Volkswagen Tayron napęd
Technologie i bezpieczeństwo

Napęd na 4 koła w miarę potrzeb – praktyczne rozwiązania

Wybór napędu przenoszącego moment obrotowy na jedną lub obie osie pojazdu stanowi jedną z ważniejszych decyzji, jaką należy podjąć podczas zakupu nowego samochodu. Każde z rozwiązań ma swoje mocniejsze i słabsze strony. Sprawdź, czym różni się napęd przedni, tylny i na cztery koła. Dzięki temu łatwiej dopasujesz charakterystykę nowego VolkswagenaOpens an external link do Twoich potrzeb.

Czym charakteryzuje się napęd tylny?

Tylny napęd stanowi klasyczne rozwiązanie technologiczne, które charakteryzuje się zazwyczaj silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu pojazdu. Z kolei moment obrotowy generowany przez jednostkę napędową przekazywany jest za pośrednictwem wału napędowego, mostu i przegubów na tylne koła. Do nielicznych wyjątków zalicza się m.in. klasyczny Volkswagen GarbusOpens an external link z silnikiem umieszczonym z tyłu, który napędza tylną oś. Do dziś podobne rozwiązanie można spotkać w niektórych autach sportowych, takich jak np. Porsche 911.

Mężczyzna idący przed nowym Touaregiem

W samochodach tylnonapędowych koła pchają pojazd do przodu. Jest to korzystne zjawisko np. podczas dynamicznego przyspieszania, kiedy przód auta delikatnie się podnosi, a masa pojazdu bardziej dociąża tylną oś napędową. Elementy układu tylnonapędowego pozwalają uzyskać równy rozkład mas, co wpływa na prowadzenie pojazdu. Więcej podzespołów to jednak większy ciężar i mniejsza wydajność, co często objawia się większym zużyciem paliwa niż w przypadku aut przednionapędowych o podobnej mocy.

Dynamiczne pokonywanie zakrętów samochodami tylnonapędowymi może prowadzić do nadsterowności, czyli „uciekania” tyłu pojazdu do zewnętrznej strony zakrętu. W nowoczesnych samochodach zjawisko to niwelowane jest dzięki zaawansowanym systemom stabilizacji toru jazdy. Nadsterowność samochodów z tylnym napędem bywa wykorzystywana przez kierowców w celu wykonywania efektownych poślizgów np. podczas zawodów driftingu. Należy jednak pamiętać, że za celowe wprowadzanie auta w poślizg na drogach publicznych policja może wystawić dotkliwy mandat karny.

Samochody tylnonapędowe uchodzą za zwrotniejsze od aut z przednim napędem. Wynika to z braku półosi napędowych w przedniej osi, co pozwala na mocniejsze wychylenie kół i zmniejszenie promienia skrętu. Wysoką zwrotnością charakteryzują się tylnonapędowe samochody elektryczne marki VolkswagenOpens an external link. Dla przykładu średnica zawracania modelu ID.3 wynosi zaledwie 10,3 m, co jest szczególnie przydatne podczas manewrowania na często zatłoczonych ulicach miast. 

Ponadto silniki elektryczneOpens an external link umieszczone w okolicach tylnej osi mają zwartą konstrukcję, a układy napędowe pozbawione są np. mostów i wałów napędowych charakterystycznych dla tylnonapędowych samochodów elektrycznych. Wpływa to m.in. na większą przestrzeń wewnątrz pojazdu.

 

T-Roc z zewnątrz

Charakterystyka napędu przedniego

Samochody z przednim napędem stanowią większość pojazdów poruszających się po drogach. Skąd wzięła się popularność tego rozwiązania, które od lat 80. XX w. zaczęło sukcesywnie wypierać klasyczny napęd tylny?

Prostsza i bardziej zwarta konstrukcja przedniego napędu wpływa m.in. na niższe koszty konstrukcji pojazdów, co bezpośrednio przekłada się na cenę sprzedaży samochodów. Zamiast wału napędowego, niezbędnego w klasycznym napędzie, zastosowano półosie, które przenoszą moment obrotowy z zazwyczaj poprzecznie umieszczonego silnika na przednie koła pojazdu. Oś umieszczona jest z przodu pojazdu, zatem nie tylko nadaje kierunek jazdy, lecz także napędza samochód. W uproszczeniu można powiedzieć, że samochód jest ciągnięty przez koła napędowe przedniej osi.

Biały Volkswagen ID.7 zaparkowany na drodze przy wybrzeżu. Mężczyzna otwiera drzwi samochodu. W tle woda, wzgórza i niebo. Na pierwszym planie idzie kobieta

Podczas dynamicznego przyspieszania, czyli wtedy, gdy masa pojazdu dociąża bardziej tył nadwozia, przednie koła mogą chwilowo utracić przyczepność. Zjawisko to nazywane jest buksowaniem i bywało szczególnie dokuczliwe w samochodach przednionapędowych o znacznej mocy. Ponadto samochody z napędem na przednią oś miały tendencję do podsterowności, czyli rozszerzania kąta pokonywania zakrętu. Nowoczesne układy zawieszenia oraz zaawansowane systemy kontroli trakcji skutecznie ograniczają buksowanie przednich kół i podsterowność. Dzięki temu przenoszenie nawet dużej mocy z silnika na przednią oś samochodu i dynamiczne pokonywanie zakrętów nie stanowi już problemu.

Zalety napędu na przednie koła

Silnik, skrzynia biegów i elementy odpowiedzialne za przenoszenie napędu na przednie koła tworzą zwartą konstrukcję. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa niż ma to miejsce w przypadku samochodów z napędem tylnym lub na cztery koła. Mniejsza liczba podzespołów to nie tylko niższa masa całkowita pojazdu, lecz także niższe koszty związane z serwisowaniem autaOpens an external link oraz zazwyczaj więcej miejsca w kabinie pasażerskiej.

Na koniec warto zwrócić uwagę, że samochody przednionapędowe są zazwyczaj bardziej przewidywalne w prowadzeniu od aut tylnonapędowych, pomimo tendencji do podsterowności. Jednak pod względem właściwości jezdnych samochody napędzane na przód ustępują miejsca autom z napędem na cztery koła.

Napęd na cztery koła – charakterystyka

Napęd na cztery kołaOpens an external link uznawany jest za najbezpieczniejsze rozwiązanie w samochodach osobowych. To właśnie pewność prowadzenia i trakcji na praktycznie każdej nawierzchni często stanowi argument za wyborem tego rodzaju napędu. Ponadto wydajne przenoszenie momentu obrotowego na obie osie jest wręcz niezastąpione podczas jazdy poza utwardzonymi drogami. Sprawdź, które modele Volkswagena oferowane są do sprzedaży z napędem na cztery koła.

Napęd 4MOTION 

Przed laty napęd na cztery koła kojarzył się głównie z samochodami terenowymi. Obecnie rozwiązanie to można spotkać w wielu modelach samochodów z różnych klas. Przykładem może być napęd 4MOTION Volkswagena, który oferowany jest m.in. w miejskim SUV-ie T-RocOpens an external link, w kompaktowym hot hatchu, czyli Golfie ROpens an external link, rodzinnym SUV-ie TiguanOpens an external link, ponadczasowym PassacieOpens an external link, czy topowym modelu TouaregOpens an external link. Każdy z tych modeli charakteryzuje się doskonałą trakcją i stabilnością dzięki stałemu napędowi na cztery koła.

Napęd 4MOTION

Napęd 4MOTION znacząco różni się od rozwiązań stosowanych w samochodach konkurencyjnych marek. Zamiast tzw. dołączanego napędu na tylną oś, technologia Volkswagena zapewnia stały dopływ momentu obrotowego do każdego koła Twojego auta. Dlaczego jest to tak ważne?

Stały napęd na cztery koła pozwala niemal natychmiast reagować na zmiany w trakcji lub przyczepności każdego z kół. W przypadku dołączanego automatycznie napędu drugiej osi reakcja samochodu zazwyczaj jest nieco spóźniona, co może powodować bardziej nerwowe zachowanie pojazdu na drodze. Ponadto opóźniona  reakcja układu na zmianę przyczepności któregokolwiek z kół znacznie utrudnia wyjechanie z zaspy lub jazdę po głębokim śniegu.

Sprzęgło Haldex V generacji stanowi kluczowy element napędu 4MOTION. Zaawansowane czujniki stale monitorują układ i w zależności od sytuacji moment obrotowy jest szybko i precyzyjnie dystrybuowany pomiędzy osiami pojazdu. Co istotne, moc napędowa może nawet zostać wysłana na każde z kół po równo, czyli w ilości 25%. Rozwiązanie to działa więc jak blokada mechanizmu różnicowego spotykana w samochodach terenowych i pozwala uwolnić się z opresji w trudnych warunkach, takich jak zaspy czy błoto.

Wysoki poziom trakcji i stabilności idzie w parze z nieco większą masą pojazdu. Wynika to m.in. z większej liczby podzespołów, co w efekcie może wpływać na nieco wyższy poziom zużycia paliwa niż w samochodach wyposażonych w napęd tylko na jedną oś.

 

Zalety napędu 4Motion

Który rodzaj napędu jest najbardziej ekonomiczny?

Wiele osób kupujących nowe samochody zwraca uwagę na względy ekonomiczne. W kontekście wydatków warto zwrócić uwagę nie tylko na samą cenę zakupu auta, lecz także na koszty związane z codzienną eksploatacjąOpens an external link, takie jak zużycie paliwa. Sprawdź, jak prezentują się pod względem ekonomii wybrane modele Volkswagena z różnymi rodzajami napędu.

Samochód terenowy Volkswagen

Napęd 4MOTION Active Control

Wybrane modele SUV-ów Volkswagena wyposażone są w najnowszej generacji napęd 4MOTION Active ControlOpens an external link. Rozwiązanie to charakteryzuje się możliwością wyboru aż czterech trybów jazdy, które kierowca może łatwo i szybko zmieniać np. za pomocą pokrętła w zależności od aktualnej sytuacji na drogowej:

  • onroad – jazda w normalnych warunkach drogowych,
  • snow – jazda po śliskich nawierzchniach pokrytych np. śniegiem,
  • offroad – jazda terenowa,
  • offroad individual – tryb jazdy terenowej z możliwością personalizowania niektórych ustawień samochodu.

Napęd tylny kontra napęd na cztery koła

Różnice w ekonomii samochodów tylnonapędowych i wyposażonych w napęd na obie osie sprawdzimy na przykładzie modelu ID.4, który zasilany jest energią elektryczną. Wspomniany model w wersji Pro Performance osiąga moc 286 KM. Wariant tylnonapędowy według normy WLTP zużywa średnio w cyklu mieszanym 16 kWh na każde 100 km. Z kolei ID.4 Pro Performance 4MOTIONOpens an external link na tym samym dystansie zużywa średnio 16,5 kWh, więc o ok. 0,5 kWh więcej od wersji z napędem na tylną oś. Warto zauważyć, że model zużywający nieco mniej energii elektrycznej waży 2156 kg i jest lżejszy od wersji z napędem 4MOTION o masie 2237 o ok. 81 kg.

Ekonomiczny napęd

Rodzaj napędu a cena samochodu

Jak rodzaj napędu wpływa na cenę zakupu modelu ID.4? Ceny wersji tylnonapędowej zaczynają się od 190 190 zł. Natomiast Volkswagen ID.4Opens an external link z napędem na cztery koła kosztuje od 230390 zł. Wersja 4MOTION zapewnia nieco lepszą dynamikę od modelu tylnonapędowego. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 6,6 s. Z kolei wersja z napędem jedynie na tylną oś potrzebuje 6,7 s. aby osiągnąć 100 km/h ze startu zatrzymanego.

Podobnie jak w spalinowych modelach z napędem 4MOTION, także w elektrycznych samochodach napędzanych na cztery koła dostępna jest możliwość wyboru trybu jazdy. Przykładem rozwiązania spotykanego tylko i wyłącznie w elektrykach z rodziny ID. jest tryb traction, który nie tylko zapewnia optymalną przyczepność na luźnych i śliskich nawierzchniach, lecz także pomaga utrzymać pojazd na pasie ruchu w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jaki rodzaj napędu wybrać do nowego samochodu?

Wybór wersji napędowej jest indywidualną kwestią, lecz wpływ na podjętą decyzję mogą mieć m.in. względy ekonomiczne oraz przewidywany sposób eksploatacji pojazdu. Auto z napędem na jedną oś jest tańsze w zakupie i zużywa nieco mniej paliwa lub energii elektrycznej. Jeśli planujesz korzystać z samochodu głównie do jazdy miejskiejOpens an external link, np. na dojazdy do pracy lub po zakupy, napęd na cztery koła może okazać się zbędny.

Jaki napęd wybrać

Jednakże podczas pokonywania znacznych dystansów w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych nieco droższe w zakupie i eksploatacji auto z napędem na cztery koła zapewni większą stabilność, trakcję i bezpieczeństwo. Zwolennicy aktywnego trybu życia, którzy często zjeżdżają z utwardzonych dróg lub podróżują po zaśnieżonych górskich trasach, również powinni rozważyć wybór samochodu z napędem na cztery koła. Modele wyposażone w stały napęd 4MOTION w trudnych warunkach dojadą dalej od modeli napędzanych zaledwie na jedną oś.

Jaki napęd wybrać w trasy

Sprawdź modele dostępne od ręki

Może Cię również zainteresować:

System ESP

Systemy bezpieczeństwa we współczesnych samochodach

Ostrzeżenie o wysiadaniu

Nowoczesne technologie w samochodach – bezpieczeństwo i wygoda

Volkswagen T-Cross moc silnika

Praktyczne auta z niewielkimi silnikami

Ekonomiczny samochód

Samochody z najniższym spalaniem

Elektryczny ID.3

Bezpieczeństwo samochodów elektrycznych

Może Cię również zainteresować: