Crossover a SUV? Co wybrać?
Kierowcy na całym świecie pokochali samochody z podwyższonym nadwoziem i prześwitem. SUV-y i crossovery wybiera już niemal połowa osób kupujących nowe auta. Za tym wyborem przemawiają: przestronność, bezpieczeństwo i modna sylwetka nadwozia. Crossovery i SUV-y dzielą pewne cechy, lecz występuje pomiędzy nimi także kilka kluczowych różnic. Sprawdź, czym różnią się popularne modele aut z podwyższonym nadwoziem.
Podstawowe cechy i różnice
między SUV-em a crossoverem
Samochody z wysokim i podniesionym nadwoziem w porównaniu do pojazdów osobowych stanowią obecnie najmodniejszy wybór wśród nabywców nowych aut. Wspólną cechą SUV-ów i crossoverów jest także wysoka pozycja za kierownicą, która zapewnia lepszą widoczność i poczucie bezpieczeństwa. Ponadto auta z podwyższonym nadwoziem charakteryzuje większa przestronność wnętrza niż samochody osobowe o podobnych gabarytach. Pomimo tych podobieństw używanie terminów SUV i crossover jako synonimów zazwyczaj jest błędem.
Skąd się wzięła nazwa SUV?
Nazwa SUV pochodzi od angielskich słów Sport Utility Vehicle, co po polsku oznacza pojazd sportowo-użytkowy. Ten typ nadwozia wywodzi się od samochodów terenowych, które dzięki zwiększonemu prześwitowi i napędowi na cztery koła mogą sprawnie poruszać się poza utwardzonymi drogami. Klasyczne „terenówki” konstruowane były na ramie, która znacznie zwiększała sztywność nadwozia. Choć rozwiązanie to sprawdzało się w trudnych warunkach terenowych, to na utwardzonych drogach powodowało gorsze właściwości jezdne od aut osobowych. Konstruktorzy SUV-ów połączyli podwyższony prześwit i przestronne wnętrze m.in. z samonośnym nadwoziem oraz elementami zawieszenia stosowanymi w standardowych autach. W efekcie nowoczesne SUV-y zapewniają właściwości jezdne na poziomie samochodów osobowych, a jednocześnie są od nich o wiele skuteczniejsze poza utwardzonymi drogami.
Czy każdy SUV jest crossoverem?
Nazwa crossover oznacza połączenie cech osobówek i aut terenowych. Co warto podkreślić, o ile każdy SUV jest w zasadzie crossoverem, to nie każdy crossover może być nazywany SUV-em. Dlaczego? Crossovery nie są oferowane z napędem na cztery koła charakterystycznym
SUV-y szybko podbiły gusta milionów kierowców na całym świecie. Klasycznym przykładem jest przestronny i prestiżowy Volkswagen Touareg, który bazował na rozwiązaniach stosowanych w samochodach osobowych klasy wyższej. Wraz z rozwojem segmentu SUV-ów zaczęto produkować coraz więcej modeli aut z podwyższonym nadwoziem. Stąd wzięły się miejskie SUV-y, takie jak Volkswagen T-Roc, a także SUV-y coupe, czyli np. model Taigo. Najmniejszym autem z gamy Volkswagena jest crossover T-Cross, który oferowany jest tylko w wersji z napędem na przednią oś.
Jakie korzyści zapewnia napęd na cztery koła 4MOTION?
Najnowszej generacji napęd na cztery koła 4MOTION jest efektem ponad 40-letniej tradycji w konstruowaniu samochodów z napędem na obie osie. Rozwiązanie to oparte jest na systemie Haldex 5. generacji, który błyskawicznie przekazuje moment obrotowy na koła pojazdu, co zapewnia doskonałą trakcję w każdych warunkach drogowych, a także podczas poruszania się w terenie. Kierowca może wybierać pomiędzy czterema trybami jazdy.
Napęd na cztery koła 4MOTION przyczynia się do równomiernego rozkładu masy pojazdu, co daje korzystne efekty w postaci poprawy właściwości jezdnych samochodu. Ponadto SUV-y Volkswagena wyposażone w napęd na obie osie charakteryzują się zdolnością do holowania przyczep o większej masie w porównaniu do aut z wyłącznie przednim lub tylnym napędem.
Zastosowanie crossoverów w warunkach miejskich
Crossovery charakteryzują się krótszym rozstawem osi i długością całkowitą spośród wszystkich modeli aut z podwyższonym nadwoziem. Wynika to m.in. z zastosowania płyt podłogowych zbliżonych wymiarami do tych stosowanych w samochodach miejskich z segmentu B. Przykładem takiego crossovera jest Volkswagen T-Cross. Długość nadwozia tego modelu to 411 cm. W warunkach miejskich niesie to korzyść w postaci łatwiejszego parkowania samochodu na zatłoczonych ulicach i parkingach. Ponadto opcjonalne przednie i tylne czujniki parkowania ułatwiają wciśnięcie auta nawet w niewielką przestrzeń parkingową. System asystujący może zostać dodatkowo uzupełniony o kamerę cofania.
Ruch miejski to prawdziwy żywioł crossovera T-Cross. Wysoka pozycja za kierownicą przekłada się na doskonałą widoczność, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo. Pomimo kompaktowych rozmiarów nadwozia, wnętrze auta zapewnia komfortową przestrzeń nie tylko z przodu, lecz także w drugim rzędzie siedzeń. Ponadto do dyspozycji jest bagażnik o maksymalnej pojemności 455 litrów, który bywa niezbędny np. gdy wybierasz się na duże zakupy.
Co wyróżnia Volkswagena T-Cross?
Podwyższone nadwozie to znak rozpoznawczy crossoverów. W przypadku Volkswagena T-Cross sylwetkę modelu wzbogacono o dużą pokrywę silnika, szeroką osłonę chłodnicy i pas świateł tylnych LED. To wszystko wizualnie poszerza nadwozie i pozwala wyróżnić się w miejskiej dżungli. Podwyższony prześwit podkreśla off-roadowy rodowód auta. Rozwiązanie to jednocześnie ułatwia pokonywanie miejskich przeszkód, takich jak progi zwalniające, czy nierówności, a także ułatwia podjazd pod wyższe krawężniki np. w celu zaparkowania auta.
Pojemność i przestrzeń w SUV-ie i crossoverze – różnice w ilości miejsca na bagaże, przestrzeni dla kierowcy i pasażerów
Gama modeli SUV i crossover marki Volkswagen składa się z samochodów o zróżnicowanej pojemności i przestronności nadwozia. Już najmniejszy w ofercie model, czyli T-Cross, zapewnia komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażera oraz wystarczającą ilość miejsca dla trzech dorosłych osób na tylnej kanapie. Z kolei bagażnik o pojemności aż 455 litrów jest jednym z największych w segmencie miejskich crossoverów. Składana i dzielona tylna kanapa oraz regulowane oparcie fotela pasażera pozwalają łatwo przewozić przedmioty o znacznej długości.
Najmniejszym z SUV-ów Volkswagena jest miejski T-Roc, którego nadwozie jest dłuższe od T-Crossa o 13 cm. Bonusowe centymetry przekładają się na większy rozstaw osi zapewniający dodatkowe miejsce zwłaszcza dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Osoby ceniące sportową linię nadwozia powinny sprawdzić też model Taigo, który jest SUV-em coupe. Nisko poprowadzona linia dachu nie wpływa na jego walory użytkowe, a pojemność bagażnika wynosi aż 440 litrów.
Na jeszcze większą przestronność nadwozia mogą liczyć właściciele SUV-ów klasy średniej, takich jak Volkswagen Tiguan. Pojemne wnętrze charakteryzuje się nie tylko komfortem dla kierowcy i pasażerów, lecz także foremnym bagażnikiem o pojemności 615 litrów. W ofercie dostępny jest również większy model o nazwie Tiguan Allspace, którego pojemność bagażnika wynosi aż 760 litrów. Ponadto opcjonalnie samochód może zostać wyposażony w aż 7 miejsc siedzących, co stanowi doskonały wybór np. dla dużych rodzin. W wersji wyposażonej w dodatkowe miejsca dla pasażerów pojemność bagażnika wynosi 700 l.
Najwyższe miejsce w hierarchii SUV-ów Volkswagena zajmuje model Touareg, który zwraca na siebie uwagę elegancką stylistyką i przestronnym nadwoziem. Jest to zarazem najdłużej obecny w ofercie Volkswagena SUV. Premiera pierwszej generacji Touarega odbyła się w 2002 r. Najnowsza odsłona modelu oferuje najwyższy komfort podróży oraz luksusowe wyposażenie. Właściwości praktyczne Touarega także pozostały na najwyższym poziomie, o czym świadczy m.in. bagażnik o pojemności 810 litrów.
Wysoka wydajność zużycia paliwa crossoverów i SUV-ów dzięki nowoczesnym silnikom
Wyższe nadwozie SUV-ów i crossoverów generuje większe opory powietrza, co stanowi wyzwanie dla inżynierów projektujących jednostki napędowe. Wydajne i nowoczesne silniki benzynowe z rodziny TSI oraz wysokoprężne jednostki TDI zapewniają optymalne osiągi połączone z niewysokim zużyciem paliwa. Najmniejszą konsumpcją benzyny charakteryzują się jednostki napędowe stosowane w crossoverze T-Cross. Wynika to m.in. z niższej masy własnej pojazdu w porównaniu do większych modeli. W modelach takich jak T-Roc i Tiguan możesz wybierać pomiędzy silnikami benzynowymi a wysokoprężnymi. Jednostki napędzane olejem napędowym zazwyczaj wybierane są przez osoby pokonujące znaczne przebiegi m.in. z uwagi na niskie spalanie i wysoką elastyczność
Czym się wyróżnia największy SUV Volkswagena?
Największy SUV Volkswagena, czyli Touareg wyposażony jest w sześciocylindrowe widlaste silniki spalinowe, które w wybranych wersjach benzynowych dostępne są także jako hybrydy. Ciekawy wybór dla zwolenników luksusu i sportowych wrażeń stanowi sportowa wersja R napędzana układem hybrydowym składającym się z silnika benzynowego V6 o pojemności 3 litrów połączonego z silnikiem elektrycznym. Ich łączna moc to aż 462 KM! Jednostka elektryczna zapewnia zasięg do ponad 50 km, co znacznie obniża zużycie paliwa podczas codziennej eksploatacji pomimo ogromnej mocy układu hybrydowego.
Koszty zakupu i utrzymania SUV-ów i crossoverów
Najtańszy w zakupie jest SUV coupe Taigo, którego ceny zaczynają się od ok. 109 290 zł. Nieco więcej zapłacimy za crossovera T-Cross oferowanego w cenie od ok. 110 790 zł. Wyżej w ofercie cenowej plasuje się miejski SUV T-Roc, który w najtańszej wersji kosztuje 122 690 zł. Model ten występuje także w sportowej wersji R osiągającej moc ponad 300 KM. Ceny najmocniejszej wersji T-Roca zaczynają się od ok. 220 890 zł. Pojemny SUV klasy średniej, czyli model Tiguan kosztuje w podstawowej wersji ok. 145 090. zł. Rodzinna wersja o nazwie Tiguan Allspace to wydatek co najmniej 165 390 zł. Należy jednak pamiętać, że większy model zapewnia pojemniejszy bagażnik, a także może zostać wyposażony w trzeci rząd foteli.
Najdroższym modelem jest prestiżowy Touareg, którego ceny zaczynają się od 316 390 zł. Warto zauważyć, że nowoczesne SUV-y Volkswagena cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród kierowców poszukujących samochodów z drugiej ręki. Dzięki temu wartość rezydualna kilkuletnich pojazdów utrzymuje się na wysokim poziomie. Oznacza to, że używanego SUV-a lub crossovera można korzystnie sprzedać z uwagi na mniejszą utratę wartości niż w przypadku zwykłych aut osobowych.
Jakie są dodatkowe koszty?
Cena zakupu to tylko jeden z kosztów związanych z posiadaniem samochodu. Kalkulując wydatki związane z zakupem nowego auta, należy wziąć także pod uwagę koszt ubezpieczenia. Wysokość składki zależy m.in. od pojemności silnika oraz wartości pojazdu. Oznacza to, że im większa wartość auta, tym większy będzie koszt ubezpieczenia. Warto jednak sprawdzić aktualne promocje w salonach Volkswagena, ponieważ często oferowane są promocyjne warunki zawierania polis ubezpieczeniowych.
Czy warto korzystać z autoryzowanego serwisu Volkswagena?
Do kosztów utrzymania samochodu zaliczają się także wydatki związane z serwisowaniem. Korzystanie z usług autoryzowanej stacji obsługi Volkswagen zapewnia długą i bezproblemową eksploatację każdego crossovera i SUV-a. Wbrew obiegowym opiniom koszt profesjonalnych usług wcale nie musi być wysoki. Wystarczy, że skorzystasz z promocyjnych pakietów serwisowych, w ramach których możesz wykupić przeglądy dla Twojego nowego samochodu marki Volkswagen. Dzięki temu zyskujesz pewność napraw i czynności eksploatacyjnych z użyciem oryginalnych części zamiennych.
SUV czy crossover? Wybór nie zawsze jest łatwy
Samochody z podwyższonym nadwoziem najłatwiej sklasyfikować pod względem wielkości. Najmniejsze są typowe crossovery, takie jak Volkswagen T-Cross. Auta tego typu doskonale sprawdzają się w warunkach miejskich i pomimo braku napędu na cztery koła radzą sobie w terenie o wiele lepiej od większości osobówek. SUV-y zazwyczaj są znacznie większe od crossoverów, więc zapewniają też większą przestrzeń dla pasażerów i bagaży. Modele najwyższej klasy posiadają seryjny napęd na cztery koła 4MOTION, ale również przedstawiciele SUV-ów miejskich i klasy średniej mogą zostać wyposażone w to praktyczne i wydajne rozwiązanie.