w trybie Rekuperacji lub gdy jedzie z aktywnym tempomatem.
Rekuperacja polega na zmianie energii kinetycznej na energię elektryczną, dzięki silnikowi, który zaczyna pełnić funkcję generatora. Energia odzyskiwana podczas hamowania w znacznej części trafia do baterii wysokonapięciowej zwiększając zasięg samochodu elektrycznego.
Podczas jazdy warto wykonywać tzw. żeglowanie polegające na zdjęciu nogi z gazu i toczeniu się pojazdu. Takie wytracanie prędkości pozwala na efektywne odzyskiwanie energii elektrycznej przez generator.
Im częściej kierowca toczy swoje auto elektryczne, tym więcej energii trafia z powrotem do akumulatora wysokonapięciowego. Płynna jazda jest więc ekologiczna i pozytywnie wpływa na komfort pasażerów.
Samochody elektryczne są wygodne w codziennej
eksploatacji
Nowoczesne auta na prąd charakteryzują komfortowe wnętrza, dobra dynamika i coraz większy zasięg. Elektryczny układ napędowy pozbawiono wielu mechanicznych, zużywających się i kosztownych elementów. „Tankowanie” samochodu elektrycznego jest znacznie tańsze, zwłaszcza w warunkach domowych.
Jeśli nie miałeś jeszcze okazji przejechać się samochodem elektrycznym, umów się na jazdę testową wybranym modelem z rodziny ID w najbliższym salonie Volkswagena.
Przekonaj się o licznych korzyściach tego typu nowoczesnych aut.