Praktyczne auta z niewielkimi silnikami
Wokół niewielkich silników narosło wiele mitów, z których większość nie ma zbyt wiele wspólnego z prawdą. Przed laty małe jednostki napędowe kojarzyły się z podstawowymi wersjami samochodów miejskich, które zapewniały często ledwie akceptowalne osiągi. Dzięki rozwojowi technologii budowy silników i samochodów, obecnie małe jednostki napędowe świetnie sprawdzają się w codziennej eksploatacji. Sprawdź, jakie korzyści niesie wybór wydajnego silnika o niewielkiej pojemności skokowej.
Czy mały silnik oznacza słabe przyspieszenie?
Małe silniki benzynowe starszej generacji służyły głównie do napędzania niewielkich modeli samochodów. Wynikało to m.in. z wolnossącej konstrukcji jednostek napędowych tego typu. Silniki o małej pojemności skokowej pozbawione turbodoładowania osiągały niską moc i moment obrotowy. Parametry te można było uznać za wystarczające do jazdy miejskiej, lecz wyprzedzenie innego pojazdu na trasie bywało problematyczne. Podobnie jazda z kompletem pasażerów lub ciężkimi bagażami wymagała korzystania z wysokich obrotów, ale nawet wtedy wykrzesanie pełnej mocy często nie dawało zadowalających efektów.
Nowoczesne silniki benzynowe o niewielkiej pojemności osiągają moc i moment obrotowy, które zapewniają swobodne przyspieszanie. Przykładem wydajnej jednostki napędowej jest silnik 1,0 TSI montowany w wielu modelach Volkswagena, takich jak m.in. miejskie Polo. W zależności od wersji motor osiąga moc od 95 do 116 KM oraz maksymalny moment obrotowy od 175 do 200 Nm.
Jakie osiągi zapewniają nowoczesne silniki TSI? Omówmy parametry techniczne. Jednostka w podstawowym wariancie mocy, czyli 95 KM połączonym z manualną skrzynią biegów, rozpędza miejski model Polo od 0 do 100 km/h w 10,8 s i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 188 km/h. Silnik 1,0 TSI o mocy 116 KM stanowi mocniejszą wersję w miejskim Volkswagenie, która dla modelu Polo seryjnie wyposażona jest w automatyczną skrzynię biegów DSG o 7. przełożeniach. W tej konfiguracji Polo przyspiesza ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 9,8s, a jego prędkość maksymalna wynosi 201km/h. Powyższe dane jednoznacznie świadczą o tym, że najmniejszy model w ofercie Volkswagena w każdej wersji silnikowej charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką.
Czy mały silnik benzynowy to dobry wybór do miejskiego crossovera? Oczywiście, ponieważ nowoczesna i wydajna jednostka napędowa 1,0 TSI o mocy 95 KM bardzo dobrze spisuje się m.in. w najnowszej odsłonie modelu Nowy T-Cross. Samochód w tej wersji silnikowej połączonej z 5-biegową manualną przekładnią rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,2 s, a prędkość maksymalna modelu wynosi 180 km/h. Osiągi modelu Nowy T-Cross zapewniają więc swobodne poruszanie się niemal w każdych warunkach drogowych.
Niewielkie silniki zużywają mało paliwa
Niewielka pojemność skokowa i turbodoładowanie to tylko niektóre z rozwiązań wpływających na niskie zużycie paliwa przez mały silnik 1,0 TSI. Kluczowym podzespołem układu doładowania jest turbosprężarka o zmiennej geometrii, której maksymalna prędkość obrotowa wynosi aż 289 tys. obr./min. Dzięki wydajnej pracy podzespołu, ten mały silnik osiąga bardzo wysokie ciśnienie sprężania wynoszące 28 bar. To wszystko sprawia, że maksymalny moment obrotowy osiągany jest już przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Ponadto trzycylindrowa jednostka charakteryzuje się bardzo niską masą własną, która wynosi zaledwie 88 kg. Jest to zasługą m.in. aluminiowej obudowy wału korbowego.
Na niski poziom zużycia paliwa osiągany przez mały silnik 1,0 TSI wpływa także udoskonalony cykl Millera. Rozwiązanie to pozwala oszczędzić znaczne ilości benzyny w czasie pracy jednostki napędowej pod niskim lub średnim obciążeniem. Dzieje się tak na skutek wcześniejszego zamykania zaworów dolotowych, co pozwala zmniejszyć straty na przepustnicy i zwiększyć stopień sprężania, który w silniku 1,0 TSI wynosi 11,5:1. Za zmianę położenia zaworów odpowiada hydrauliczny nastawnik. Kolejnym wartym wspomnienia rozwiązaniem są regulowane fazy wałka wydechowego. Praca wszystkich wymienionych podzespołów odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy.
Niezwykle precyzyjna praca nowoczesnego układu wtryskowego ma znaczny wpływ na niski poziom zużycia paliwa silnika TSI o pojemności jednego litra. Jednostka napędowa zasilana jest w benzynę za pomocą układu wtryskowego common rail, który pracuje z maksymalnym ciśnieniem o wartości do 350 barów. Ponadto w jednym suwie pracy silnika paliwo może zostać dostarczone w aż 5 pojedynczych wtryskach. Dzięki temu benzyna zostaje rozproszona na bardzo drobne cząstki. Wpływa to nie tylko na niskie zużycie paliwa, lecz także na znaczne ograniczenie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych. Z kolei ewentualne cząstki stałe, powstałe w wyniku spalania benzyny, wychwytywane są przez seryjny filtr OPF.
Jak zaawansowane technologie budowy silników wpływają na poziom zużycia paliwa nowych Volkswagenów? Sprawdźmy to na przykładzie modelu Polo. Prezentowane wyniki osiągane przez oba samochody ustalono według normy WLTP. Najmniejszy w ofercie marki model Polo wyposażony w silnik 1,0 TSI o mocy 95 KM z manualną skrzynią biegów o 5. przełożeniach zużywa średnio w cyklu mieszanym od 5,2l/100 km do 5,6 l/100 km, a emisja co2 wynosi 118g/km do 128g/km.
Mały silnik to niższe koszty ubezpieczenia
Kupując nowego Volkswagena z niewielkim silnikiem benzynowym, pamiętaj o zakupie obowiązkowego ubezpieczenia OC i dodatkowych polis AC, GAP oraz NNW. Korzystne ceny i kompleksowe rozwiązania uzyskasz w salonie Volkswagena. Składka ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wyliczana jest m.in. na podstawie pojemności skokowej silnika. Jednostka napędowa TSI o pojemności 999 cm3 zostanie zaklasyfikowana do niższego przedziału ubezpieczeniowego niż wiele konkurencyjnych silników o podobnej mocy.
Do każdego nowego Volkswagena poza obowiązkową polisą OC możesz dokupić w salonie lub online na stronie producenta atrakcyjne cenowo pakiety ubezpieczenia. Rozwiązania zawierające kilka polis zapewniają zazwyczaj znacznie szerszy poziom ochrony od wszelkich niespodziewanych zdarzeń. Wysokość składki pakietu ubezpieczeniowego wyliczana jest na podstawie wartości nowego samochodu. W przypadku wielu modeli Volkswagena wersje z mniejszymi silnikami, takimi jak właśnie 1,0 TSI są tańsze od podobnych samochodów wyposażonych w jednostki 1,5 TSI lub większe. Wybierając mały silnik, zaoszczędzisz więc nie tylko na zakupie, lecz również na pakiecie ubezpieczeniowym.
Mniejsze samochody doskonale radzą sobie w mieście
Samochody wyposażone w mały silnik są wręcz stworzone do miejskiej eksploatacji. Wystarczy wybrać się na jazdę testową Volkswagenem Polo lub Nowy T-Cross po ulicach dowolnego miasta. Dzięki temu osobiście możesz przekonać się, jak dobrze oba modele sprawują się podczas pokonywania mniej lub bardziej zatłoczonych ulic. Sprawdź, jakie cechy praktycznych Volkswagenów wpływają na komfortową eksploatację w mieście.
Volkswagen Polo to najmniejszy model w ofercie marki. Długość nadwozia mierzy 407,4 cm, szerokość 175,1 cm, a wysokość wynosi 145,1 cm. Dzięki kompaktowym wymiarom samochód łatwo można zaparkować nawet w zatłoczonym centrum miasta. Karoseria o nowoczesnym i dynamicznym wyglądzie skrywa przestronne i przemyślane wnętrze, w którym komfortowo może podróżować nawet 5 dorosłych osób. Łatwy dostęp do miejsc na tylnej kanapie zapewnia druga para drzwi. Rozwiązanie to szczególnie docenią rodzice przewożący swoje pociechy w fotelikach. Istotnym czynnikiem w miejskiej eksploatacji jest także średnica zawracania, która w modelu Polo wynosi tylko 10,7 m.
Nowy Volkswagen T-Cross to najmniejszy crossover w gamie modelowej producenta. Wymiary zewnętrzne pojazdu ułatwiają parkowanie prostopadłe i równoległe także w ciasnych miejscach. Długość modelu to 4135 cm, szerokość maksymalna – 178,4 cm, a wysokość – 157,3 cm. Pięciodrzwiowe nadwozie zapewnia łatwy dostęp do przestronnego wnętrza, które oferuje komfortowe warunki podróży. Warto również zwrócić uwagę na niewielką średnicę zawracania, która wynosi zaledwie 10,7 m.
Systemy ułatwiające codzienną eksploatację
Volkswageny przeznaczone do miejskiego użytkowania oferują wiele rozwiązań zwiększających wygodę codziennej eksploatacji. Np. parkowanie staje się znacznie łatwiejsze dzięki czujnikom, które poprzez sygnały dźwiękowe i wizualne informują, ile przestrzeni dzieli Twój samochód od innych pojazdów lub obiektów.
Dostępny jest także zaawansowany system Park Assist, który samodzielnie wykrywa dostępne miejsca postojowe, a następnie ułatwia parkowanie oraz opuszczanie równoległych miejsc parkingowych. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów kierowca obsługuje tylko pedał przyspieszenia i hamulca oraz kontroluje proces parkowania.
Z kolei w autach wyposażonych w manualną przekładnię kierowca operuje także pedałem sprzęgła podczas pracy systemu. Warty rozważenia jest również wybór wersji silnikowej z automatyczną skrzynią biegów DSG. Dzięki niej częste zatrzymywanie i ruszanie pojazdem w ruchu miejskim stanie się o wiele wygodniejsze.
Jak samochody z mniejszymi silnikami sprawują się w trasie?
Nowe modele Volkswagena, choć bywają nazywane miejskimi, to w rzeczywistości sprawdzają się niemal w każdej sytuacji. Planujesz wypad na weekend lub na wakacje? Volkswagen Polo zapewnia nie tylko komfortową przestrzeń, lecz także spory bagażnik o pojemności 351 l. Jeszcze większymi możliwościami przewozowymi charakteryzuje się Nowy T-Cross. Bagażnik tego modelu może pomieścić aż 455 l.
Kierowcy Volkswagenów wyposażonych w silnik 1,0 TSI nie mogą narzekać na problemy z dynamiką. Jednostka napędowa o mocy 116 KM osiąga wysoki moment obrotowy o wartości 200 Nm, który dostępny jest już od 2 tys. obr./min. do 3,5 tys. obr./min. Dzięki temu modele Polo i Nowy T-Cross charakteryzują się bardzo dobrą elastycznością bez konieczności osiągania wysokich obrotów. Wpływa to na niższe zużycie paliwa oraz ograniczoną emisję szkodliwych substancji. Rozwijanie wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika wpływa także na komfort pasażerów, ponieważ jednostka napędowa generuje wtedy niższy poziom hałasu.
Praktyczne samochody z niewielkimi silnikami oferowane są z wieloma elementami wyposażenia, które mogą znacznie zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podczas pokonywania tras.
Jednym z takich rozwiązań jest system Travel Assist, który ułatwia utrzymanie pasa ruchu, a także utrzymać zdefiniowaną prędkość. Wystarczy, że kierowca trzyma dłonie na kierownicy, a zaawansowany technologicznie system będzie kontrolować wszystkie kluczowe parametry jazdy.
Podróż w nocy lub w niekorzystnych warunkach atmosferycznych staje się bezpieczniejsza dzięki reflektorom IQ. LIGHT. System może zawierać reflektory przednie LED Matrix z asystentem Dynamic Light Assit. Innowacyjne oświetlenie precyzyjnie maskuje strumień światła, aby nie oślepiać pojazdów jadących z naprzeciwka, a jednocześnie zapewnia maksymalny dostępny zasięg światła. System Dynamic Light Assist poprawia widoczność w nocy. Dzięki temu kierowca po zmroku ma znacznie większe pole widzenia niż użytkownik samochodu ze standardowym oświetleniem.