Samochody elektryczne a hybrydowe
Samochody w pełni elektryczne oraz hybrydowe plug-in mają ze sobą wiele wspólnego. Mowa tu nie tylko o możliwości bezemisyjnego poruszania się z korzyścią dla środowiska i portfela. Sprawdź, jakie są podobieństwa i różnice między hybrydowymi oraz elektrycznymi samochodami. Pozwoli Ci to łatwiej dopasować rodzaj układu napędowego do Twoich preferencji podczas zakupu nowego auta i odpowiedzieć na pytanie: samochód elektryczny
czy hybryda?
Rozwój elektromobilności
Hybrydy i samochody elektryczne to nowoczesne pojazdy, które obecnie w swojej ofercie ma niemal każdy producent samochodów. Rozwój elektromobilności stanowi jeden z filarów działań legislacyjnych Unii Europejskiej zawartych w pakiecie „Fit for 55”. Przepisy uchwalone w maju 2023 r. mają na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej całej wspólnoty do 2050 r., a już do 2030 r. planowane jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% w porównaniu z rokiem 1990.
Jednym z założeń pakietu transformacyjnego jest zakaz rejestracji nowych samochodów innych
niż bezemisyjne od 2035 r., co odbiło się szerokim echem w motoryzacyjnym świecie, choć do wdrożenia przepisów w życie zostało jeszcze sporo czasu.
Trudno nie zauważyć, że wpływ spalinowych aut osobowych i furgonetek na emisję dwutlenku węgla
jest znaczący. Już teraz jednak samochody hybrydowe i w pełni elektryczne przyczyniają się do ograniczenia obecności CO2 w atmosferze.
Napęd hybrydowy plug-in PHEV
Samochody hybrydowe PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) emitują znacznie mniejsze ilości CO2
w porównaniu do pojazdów spalinowych. Dzięki akumulatorom trakcyjnym hybrydy plug-in mogą pokonywać znaczne odległości, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej.
Auta PHEV z aktualnej oferty Volkswagena zapewniają bezemisyjny zasięg, który wynosi ponad 50 km,
co w przypadku wielu kierowców w zupełności wystarczy do codziennej eksploatacji.
Premiery hybrydowych Volkswagenów
Zbliżające się wielkimi krokami premiery nowych odsłon modeli Passat i Tiguan zostaną wyposażone
w najnowocześniejsze rozwiązania hybrydowe. Dzięki temu bezemisyjny zasięg tych samochodów będzie mógł sięgać nawet 100 km! Po wyczerpaniu energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorze trakcyjnym, samochody PHEV kontynuują jazdę w trybie hybrydowym. Wtedy funkcję napędową spełnia silnik spalinowy, a jednostka elektryczna, z którą wspólnie tworzą układ hybrydowy, efektywnie wspiera jego pracę np. podczas przyspieszania czy ruszania z miejsca.
Napęd elektryczny BEV
Samochody w pełni elektryczne BEV (Battery Electric Vehicles) to pojazdy całkowicie bezemisyjne. Pojazdy tego typu wyposażone są w jeden lub więcej silników elektrycznych, które mogą napędzać koła przednie, tylne lub obie osie samochodów elektrycznych. Do zasilania jednostek napędowych służy wyłącznie energia elektryczna zgromadzona w akumulatorach trakcyjnych o znacznej pojemności. Samochody elektryczne Volkswagena charakteryzują się dużą mocą i bardzo dobrą dynamiką jazdy.
Pojazd BEV - zasięg
Ograniczony zasięg samochodów elektrycznych to mit, który niestety wciąż krąży wśród osób zdystansowanych wobec pojazdów bezemisyjnych. W ciągu ostatnich lat technologia produkcji akumulatorów trakcyjnych używanych w samochodach elektrycznych uległa ogromnemu rozwojowi. Doskonale widać to w zasięgu oferowanym przez samochody elektryczne Volkswagena według najnowszej normy WLTP.
Najmniejszy model ID.3 w podstawowej wersji może pokonać nawet 429 km na jednym ładowaniu. Zasięg miejskiego SUV-a ID.4 wynosi do 533 km, a jeszcze większy model o tym samym nadwoziu, czyli ID.5 może przejechać z pełnymi akumulatorami trakcyjnymi do 545 km. Z kolei najnowsza elektryczna limuzyna ID.7
w wersji z bateriami o największej pojemności może pokonać nawet 700 km (prognozowany zasięg WLTP).
Popularność samochodów z napędem elektrycznym w Polsce
Hybrydy plug-in oraz samochody w pełni elektryczne klasyfikowane są przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) jako pojazdy o napędzie elektrycznym. Organizacja, która zajmuje się m.in. popularyzacją ekologicznej motoryzacji, regularnie publikuje licznik elektromobilności. Wskazuje on liczbę zarejestrowanych w Polsce aut z ekologicznymi źródłami napędu i pozwala śledzić aktualne trendy w tym segmencie motoryzacyjnego rynku.
Według danych PSPA z czerwca 2023 r. na polskich drogach porusza się ponad 80232 samochodów
z napędem elektrycznym, z czego 40780 szt. stanowią auta w pełni elektryczne, a 39452 pojazdy
to hybrydy plug-in. Optymizmem napawa także dynamika wzrostu liczby nowo zarejestrowanych
(nowych i używanych) aut z napędem elektrycznym.
W porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2023 zarejestrowano aż o 49% więcej aut w pełni elektrycznych oraz hybryd plug-in. Wszystko to oznacza,
że coraz więcej aut na polskich ulicach to ekologiczne pojazdy, które realnie ograniczają emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Hybryda typu plug-in prawie jak
samochód elektryczny
Samochody hybrydowe podobnie jak auta w pełni elektryczne mogą poruszać się w trybie bezemisyjnym. Funkcję tę posiadają także zwykłe auta hybrydowe, lecz o wiele większy zasięg „na prądzie” zapewniają hybrydy plug-in.
Wynika to z większej pojemności akumulatorów trakcyjnych oraz możliwości ich ładowania z sieci energetycznej. W efekcie zasięg bezemisyjny wszystkich Volkswagenów PHEV wynosi co najmniej 50 km,
a w nadchodzących nowych modelach zostanie on znacznie zwiększony. Zwykłe hybrydy pozbawione
są możliwości ładowania baterii ze źródeł zewnętrznych. W efekcie ich bezemisyjny zasięg jest bardzo ograniczony i rzadko przekracza kilka kilometrów.
Zalety pojazdów hybrydowych
Silniki elektryczne stosowane w samochodach PHEV wspierają jednostki spalinowe podczas jazdy w trybie hybrydowym. Wówczas oba źródła napędu pracują wspólnie w celu zapewnienia najwyższego poziomu wydajności. Przekłada się to m.in. na o wiele niższe zużycie paliwa hybryd plug-in w porównaniu do aut spalinowych.
Ponadto auta PHEV marki Volkswagen wyposażone są w mocne układy hybrydowe, które zapewniają bardzo dobrą dynamikę. Podstawowy zespół napędowy legitymuje się mocą systemową 204 KM. Podobnie
jak w przypadku aut elektrycznych, reakcja na wduszenie pedału gazu jest natychmiastowa.
Jazda hybrydą plug-in w trybie elektrycznym to nie tylko brak emisji szkodliwych gazów cieplarnianych
i dynamiczne przyspieszanie. Podobnie jak w przypadku aut w pełni elektrycznych, samochody PHEV również poruszają się niezwykle cicho. Brak hałasu towarzyszącego pracy silnika spalinowego przyczynia
się do poprawy komfortu życia ludzi oraz zwierząt zamieszkujących przydrożne tereny.
Różnice i podobieństwa w ładowaniu
Hybrydy plug-in podobnie jak auta w pełni elektryczne można ładować z zewnętrznych źródeł zasilania. Proces podłączania samochodu do sieci energetycznej w przypadku obu typów napędów jest analogiczny i bardzo prosty. Wystarczy podłączyć do gniazda ładowania pojazdu kabel, który przesyła prąd ze źródła energii elektrycznej. Na ogólnodostępnych stacjach często można skorzystać z zamontowanych na stałe przewodów. Niektóre punkty wymagają jednak podłączenia własnego kabla, więc warto zawsze mieć ze sobą przewód dostarczony wraz z samochodem.
Jak szybko naładować samochód w domu?
Akumulatory trakcyjne samochodów w pełni elektrycznych oraz hybryd PHEV można ładować praktycznie z każdego źródła prądu. W tym celu sprawdza się nawet zwykłe gniazdko, jednak należy liczyć się wówczas
z długim czasem potrzebnym do uzupełnienia baterii. Wynika to z niewielkiej mocy podstawowego źródła energii elektrycznej. Warto mieć też na uwadze, że czas ładowania akumulatorów zależy także
od ich pojemności.
Czym jest wallbox?
Szybkie i wydajne ładowanie samochodów elektrycznych i hybryd możliwe jest przy pomocy tzw. wallboxów. Są to nowoczesne urządzenia, które zapewniają moc ładowania aż do 11 kW. Pozwalają one znacznie skrócić czas potrzebny na uzupełnienie energii elektrycznej w akumulatorze trakcyjnym. Na przykład akumulator elektrycznego Volkswagena ID.5 o pojemności wynoszącej 77 kW naładuje się z mocą 135 kW,
od 5 do 80% w 29 minut.
Warto zauważyć, że w przypadku aut w pełni elektrycznych rzadko ładuje się zupełnie wyczerpany akumulator trakcyjny, który stanowi jedyne źródło zasilania jednostki napędowej. Kierowcy hybryd plug-in mogą z kolei całkowicie wykorzystywać energię elektryczną dzięki możliwości kontynuowania podróży na silniku spalinowym.
Szybkie ładowanie na
ogólnodostępnych stacjach.
Samochody z napędem elektrycznym można najszybciej naładować na ogólnodostępnych stacjach. Najnowszej generacji urządzenia dostarczają energię elektryczną z mocą nawet 350 kW. Najszybsze ładowarki potrafią naładować do pełna akumulatory trakcyjne nawet w kilkanaście minut. Technologia ta jest stale rozwijana, więc w niedalekiej przyszłości czas ładowania elektryków zapewne ulegnie jeszcze skróceniu.
Rozwój sieci ładowania w Polsce
Należy zauważyć, że sieć ogólnodostępnych stacji do ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wciąż jest niewielka, a największe skupienia tego typu punktów znajdują się w dużych miastach i w okolicach głównych szlaków komunikacyjnych.
Sytuacja powinna ulec zmianie w najbliższych latach m.in. dzięki znowelizowanym przepisom, które nakładają obowiązek umieszczenia ogólnodostępnych ładowarek w odległościach nie większych niż co 60 km
w terminie do 2026 r. Obecnie hybryda plug-in może stanowić praktyczniejszy wybór dla kierowców pokonujących duże dystanse lub mieszkających w miejscach z ograniczonym dostępem do stacji ładowania.
Przewaga hybrydy nad samochodem
spalinowym
Hybrydy plug-in bywają nazywane pomostem łączącym nowoczesną elektromobilność z tradycyjną motoryzacją. Jedną z kluczowych korzyści przemawiających za samochodami PHEV jest znacznie niższe zużycie paliwa niż w autach spalinowych. Podczas jazdy w cyklu mieszanym WLTP hybrydowy Arteon eHybrid może zużyć tylko 1,1 l/100 km. Stanowi to wartość nieosiągalną dla silników spalinowych. Dla porównania Volkswagen Arteon 1,5 TSI z 7-biegową przekładnią DSG zużywa w cyklu mieszanym WLTP 6,2 l/100 km.
Zawsze, gdy akumulator trakcyjny hybrydy plug-in Volkswagena jest naładowany, pojazd rusza „na prądzie”. Uruchomienie układu napędowego odbywa się wtedy bez drgań towarzyszących pracy rozrusznika silnika spalinowego. Podobnie podczas oczekiwania na zielone światło lub stania w korku – układ napędowy auta PHEV uruchamia się bezszelestnie. Łagodny rozruch stanowi cechę spotykaną także w Volkswagenach
z układem mild hybrid MHEV, w których rozrusznik został zintegrowany z układem elektrycznym o napięciu 48V.
Samochody hybrydowe plug-in emitują znacznie mniej dwutlenku węgla od spalinowych odpowiedników. Volkswagen Arteon z silnikiem benzynowym 1,5 TSI generuje od 141 g CO2 na każdy przejechany kilometr
w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Ten sam model w wersji eHybrid emituje jedynie od 25 g CO2/km.
Konieczność redukcji emisji gazów cieplarnianych skłania władze wielu europejskich miast do ograniczania możliwości wjazdu pojazdami spalinowymi. Korzystając z hybryd plug-in można natomiast poruszać
się po centrach miast w bezemisyjny sposób, a ewentualne zakazy wjazdu nie będą obejmować tego typu pojazdów jeszcze przez wiele lat.