Zalety elektrycznych SUV-ów
SUV-y

Porównanie elektrycznych i tradycyjnych SUV-ów pod względem wydajności, osiągów i zasięgu

Mimo że samochody z tradycyjnymi silnikami wciąż mają się dobrze, coraz więcej osób kupujących nowe SUV-y decyduje się na wybór pojazdów z napędem elektrycznymOpens an external link. Porównaliśmy najważniejsze aspekty dotyczące wydajności, osiągów i zasięgu zapewnianego przez elektryczne i tradycyjne SUV-y. Sprawdź, jakie są różnice i podobieństwa pomiędzy tymi pojazdami i który z nich w większym stopniu będzie spełniał twoje indywidualne potrzeby.

Wydajność tradycyjnych i elektrycznych SUV-ów

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że nowoczesne silniki spalinowe i elektryczne w ciągu ostatnich lat osiągnęły najwyższy poziom wydajności w historii motoryzacji. W przypadku jednostek spalinowych, starania ich producentów dają wymierne efekty w postaci niskiego zużycia paliwa oraz znacznie obniżonej emisji dwutlenku węgla. Gdy mowa o samochodach elektrycznychOpens an external link, ogromny postęp dotyczy ich zasięgu oraz szybkości ładowania akumulatorów. Sprawdźmy, z czego wynika wysoka wydajność nowoczesnych SUV-ów i jak przekłada się to na komfort jazdy oraz ekonomię ich codziennej eksploatacji.

Skąd bierze się wysoka wydajność tradycyjnych SUV-ów?

Wydajność nowoczesnych silników spalinowychOpens an external link to jeden z priorytetów stawianych przed producentami aut. Inżynierowie Volkswagena stosują rozwiązania pozwalające osiągnąć najwyższą wydajność konwencjonalnych jednostek napędowych. Cel ten osiągnięty jest m.in. dzięki połączeniu downsizingu (zmniejszenia pojemności skokowej silnika przy zachowaniu wysokiej mocy jednostki), rekuperacji (odzyskiwania energii w czasie jazdy, np. podczas hamowania) oraz systemu start-stop (wyłączanie silnika w trakcie postoju). Omówmy teraz szerzej te rozwiązania, aby poznać ich zalety. 

Nowoczesne rozwiązania w jednostkach spalinowych Volkswagena

Do najnowszych rozwiązań technologicznych stosowanych w jednostkach spalinowych marki Volkswagen należą:

  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii – w najnowszych jednostkach benzynowych TSI zapewnia ona ciśnienie doładowania wynoszące do 1,8 bara. Nowoczesne turbiny osiągają prędkość do 289 tys. obrotów na minutę i wytrzymują temperatury robocze sięgające aż do 950 st. C. Dzięki temu maksymalny moment obrotowy dostępny jest już przy niskich wartościach prędkości obrotowej silnika.
  • Filtr cząstek stałych – stosowany w jednostkach benzynowych i wysokoprężnych,  odpowiada za wyłapywanie cząstek sadzy.
  • Zastosowanie tzw. cyklu Millera – silniki TSI pracujące pod niskim obciążeniem automatycznie przechodzą w tzw. cykl Millera, który polega na zamykaniu zaworów dolotowych. Dzięki temu podczas spokojnej jazdy osiągany jest wyższy stopień sprężania.
  • ACT –  z ang. ,,Active Cylinder Technology” to rozwiązanie stosowane w benzynowej jednostce napędowej 1,5 TSI. Podczas pracy pod średnim lub niskim obciążeniem dochodzi do wyłączenia drugiego i trzeciego cylindra, co pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa.
  • Niższa masa własna nowoczesnych silników – w porównaniu do poprzedników najnowsze jednostki napędowe Volkswagena są nawet aż o 21 kg lżejsze.

Napęd na cztery koła 4MOTION

Wybrane SUV-y Volkswagena występują w wersjach z napędem na cztery koła 4MOTION. W modelach T-Roc i Tiguan rozwiązanie to oferowane jest w wersjach wyposażonych w silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemności dwóch litrów. Z kolei we flagowym Touaregu wszystkie wersje posiadają napęd na obie osie. Natomiast najnowsza generacja napędu na cztery koła 4MOTION Active ControlOpens an external link pozwala kierowcy wybierać pomiędzy 4 różnymi trybami jazdy:

  • Onroad – drogowy,
  • Snow –  jazda po zaśnieżonych nawierzchniach,
  • Offroad – jazda terenowa,
  • Offroad Individual – spersonalizowane właściwości jazdy terenowej,
  • Traction (dla modeli ID.) – na luźnym podłożu zapewnia lepszą przyczepność.
Tryby jazdy

Ile paliwa zużywają tradycyjne SUV-y z nowoczesnymi silnikami spalinowymi

Dzięki najnowszym technologiom konstrukcji silników spalinowych, produkowane obecnie auta są znacznie bardziej wydajne i ekonomiczne od modeli sprzedawanych jeszcze kilka lat temu. Dla kierowców oznacza to nie tylko lepsze przyspieszenie, lecz także rzadsze wizyty na stacjach benzynowych. Maksymalne wykorzystanie energii uzyskiwanej z każdej kropli paliwa odbywa się także z korzyścią dla środowiska naturalnego, ponieważ wpływa bezpośrednio na mniejszą emisję dwutlenku węglaOpens an external link.

Średnie zużycie paliwa wg normy WLTP

Zwiększoną ekonomię i wydajność potwierdzają także pomiary średniego zużycia paliwa według najnowszej normy WLTP.  W cyklu mieszanym miejski SUV T-Roc z silnikiem benzynowym 1,5 TSI o mocy 150 KM zużywa średnio 6,1 l/100 km. Z kolei rodzinny Tiguan z silnikiem wysokoprężnym 2,0 TDI o mocy 200, wyposażony w napęd na cztery koła 4MOTION spala średnio 6,4 litra oleju napędowego.

Największy SUV z oferty Volkswagena, czyli model TouaregOpens an external link (LINK: wyposażony w trzylitrowy silnik diesla oraz seryjny napęd na cztery koła 4MOTION osiąga średnie spalanie na poziomie nieznacznie przekraczającym 8 l/100 km. Mowa tu o silniku generującym aż 286 KM mocy. Co więcej, testy z udziałem dziennikarzy motoryzacyjnych udowodniły, że jazda SUV-ami Volkswagena zgodnie z zasadami ecodrivingu może znacznie ograniczyć średni poziom zużycia paliwa.

Samochód na dalekie trasy

Wydajność SUV-ów z silnikami elektrycznymi

Technologia produkcji siników stosowanych w elektrycznych SUV-achOpens an external link Volkswagena z rodziny ID. jest stale rozwijana. W kwietniu 2023 r. zaprezentowano najnowszą generację napędu elektrycznego o nazwie APP550. Silnik ten umieszczony w tylnej części samochodu będzie generował moc aż 286 KM i ok. 550 Nm momentu obrotowego przekazywanego na tylne koła, co stanowi znaczny wzrost parametrów w porównaniu do wcześniej stosowanych jednostek napędowych. Zmiany te udało się osiągnąć m.in. dzięki nowej konstrukcji falownika i zmodernizowanemu stojanowi z większą efektywnością zwojów oraz większemu przekrojowi przewodów elektrycznych.

Elektryczny ID.5

Doskonała trakcja w każdych warunkach drogowych

Najmocniejsze wersje elektrycznych SUV-ów Volkswagena wyposażone są w seryjny napęd na cztery koła 4MOTIONOpens an external link, który składa się z dwóch silników elektrycznych. Stale wzbudzony silnik synchroniczny napędza tylną oś, a na przednie koła pojazdu moc przenosi asynchroniczna jednostka elektryczna. Innowacyjny układ napędowy 4MOTION zapewnia doskonałą trakcję w każdych warunkach drogowych. bez względu na pogodę.

Osiągi tradycyjnych i elektrycznych SUV-ów

Tradycyjne i elektryczne SUV-yOpens an external link Volkswagena występują w wielu wersjach silnikowych. Dzięki temu kierowcy preferujący spokojny lub dynamiczny styl jazdy bez problemu znajdą odpowiedni dla siebie wariant mocy. Oto jak pojemność silnika spalinowego wpływa na osiągi auta T-Roc:

  • jednostka napędowa 1,0 TSI o mocy 110 KM rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s., a jego prędkość maksymalna to 185 km/h,
  • silnik 1,5 TSI generujący 150 KM osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w 8,3 s, a maksymalna prędkość wynosi 207 km/h w wersji automatyczną skrzynią biegów DSG,
  • jednostka 2,0 TSI w T-Rocu występuje w dwóch wariantach mocy. Oba wyposażone są w napęd na cztery koła 4MOTION. Wersja generująca moc 190 KM osiąga 100 km/h w 6,8 s, a prędkość maksymalna to 218 km/h. Najmocniejsza, sportowa wersja R o mocy 300KM rozpędza się od 0 do 100 km/h w jedyne 4,9 s, a jej prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
T-Roc spalanie

Elektryczny SUV ID.4 kontra spalinowy model T-Roc

Jak prezentują się osiągi elektrycznego SUV-a ID.4 w porównaniu do spalinowego auta T-RocOpens an external link?

  • Wersja Pro Performance osiąga moc 204 KM i rozpędza się do 100 km/h w 8,5 s.
  • Mocniejszy wariant Pro Performance 4MOTION o mocy 265 km wyposażony jest w dwa silniki, z których każdy napędza jedną z osi pojazdu. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 6,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.
  • Najmocniejsza wersja ID.4 GTX wyposażona w zespół napędowy z dwoma silnikami o mocy 299 KM i napędem 4MOTION pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w jedyne 6,2 sekundy. Z kolei prędkość maksymalna jest taka sama jak w wersji Pro Performance 4MOTION i wynosi 180 km/h
Zasięg elektrycznego SUV-a

Jaki zasięg zapewniają tradycyjne i elektryczne SUV-y?

W 2018 r. wprowadzono WLTP, czyli nową procedurę pomiarową zużycia paliwa, której zadaniem było urealnienie wyników spalania podawanych przez producentów samochodów. Zmianie uległa też klasyfikacja wyników, więc obecnie na próżno szukać w specyfikacji technicznej wyników spalania w cyklu miejskim, pozamiejskim i mieszanym.

Średnie spalanie modelu Tiguan

Według normy WLTP samochód Volkswagen TiguanOpens an external link z silnikiem 1,5 TSI o mocy 150 KM zużywa w cyklu niskim, zbliżonym do stosowanego wcześniej cyklu miejskiego, 8,0 l/100 km. Z kolei w cyklu wysokim (jazda pozamiejska z prędkością do 97 km/h) spalanie spada do 5,6 l/100 km. Warto zwrócić także uwagę na dane dotyczące cyklu bardzo wysokiego (podróż po autostradzie z prędkością do 130 km/h), podczas którego auto zużywa 6,7 l/100 km.

Ogólny obraz ekonomiczności jednostki napędowej określa zużycie paliwa w cyklu mieszanym, które w przypadku Tiguana z silnikiem 1,5 TSI wynosi 6,4 l/100 km. Biorąc pod uwagę pojemność zbiornika paliwa wynoszącą 58 litrów, oznacza to zasięg około:

  • 730 km w cyklu niskim,
  • 1040 km w cyklu wysokim,
  • 870 km w cyklu bardzo wysokim.
  • 910 km w cyklu mieszanym.
Tiguan spalanie

Jaki zasięg oferuje ten sam model z silnikiem wysokoprężnym TDI o mocy 150 KM? W cyklu niskim samochód spala 6,6 l oleju napędowego na 100 km. Natomiast w cyklu wysokim spalanie wynosi 4,4 l/100 km, a w cyklu bardzo wysokim auto zużywa 5,4 l/100 km. Pojemność zbiornika paliwa jest taka sama jak w wersji benzynowej i wynosi 58 l. Podczas jazdy w cyklu mieszanym zużycie wynosi 5,1 l/100km. Volkswagen Tiguan z silnikiem diesla zapewnia więc zasięg na poziomie:

  • 880 km w cyklu niskim,
  • 1320 km w cyklu wysokim,
  • 1080 km w cyklu bardzo wysokim
  • 1140 km w cyklu mieszanym.

Zasięg elektrycznego SUV-a ID.5

Jak pod względem zasięgu wypadają elektryczne SUV-y VolkswagenaOpens an external link? Sprawdźmy to na przykładzie modelu ID.5, który w wersji Pro Performance o mocy 204 KM zużywa w cyklu niskim 11,6 kWh/100 km, w cyklu wysokim 14,4 kWh/100 km, w cyklu bardzo wysokim 20,8 kWh na każde 100 km, a w cyklu mieszanym 15,8 kWh na 100 km. Akumulatory modelu ID.5 w wersji Pro Performance mają pojemność 77 kWh, co oznacza zasięg około:

  • 670 km w cyklu niskim,
  • 540 km w cyklu wysokim,
  • 370 km w cyklu bardzo wysokim
  • 550 km w cyklu mieszanym.
ID.5

Podsumowanie

Podsumowując powyższe porównanie SUV-ów, największe różnice pomiędzy tradycyjnymi i elektrycznymi SUV-ami są zauważalne w cyklu niskim i wysokim. Podczas jazdy miejskiej z niskimi prędkościami elektrykOpens an external link   osiąga największy zasięg. Z kolei SUV-y napędzane silnikami spalinowymi mogą pokonać największy dystans w cyklu wysokim, czyli podczas jazdy pozamiejskiej. Jednostki wysokoprężne pozwalają na jednym tankowaniu pokonać większy dystans od silników benzynowych.

Zasięg Tiguana

Rozwój infrastruktury w Polsce

Nie da się ukryć, iż tradycyjne SUV-y można zatankować na każdej stacji paliw, co wciąż stanowi przewagę silników spalinowych nad elektrycznymi. Należy jednak zwrócić uwagę, że liczba stacji ładowania zwiększa się niemal z każdym dniem. W samym tylko maju 2023 roku na terenie Polski powstało aż 68 nowych ogólnodostępnych placówek, a z końcem miesiąca w kraju funkcjonowało już 2836 stacji dysponujących 5597 punktami ładowaniaOpens an external link.

Możliwość ładowania pojazdu w warunkach domowych

Warto też zaznaczyć, że wielu użytkowników samochodów elektrycznychOpens an external link ładuje swoje pojazdy w domu. Jest to nie tylko wygodne rozwiązanie, lecz także pozwalające na „tankowanie” samochodowych akumulatorów w możliwie najniższej cenie.

Koszt eksploatacji elektrycznego SUV-a

Sprawdź SUV-y dostępne od ręki

Źródła:

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33110,volkswagen-opracowal-wydajniejszy-naped-dla-swoich-elektrycznych-modeli.html#komunikat

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,32971,elektryczne-modele-id--w-wersji-gtx-zyskaja-nowe-elementy-wyposazenia-standard.html#komunikat

https://cenniki.volkswagen.pl/T-Roc.html?campaign=V2PL0949&language=PL&adchan=seah&publisher=GADW&country=PL&adplt=pseac&cpid=15985767754&adpay=pd&gclid=EAIaIQobChMIo_yw5t3d_gIVD6ayCh1fYgNZEAAYASAAEgIIfvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.volkswagen.pl/pl/konfigurator.html/__app/30290/wersja-sportowa/gtx-4motion-trim.app?---=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252230290-34037-GTX%2B4MOTION%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522engine%2522%257D%22%7D&carlineId-app=30290&modelId-app=E219TN%24GRD0RD0&modelVersion-app=0&modelYear-app=2023&salesGroupId-app=34037&category-app=private&trimName-app=GTX+4MOTION&exteriorId-app=F14+0E0E&interiorId-app=F56­­+UG&buildabilityStatus-app=buildable

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/wltp.html

https://www.volkswagen.pl/pl/modele.html/__app/30360.app

https://www.volkswagen.pl/pl/modele.html/__app/31102.app

https://www.volkswagen.pl/pl/konfigurator.html/__app/31102/35110/elegance-trim.app?---=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252231102-35110-Elegance%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522engine%2522%257D%22%7D&carlineId-app=31102&modelId-app=AX14CZ%24GPE2PE2%24GPRAPRA%24GPXCPXC%24GRBBRBB%24GWN3WN3%24GYOSYOS&modelVersion-app=0&modelYear-app=2024&salesGroupId-app=35110&category-app=private&trimName-app=Elegance&exteriorId-app=F14+5K5K&interiorId-app=F56­­+BG&buildabilityStatus-app=buildable

https://www.volkswagen.pl/pl/konfigurator.html/__app/30296/34080/pro-trim.app?---=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252230296-34080-Pro%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522engine%2522%257D%22%7D&carlineId-app=30296&modelId-app=E393HN%24GRD0RD0&modelVersion-app=0&modelYear-app=2023&salesGroupId-app=34080&category-app=private&trimName-app=Pro&exteriorId-app=F14+C2A1&interiorId-app=F56­­+EO&buildabilityStatus-app=buildable

https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowy-touareg.html

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/magazine/rozwoj/silniki-tdi-i-tsi-mistrzowie-oszczednosci.html

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/magazine/technologia/silnik-15-tsi.html

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/aktualnosci/2022/lipiec/volkswagen-ulepsza-swoj-silnik-1-5-tsi-nowa-wersja-ma-wieksza-sprawnosc-i-jest-oszczedniejsza.html

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/bluemotion-technologies.html

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,26371,genewa-2016:-nowy-tiguan.html#komunikat

Może Cię również zainteresować:

Wybór SUV-a

Co wybrać przy zakupie SUV-a

Jak wybrać SUV-a

Poradnik zakupowy SUV-ów

Jaki samochód kupić

Crossover a SUV

Samochody plug-in Volkswagen

Samochody hybrydowe
typu plug-in

Zakup samochodu a płeć

Wybieramy najlepszy SUV dla kobiety

Wizualizacja systemu Travel Assist w Volkswagenie ID 5Samochody w pełni elektryczne oraz hybrydowe plug-in Volkswagen

Samochody elektryczne a hybrydowe

Może Cię również zainteresować: