Miejski samochód na celowniku
Samochody miejskie należą do chętnie kupowanych nowych aut w Europie. Trudno się temu dziwić, w końcu najnowsze generacje aut z tego segmentu oferują innowacyjne rozwiązania technologiczne, które jeszcze kilka lat temu należały do wyposażenia samochodów wyższych klas. Auto miejskie dzięki połączeniu kompaktowych rozmiarów i przestronnego wnętrza, doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Sprawdź, na co zwrócić uwagę wybierając auto przeznaczone do miejskiej eksploatacji.
Na co zwrócić uwagę wybierając miejski samochód?
Nowoczesne samochody miejskie Volkswagena są znacznie bardziej komfortowe, przestronne i bezpieczne w porównaniu do swoich poprzedników sprzed lat. Miejska eksploatacja rządzi się jednak swoimi prawami. Podpowiadamy, na które cechy miejskich modeli Volkswagena warto zwrócić szczególną uwagę.
Wielkość nadwozia i zwrotność
Kompaktowe rozmiary nadwozia samochodów miejskich mają niebagatelny wpływ na komfort codziennego użytkowania. Wynika to m.in. z tego, że mały samochód miejski mierzący nieco ponad 4 metry długości znacznie łatwiej zaparkować od pojazdu mierzącego np. 5 metrów lub więcej. Z kolei wysokość nadwozia decyduje czy pojazd może zostać zaparkowany na coraz popularniejszych w nowym budownictwie platformach parkingowych. Najmniejszym nadwoziem wśród pojazdów marki Volkswagen charakteryzuje się Polo, którego długość to 407,4 cm, a wysokość wynosi 145,1 cm. Elektryczny model ID.3 mierzy 426,4 cm długości oraz 156,4 cm wysokości. Natomiast długość Golfa w wersji hatchback to 428,4 cm. Z kolei wysokość modelu wynosi 148 cm.
Wymiary nadwozia w znacznym stopniu wpływają na kolejny istotny czynnik pod względem miejskiej eksploatacji. Jest nim średnica zawracania. Wskaźnik ten oznacza, jak dużo miejsca potrzebuje samochód, aby zmienić kierunek jazdy o 360 stopni. Zawracanie w wąskich uliczkach bywa problematyczne, więc im mniej operacji musisz wtedy wykonać, tym szybciej pojedziesz w wybranym kierunku. Małe samochody miejskie marki Volkswagen charakteryzują się niewielką średnicą zawracania, która w przypadku modelu Polo wynosi 10,7 m. Jeszcze zwrotniejszy jest elektryczny model ID.3, który potrzebuje zaledwie 10,3 m do wykonania tego manewru. Z kolei w kompaktowym Golfie średnica zawracania wynosi 11,1 m.
Konstrukcja nadwozia
Ergonomicznie zaprojektowane wnętrze pojazdu wpływa na komfort jazdy wszystkich osób podróżujących samochodem. Z kolei dwie pary drzwi znacznie ułatwiają zajmowanie miejsca i wysiadanie podczas codziennej eksploatacji. Warto zauważyć, że bezpośredni dostęp do tylnej kanapy znacznie ułatwia np. montaż fotelika dziecięcego. Dla komfortu pasażerów podróżujących autem, wszystkie miejskie modele Volkswagena wyposażono w 5-drzwiowe nadwozia. Dzięki temu dostęp do każdej części pojazdu jest łatwy i wygodny.
Choć samochody miejskie z zasady nie mogą konkurować pod względem możliwości przewozowych z autami o nadwoziu kombi czy SUV-ami, to pojemność bagażnika powinna być wystarczająca, aby pomieścić duże zakupy, czy walizki na weekendowy wypad za miasto. Już nawet najmniejszy samochód miejski w ofercie Volkswagena, czyli Polo, posiada spory bagażnik o pojemności 351 litrów. Jeszcze większe możliwości przewozowe zapewnia Nowy Golf (do 381l) oraz ID.3 (385l).
Widoczność
Jednym z aspektów wpływających na bezpieczeństwo jazdy jest widoczność zza kierownicy. Szeroki zakres regulacji fotela kierowcy i właściwe ustawienie lusterka wstecznego oraz lusterek bocznych pozwalają bezproblemowo śledzić sytuację na drodze z niemal każdej strony. Nadwozia miejskich modeli Volkswagena charakteryzują się dużą powierzchnią przeszkloną i słupkami A, które w niewielkim stopniu ograniczają pole widzenia kierowcy. Z kolei asferyczne lusterka boczne oraz lusterko wsteczne z funkcją przeciwoślepieniową zapewniają widoczność z tyłu i po bokach pojazdu w niemal każdych warunkach drogowych.
Ekonomiczna eksploatacja
Samochody miejskie, jak sama nazwa wskazuje, zazwyczaj używane są na ulicach mniejszych lub większych miast. Eksploatacja polegająca na częstym rozpędzaniu się i hamowaniu nie stanowi łatwych warunków pracy dla jednostek napędowych, co przekłada się na wyższe zużycie paliwa niż podczas jazdy pozamiejskiej. Sprawdźmy, jak prezentuje się ekonomia miejskich samochodów Volkswagena w podstawowych wersjach silnikowych według normy WLTP.
Gamę jednostek napędowych oferowanych w Volkswagenie Polo otwiera benzynowy silnik połączony z manualną skrzynią biegów. W cyklu mieszanym według normy WLTP samochód zużywa średnio od 5,4l/100km do 5,8l/100km.
Podstawowym silnikiem w kompaktowym Nowym Golfie jest benzynowa jednostka 1,5 TSI osiągająca moc 116KM. Średnie zużycie benzyny tego modelu w cyklu mieszanym WLTP wynosi od 5,4 do 5,9 l/100 km.
Elektryczny miejski model ID.3 w podstawowej wersji wyposażony jest w silnik o mocy 204 KM. Pojazdy elektryczne konsumują energię nieco inaczej niż samochody z silnikami spalinowymi. W efekcie zużycie energii elektrycznej w cyklu niskim WLTP wynosi 10,7 kWh/100 km. Większa konsumpcja zauważalna jest w cyklu mieszanym i wynosi 15,2 kWh/100 km.
Elementy wyposażenia szczególnie przydatne w miejskiej eksploatacji
Miejskie modele Volkswagena posiadają bogate wyposażenie seryjne, które możesz dodatkowo rozszerzyć o wiele przydatnych rozwiązań technologicznych. Dzięki temu codzienna, miejska eksploatacja Twojego nowego auta stanie się jeszcze łatwiejsza. Sprawdź, jakie elementy wyposażenia dodatkowego są szczególnie przydatne podczas jazdy w mieście.
System wspomagania parkowania
Miejskie samochody Volkswagena charakteryzują się kompaktowymi rozmiarami nadwozia. Pozwala to łatwiej parkować w ciasnych przestrzeniach, których nie brakuje na miejskich ulicach. Warto jednak rozważyć doposażenie samochodu w nowoczesne systemy wspomagania parkowania, które znacznie ułatwiają zajmowanie dostępnych miejsc postojowych.
Przednie i tylne czujniki parkowania to klasyczne rozwiązanie, które pozwala ocenić, ile miejsca dzieli Twój samochód od innych pojazdów lub obiektów. Pozostała odległość sygnalizowana jest za pomocą dźwięków i wizualizacji na ekranie systemu multimedialnego. Czujniki parkowania wymagają dopłaty jedynie w podstawowej wersji wyposażenia modelu Polo, a w większym Golfie i elektrycznym ID.3 należą do wyposażenia standardowego.
Park Assist to zaawansowany technologicznie system, który rozpoznaje wolne luki parkingowe i samodzielnie wykonuje manewr zajęcia miejsca postojowego. Asystent przejmuje ruchy kierownicą podczas parkowania prostopadłego i równoległego, a kierowca operuje jedynie sprzęgłem, gazem i hamulcem. Ponadto Park Assist może samodzielnie wyjeżdżać z miejsc parkingowych równoległych do drogi. Każdy miejski model Volkswagena może zostać wyposażony w ten system, który sprawia, że parkowanie stanie się prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dla wybranych modeli ID, dostępny jest również system Park Assist Plus, który m. in. uczy się jak parkować w określonych sytuacjach (np. na miejscu parkingowym przy domu) i pozwala Twojemu samochodowi powtarzać manewr każdego dnia (oczywiście przy kontroli kierującego pojazdem).
Automatyczna skrzynia biegów
Szybka i precyzyjna automatyczna skrzynia biegów DSG zwiększa komfort jazdy w każdych warunkach drogowych. Korzyści płynące z samoczynnej zmiany przełożeń są szczególnie odczuwalne podczas przemierzania miejskich ulic, gdzie często zmienia się prędkość jazdy i nie brakuje zatrzymywania, a następnie ruszania np. w korku lub czekając na zielone światło. Decyzja o wyborze automatycznej skrzyni biegów dotyczy jedynie modeli spalinowych, czyli Nowego Golfa i Polo. Elektryczny model ID.3 seryjnie wyposażono w 1-biegową automatyczną przekładnię.
Keyless Access – system bezkluczykowy
Keyless Access zapewnia automatyczne otwieranie, zamykanie i uruchamianie samochodów Volkswagena. System składa się m.in. z nadajnika w kluczyku, elektronicznej stacyjki, przycisku start służącego do uruchamiania i wyłączania silnika, elektrycznej blokady kierownicy oraz anteny i czujników zlokalizowanych w klamkach drzwi. Dzięki Keyless Access nie musisz sięgać po kluczyk, gdy chcesz otworzyć lub uruchomić samochód. Wystarczy, że urządzenie masz przy sobie, a system wykryje jego obecność i otworzy lub uruchomi Twojego Volkswagena.
Podgrzewane fotele
Podgrzewane fotele są szczególnie przydatne w chłodne dni i wieczory. Podczas użytkowania samochodu na krótkich dystansach przy niskich temperaturach samochody potrzebują nieco czasu, aby osiągnąć pełną wydajność systemu ogrzewania. Podgrzewane fotele dostępne są w modelu Polo jako osobny element wyposażenia dodatkowego. Natomiast w Nowym Golfie oraz ID.3 rozwiązanie to stanowi element atrakcyjnych pakietów, które znacznie zwiększają komfort jazdy.
W ruchu miejskim czasem mniej znaczy więcej
Nowoczesne samochody miejskie Volkswagena nie ustępują możliwościom wyposażenia modelom z wyższych klas. Wielu klientów wybierających auta z segmentu miejskiego zwraca jednak uwagę na cenę zakupu. Poniżej znajdziesz elementy wyposażenia, które pomimo swojej funkcjonalności nie są niezbędne podczas miejskiej eksploatacji samochodu.
Travel Assist
System Travel Assist składa się z wielu rozwiązań, które sprawiają, że jazda samochodem staje się łatwiejsza. Asystent podróży pomaga utrzymać samochód na swoim pasie, zachować odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu, a także utrzymać zadaną przez kierowcę prędkość jazdy. System posiada również funkcje przydatne w mieście. Dzięki funkcji „Stop & Go” auto może samo jechać np. w korku. Dlatego, jeśli dysponujesz budżetem, który pozwala na doposażenie Twojego nowego Volkswagena w system Travel Assist, to warto rozważyć jego zakup.
Zawieszenie sportowe lub regulowane DCC
Miejskie modele Volkswagena mogą zostać dodatkowo wyposażone w układ regulowanego zawieszania DCC. Rozwiązanie to pozwala zmieniać charakterystykę pracy układu. Dzięki temu samochód może prowadzić się bardziej sportowo lub komfortowo w zależności od wybranych ustawień. Miejskie Volkswageny wyposażone są seryjnie w zawieszenie o uniwersalnych ustawieniach, które bardzo dobrze wybiera nierówności oraz pozwala pewnie pokonywać zakręty. Jeśli jednak cenisz sobie możliwość wyboru charakterystyki prowadzenia Twojego Volkswagena, to warto rozważyć wybór tego rozwiązania.
System audio
Systemy dźwiękowe premium oferowane w miejskich Volkswagenach zostały stworzone przez uznane marki. W modelu Polo i ID.3 możesz wybrać zestaw audio firmy Harman Kardon, natomiast w Nowym Golfie oferowany jest system nagłośnienia marki Harman/Kardon. Auta miejskie często używane są na krótkich dystansach, więc nie zawsze jest czas na posłuchanie ulubionej muzyki. Jeśli jednak planujesz dłuższe wypady miejskim Volkswagenem i masz w sobie żyłkę audiofila, to zakup systemu nagłośnienia może być wart uwagi.
Czy istnieje idealny samochód miejski?
Przed laty segment samochodów miejskich składał się głównie z niedrogich i niewielkich pojazdów, które w większości przypadków charakteryzowały się ograniczoną dynamiką i skromnym wyposażeniem. Obecnie auta miejskie stały się znacznie bardziej uniwersalne. Najnowsze modele z oferty Volkswagena to wygodne, bezpieczne i dynamiczne pojazdy, które doskonale sprawdzają się nie tylko podczas pokonywania mniej lub bardziej zatłoczonych ulic, lecz także zapewniają wygodne warunki podróżowania nawet na znacznych dystansach.
Miejski kompakt Polo? Legendarny hatchback Golf? A może elektryczny ID.3? Wybór konkretnego modelu miejskiego może stanowić wyzwanie. Jazda samochodem w ruchu miejskim pozwala jednak na szybkie poznanie kluczowych cech pojazdu. Dlatego warto umówić się na niezobowiązującą jazdę testową w salonie Volkswagena. Pamiętaj, że podczas jednej wizyty możesz przejechać się kilkoma samochodami. Dzięki temu dokładnie sprawdzisz, który miejski model Volkswagena najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.