Systemy bezpieczeństwa we współczesnych samochodach
Wielu klientów przywiązuje ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa, gdy wybiera nowe auto. Nic więc w tym dziwnego, że zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów to jedno z najważniejszych zadań stawianych przed producentami samochodów. Sprawdź, jakie systemy bezpieczeństwa w samochodach mające na celu ochronę kierowcy i pasażerów, stosowane są w modelach Volkswagena.
Czym różnią się systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego?
Rozwiązania konstrukcyjne, mające zapewnić wysoki poziom ochrony osób podróżujących samochodem, dzielą się na dwie kategorie zapewniające:
- Bezpieczeństwo bierne – rozwiązania ograniczające skutki kolizji lub wypadku. Do tego typu rozwiązań zaliczana jest konstrukcja nadwozia, w tym m.in. przednie i tylne strefy zgniotu, które absorbują energię uderzenia. Nad bezpieczeństwem biernym kierowcy i pasażerów czuwają także m.in. pasy bezpieczeństwa oraz poduszki powietrzne.
- Bezpieczeństwo czynne – systemy zmniejszające ryzyko wystąpienia wypadku lub kolizji. Do tej grupy zaliczane są układu typu ABS czy ASR, systemy asystujące kierowcę, a także widoczność i ergonomia obsługi samochodu.
Jak sprawdzane jest bezpieczeństwo samochodów?
Nowe samochody poddawane są wnikliwym testom, które mają na celu sprawdzenie poziomu bezpieczeństwa. Próby zderzeniowe przeprowadzane są przez niezależną międzynarodową organizację Euro NCAP, która powstała w 1997 r. Metodologia testów zderzeniowych jest stale rozwijana, aby jak najdokładniej odwzorowywać niebezpieczne zdarzenia drogowe.
Testy zderzeniowe przeprowadzane przez Euro NCAP dostarczają informacje i dane dotyczące 4 zakresów bezpieczeństwa:
- dorosłych pasażerów,
- dzieci,
- pieszych,
- systemów asystujących kierowcę.
Przed lutym 2009 r. oceny bezpieczeństwa w samochodach były przedstawiane w formie gwiazdek, których maksymalnie można było zdobyć 5 w każdej kategorii. W późniejszym okresie system ocen został uproszczony i każdy testowany samochód otrzymywał jedną zbiorczą ocenę od 1 do 5 gwiazdek.
Z kolei od 2016 r. niektóre modele otrzymują dwie oceny w 5-stopniowej skali. Pierwsza nota dotyczy samochodu z podstawowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Z kolei druga ocena odnosi się do auta z dodatkowym wyposażeniem wpływającym na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
Poduszki powietrzne, ABS, ESP i co jeszcze? Kluczowe systemy bezpieczeństwa w samochodach
Nowoczesne samochody wyposażane są w szereg zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy oraz rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa. Niektóre z systemów są niezbędne w celu uzyskania homologacji pojazdów na rynkach Unii Europejskiej. Należą do nich m.in. ABS (od 2004 r., w Polsce od 2006 r.), poduszki powietrzne (od 2009 r.), czy układ ESP (od 2014 r.). Z kolei inne systemy tworzone są w celu zapewnienia najwyższego poziomu ochrony. Sprawdź, w jakiego typu rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa wyposażone są auta Volkswagena.
System poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa
W przypadku kolizji lub wypadku wspólne działanie poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa znacznie ogranicza ryzyko obrażeń u osób przebywających w kabinie pojazdu. Pasy bezpieczeństwa wyposażone są w napinacze, dzięki którym ciało mocno przylega do fotela podczas zderzenia. Natomiast poduszki powietrzne chronią osoby przed uderzeniem w twarde elementy kabiny. System może składać się z poduszek czołowych, kolanowych, bocznych oraz kurtyn.
ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
Układ ABS zapobiega blokowaniu się kół samochodu podczas ostrego hamowania, minimalizując ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. System włącza się zazwyczaj podczas nagłego zwalniania na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności, np. podczas opadów deszczu, śniegu lub przymrozków.
ASR – system przeciwdziałający poślizgowi kół
Ruszanie pojazdem na nawierzchniach o niskiej przyczepności może powodować buksowanie kół lub uciekanie auta na bok. System ASR skutecznie niweluje oba te zjawiska poprzez chwilową redukcję mocy silnika. Dzięki temu samochód może stabilnie rozpędzać się niemal w każdych warunkach atmosferycznych.
Elektroniczny program stabilizacji jazdy
Zbyt dynamiczne wejście w zakręt, nagła konieczność wyminięcia przeszkody lub zmiana nawierzchni mogą spowodować wpadnięcie samochodu w poślizg. Zaawansowany technologicznie program stabilizacji jazdy (nazywany także ESP) składa się z wielu czujników, które stale monitorują stabilność pojazdu.
Układ niweluje zarówno podsterowność, jak i nadsterowność ingerując w pracę układu hamulcowego oraz jednostki sterującej silnikiem. W przypadku wykrycia poślizgu jedno lub więcej kół jest przyhamowywanych, a moc silnika zostaje chwilowo ograniczona. Pozwala to kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach drogowych.
Front Assist – system obserwacji otoczenia
System Front Assist korzysta z czujników radarowych i laserowych w celu obserwacji otoczenia samochodu. Pozwala to rozpoznać krytyczną odległość od przeszkód i ograniczyć drogę hamowania pojazdu.
System działa dwustopniowo. Najpierw wysyła kierowcy sygnały optyczne i dźwiękowe. W tym samym czasie klocki zbliżają się do tarcz, aby zapewnić natychmiastową pełną moc hamowania. W przypadku braku reakcji kierowcy, dodatkowo dochodzi do szarpnięcia hamulcami. Jeśli na tym etapie kierowca wciśnie pedał hamulca, to dzięki podniesieniu ciśnienia układ zacznie działać z maksymalną siłą.
Funkcje systemu Front Assist mogą się różnić w zależności od modelu samochodu. Układ może samoczynnie zainicjować częściowe hamowanie, aby zmniejszyć prędkość i zwrócić uwagę kierowcy. W przypadku braku możliwości uniknięcia kolizji, układ rozpocznie hamowanie z pełną siłą w celu maksymalnego zmniejszenia prędkości auta w momencie uderzenia.
Inną funkcjonalnością systemu Front Assist jest możliwość automatycznego hamowania podczas jazdy z niską prędkością. Jeśli kierowca nie zauważy przeszkody, pojazd zahamuje samodzielnie, zmniejszając prędkość, z jaką dojdzie do zderzenia lub nawet pozwoli uniknąć kolizji.
PreCrash – proaktywny system ochrony pasażerów
System PreCrash przy użyciu czujników ESC oraz systemu Front Assist wykrywa krytyczne sytuacje, które z wysokim prawdopodobieństwem mogą zakończyć się wypadkiem lub kolizją. Zadaniem układu PreCrash jest przygotowanie osób podróżujących samochodem do tych okoliczności. W tym celu przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte, aby lepiej dociskać ciała kierowcy i pasażerów do foteli. Z kolei otwarte okna i rozsuwany dach zostają niemal całkowicie zamknięte.
System automatycznego hamowania po kolizji
Podczas zderzenia pojazdy często odbijają się od siebie lub są wytrącane z toru jazdy, co może powodować następcze uderzenia o inne pojazdy lub obiekty. System automatycznego hamowania po kolizji samoczynnie zatrzymuje samochód, ograniczając ryzyko dalszych zderzeń. Autorski system Volkswagena został nagrodzony przez organizację Euro NCAP, która od lat działa na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego.
Rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa mogą także zwiększać komfort jazdy samochodem. Dzięki zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom wykonywanie czynności, takich jak zmiana lub utrzymanie pasa ruchu, staje się znacznie wygodniejsze. Ponadto systemy asystujące kierowcę zmniejszają ryzyko niebezpiecznych sytuacji w ruchu drogowym. Sprawdź, jak nowoczesne rozwiązania wpływają na komfort i bezpieczeństwo użytkowania.
Side Assist – asystent zmiany pasa ruchu
System Side Assist pomaga kierowcy w zmianie pasa ruchu poprzez wykrywanie pojazdów znajdujących się w tzw. martwych polach widzenia lusterek bocznych. Dzięki temu manewr zmiany pasa staje bezpieczniejszy, ponieważ zmniejsza ryzyko wtargnięcia samochodu na pas zajęty przez inny pojazd. W modelu ID. system ten pozwala na automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie.
Czujniki umieszczone w tylnej części nadwozia obserwują przestrzeń znajdującą się po bokach oraz za pojazdem. Gdy w polu działania systemu znajdzie się inny pojazd, kierowca zostanie o tym poinformowany ciągłym światłem diody umieszczonej na powierzchni lusterka bocznego. Jeśli jednak włączony zostanie kierunkowskaz, to dioda zacznie intensywnie migać, aby ostrzec kierującego o niebezpieczeństwie. System działa, gdy samochód porusza się z prędkością wyższą niż 15 km/h.
Lane Assist – asystent utrzymania pasa ruchu
Niekontrolowana zmiana pasa ruchu może być powodem groźnych zdarzeń drogowych. System Lane Assist korzysta z kamery umieszczonej w dolnej części wewnętrznego lusterka wstecznego, która stale monitoruje położenie namalowanych na jezdni pasów. W przypadku, gdy pojazd zbliży się do ich linii bez włączonego kierunkowskazu, kierowca zostanie o tym poinformowany delikatną wibracją kierownicy. System może także samoczynnie skorygować tor jazdy samochodu w wybranych sytuacjach.
Asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist znacznie zwiększa komfort i bezpieczeństwo podczas pokonywania długich i nużących tras. Kierowca musi jednak cały czas kontrolować sytuacje na drodze i trzymać ręce na kierownicy. System Emergency Assist wyda ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, następnie wyłączy się, jeśli wykryje, że dłonie kierowcy nie spoczywają na wieńcu kierownicy przez dłużej niż 8-10 s
Park Assist – asystent parkowania
Asystent parkowania Park Assist automatycznie manewruje samochodem w celu zajęcia prostopadłego lub równoległego miejsca postojowego. System samoczynnie operuje układem kierowniczym auta. Kierowcy modeli z automatycznymi przekładniami jedynie wybierają bieg, a następnie obsługują pedały gazu i hamulca. W autach z manualną przekładnią wymagane jest także operowanie pedałem sprzęgła. Co istotne, kierowca w każdym momencie może przejąć kontrolę nad asystentem parkowania.
Park Assist korzysta z zaawansowanych czujników w celu zmierzenia miejsca parkingowego. Dopiero po znalezieniu luki o odpowiednich wymiarach możliwe jest rozpoczęcie automatycznego parkowania. System pozwala także wykrywać wolne luki postojowe. W tym celu należy uruchomić system Park Assist, a następnie poruszać się z prędkością nie większą niż 40 km/h w odległości od 0,5 do 1,5 metra od krawędzi jezdni.
System Park Assist korzysta też m.in. z konwencjonalnych czujników parkowania. Podczas samoczynnego wykonywania manewru kierowca informowany jest o odległości od innych samochodów lub obiektów za pomocą sygnałów dźwiękowych oraz wizualnych. Czujniki parkowania znacznie ułatwiają zajmowanie miejsc postojowych, a także zwiększają bezpieczeństwo poprzez ostrzeganie kierowcy o niewidocznych zza kierownicy obiektach.
Warto zauważyć, że funkcje systemu Park Asisst są stale rozwijane. Przykładem mogą być rozwiązania dostępne w elektrycznych modelach Volkswagena z rodziny ID, Tiguanie i Passacie. Poza wszystkimi opisanymi powyżej udogodnieniami, system Park Assist dostępny np. w modelu ID.3 pozwala nauczyć pojazd nawet pięciu indywidualnych manewrów parkowania. Samochód może zapamiętać manewry wykonywane z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h na dystansie liczącym do 50 metrów. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu, zaparkowanie auta w garażu lub na parkingu staje się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Funkcja rozpoznawania pieszych
Nagłe wtargnięcie pieszego na jezdnię często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji drogowych. System obserwacji otoczenia Front Assist może być rozszerzony o funkcję rozpoznawania pieszych. Rozwiązanie to korzysta z kamery zamontowanej u dołu lusterka wstecznego oraz radarów wchodzących w skład aktywnego tempomatu. W przypadku wtargnięcia pieszego na jezdnię system ostrzeże kierowcę dźwiękowo i wizualnie o zagrożeniu. Jeśli osoba kierująca pojazdem nie zareaguje, nastąpi szarpnięcie hamulcami w celu zwrócenia uwagi. W razie dalszego braku reakcji system automatycznie uruchomi hamowanie awaryjne w celu zminimalizowania skutków kolizji z pieszym.
Dynamic Light Assist – dynamiczna regulacja świateł drogowych
Jazda po zmroku potrafi być męcząca m.in. ze względu na ograniczoną wydajność oświetlenia. Asystent świateł drogowych Dynamic Light Assist pozwala niemal przez cały czas jeździć na światłach drogowych i to bez oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka.
Kamera zamontowana w dolnej części obudowy lusterka wstecznego wykrywa położenie pojazdów znajdujących się przed samochodem. Następnie sterownik wyłącza jedynie część strumienia światła, która mogłaby oślepiać jadącego z przeciwka kierowcę. Jednocześnie prawa strona jezdni i pobocze są w pełni doświetlone. Pozwala to dostrzec pieszych, zwierzęta lub inne obiekty znajdujące się po tej stronie jezdni.
System Dynamic Light Assist oferuje także funkcję dynamicznego doświetlania zakrętów. Strumień światła w pewnym stopniu podąża za ruchem kierownicy. Dzięki temu kierowca zachowuje wysoki poziom widoczności wewnętrznej części zakrętu. Pozwala to znacznie szybciej poznać przebieg drogi i dostrzec ewentualne zagrożenia.
Sprawdź modele dostępne od ręki
Źródła:
https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/magazine/technologia/praktyczne-systemy.html
https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/
https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/leksykon-techniczny/a-b.html
https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/leksykon-techniczny/c-e.html
https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/leksykon-techniczny/f-k.html
https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/leksykon-techniczny/l-o.html
https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/leksykon-techniczny/p-s.html
https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/leksykon-techniczny/t-z-0-9.html
https://www.milescontinental.co.nz/news/features/volkswagen-lane-assist-explained/
https://www.auto-swiat.pl/nie-bedziesz-juz-chcial-kupic-auta-bez-airbagu/ftdm535
https://www.autocentrum.pl/publikacje/eksploatacja-auta/obowiazkowy-abs-od-1-lipca-2006-roku/
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-uwaga-esp-obowiazkowe,nId,1381902
https://autokult.pl/esp-obowiazkowe-od-2011-w-krajach-unii-europejskiej,6807724405209217a