Elektryczny ID.5
Elektromobilność

Bezpieczeństwo samochodów elektrycznych

Dlaczego samochody elektryczneOpens an external link są coraz częściej wybierane przez osoby kupujące nowe auta? Jednym z ważniejszych czynników, na który zwraca uwagę większość klientów, jest poziom bezpieczeństwa. Elektryczne samochody oferowane przez markę Volkswagen w żaden sposób nie ustępują spalinowym odpowiednikom, co udowadniają niezależne testy zderzeniowe. Podpowiadamy także, jakie systemy bezpieczeństwa oferowane są w nowych modelach Volkswagena.

Systemy bezpieczeństwa zastosowane w samochodach elektrycznych

Praktycznie każdy nowy samochód elektrycznyOpens an external link wyposażony jest w podstawowe systemy bezpieczeństwa. Zaliczają się do nich m.in. poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz systemy takie jak ABS, ASR czy ESP. Zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa pasażerom, a także innym uczestnikom ruchu wymaga jednak stałego rozwoju. Dlatego w nowoczesnych samochodach elektrycznych powinny być oferowane zaawansowane systemy, które skutecznie podniosą poziom bezpieczeństwa. Sprawdź, jakie rozwiązania technologiczne z tej dziedziny znajdziesz w modelach Volkswagena zasilanych energią elektryczną.

Systemy bezpieczeństwa

Proaktywny system ochrony pasażerów PreCrash

System ochrony pasażerów PreCrashOpens an external link potrafi rozpoznać zbliżające się zagrożenie, a następnie samoczynnie rozpocząć działania ochronne, które mają na celu ograniczenie ewentualnych obrażeń. Proaktywny układ automatycznie wykonuje następujące czynności:

  • napinanie pasów bezpieczeństwa, aby maksymalnie unieruchomić kierowcę i pasażerów,
  • zamykanie okien i rozsuwanego dachu w celu zapewnienia optymalnego działania systemu poduszek powietrznych,
  • włączenie świateł awaryjnych, aby ostrzec innych uczestników ruchu o zagrożeniu.

Area View

Nawet najbardziej doświadczony kierowca prowadzący doskonale zaprojektowany i ergonomiczny pojazd, nie jest w stanie nieustannie śledzić sytuacji wokół pojazdu. Ograniczona widoczność bywa szczególnie problematyczna podczas zajmowania ciasnych miejsc parkingowych. Chwila nieuwagi może spowodować uszkodzenie nadwozia, czy kół samochodu lub – co gorsza – uderzenie w pieszego, dziecko lub zwierzę. Z pomocą przychodzi system Area View. Układ pozwalający na obserwację otoczenia samochodu składa się z czterech kamer, które bywają niezastąpione w zatłoczonych centrach miast, na ciasnych parkingach czy w trudnym terenie. Obraz pochodzący z kamer wyświetlany jest na ekranie systemu multimedialnego. Dzięki temu kierowca może np. uniknąć najechania na krawężnik lub zajrzeć za róg w przypadku ograniczonej widoczności zza kierownicy.

Aktywny tempomat ACC

Aktywny tempomat ACCOpens an external link znacznie zwiększa komfort podróżowania samochodem w trasie. Wystarczy ustawić maksymalną prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu, aby pokonać znaczną odległość bez potrzeby dotykania pedałów gazu i hamulca. Aktywny tempomat ma również funkcję przewidującą regulację prędkości oraz asystenta skrzyżowań. Ponadto ACC wyposażony jest także w system rozpoznawania ograniczeń prędkości oraz przebiegu trasy. Na podstawie tych danych jednostka sterująca pracą tempomatu dopasowuje prędkość do aktualnej sytuacji na drodze, ograniczając tym samym ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń.

System Front Assist

Front AssistOpens an external link to system hamowania awaryjnego, który samoczynnie rozpoznaje pieszych lub rowerzystów. W przypadku stwierdzenia ryzyka kolizji z innym uczestnikiem ruchu układ sygnalizuje zagrożenie. Wpierw są to sygnały wizualne, a jeśli kierowca na ich podstawie nie rozpocznie hamowania, to system ostrzeże go ponownie poprzez krótkotrwałe szarpnięcie hamulcami. Jeśli osoba kierująca pojazdem nadal nie będzie reagować, to układ Front Assist rozpocznie automatyczne hamowanie. Dzięki temu prędkość, z jaką mogłoby dojść do zderzenia, będzie znacznie niższa. W korzystnych warunkach możliwe jest nawet całkowite uniknięcie kolizji.

Funkcja ostrzeżenia o zagrożeniach

System ostrzegający o zagrożeniach przekazuje kierowcy informację dotyczące np. remontów dróg lub pojazdów uprzywilejowanych, które poruszają się na sygnale. Dzięki temu osoba kierująca elektrycznym Volkswagenem jest w pełni poinformowana o zdarzeniach występujących w bliskiej okolicy. System korzysta z technologii Car-2-X, łącząc się przez WLAN.

Asystent utrzymania i zmiany pasa ruchu

System Side Assist asystuje kierowcy podczas zmiany pasa ruchu. Układ wykrywa obecność innych uczestników ruchu w tzw. martwym polu lusterek bocznych. Po włączeniu kierunkowskazu system oblicza odległość oraz różnicę prędkości pomiędzy samochodem a innymi pojazdami. Jeśli układ wykryje zagrożenie, kierowca zostanie o tym poinformowany przez intensywnie migającą diodę w lusterku bocznym właściwym do zmienianego pasa ruchu. System Lane Assist działa wspólnie z układem Side Assist. Ten pierwszy ma możliwość korygowania toru jazdy samochodu. Dzieje się tak, np. gdy kierowca najedzie na linię bez włączonego kierunkowskazu. System Lane Assist w takim przypadku delikatnie koryguje tor jazdy i tym samym zapobiega niezamierzonemu wjechaniu na inny pas. Rozwinięciem funkcji obu omawianych systemów jest asystent wyjazdu z miejsca parkingowegoOpens an external link. Podczas opuszczania luki parkingowej tyłem układ ostrzega o zbliżających się pojazdach, które mogą przeciąć tor jazdy. Jeśli kierowca nie zareaguje, to system samoczynnie zahamuje pojazd. Pozwoli to uniknąć kolizji lub znacznie ograniczy jej skutki.

Emergency Assist

System Emergency Assist zaprojektowano w celu wykrywania braku aktywności kierowcy. Do tego typu sytuacji może dojść np. w wyniku rozkojarzenia lub zasłabnięcia. Rozwiązanie Emergency AssisOpens an external linkt stale monitoruje aktywność kierowcy. Gdy system wykryje brak rąk na kierownicy lub niereagowanie na ostrzeżenia w postaci m.in. sygnałów dźwiękowych, rozpocznie się procedura kontrolowanego zatrzymania samochodu. Uruchomione zostają także światła awaryjne w samochodzie, co ma na celu ostrzeżenie innych kierowców.

Travel Assist

Travel Assist stanowi połączenie funkcji aktywnego tempomatu oraz układu odpowiedzialnego za utrzymanie pasa ruchu. System adaptacyjnego prowadzenia utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu w ustalonej odległości od poprzedzającego pojazdu. Ponadto układ stale uczy się stylu jazdy kierowcy, co zwiększa komfort korzystania z tego udogodnienia technologicznego. Travel AssistOpens an external link może utrzymać tor jazdy, nawet gdy rozpoznana została tylko jedna linia ograniczająca pas ruchu. W takim przypadku niezbędne są dane pochodzące z system inteligencji zbiorowej Car-to-X. System Travel Assist wykrywa także ograniczenia prędkości i samodzielnie dopasowuje prędkość poruszania się auta do aktualnych warunków drogowych.

Systemy asystujące kierowcę

Samochody elektryczne Volkswagena - wyniki testów zderzeniowych

Bezpieczeństwo jest jednym z kluczowych priorytetów stawianych przed inżynierami Volkswagena, którzy tworzą nowe samochody. Efekty ich działań podlegają ocenie niezależnych ekspertów z organizacji Euro NCAP, która od 1997 roku przeprowadza testy zderzeniowe nowych samochodów, które popularnie nazywane są crash testami. Podczas prób zamiast pasażerów w pojeździe znajdują się manekiny, które wyposażono w szereg czujników. Pozwala to dokładnie zbadać siły oraz uderzenia, jakie występują podczas różnego rodzaju wypadków drogowych.

Każdy nowy samochód oferowany na europejskim rynku poddawany jest serii następujących testów:

  • Zderzenie czołowe z mobilną, odkształcalną barierą – testowany samochód poruszający się z prędkością 50 km/h uderza 50% powierzchni czołowej w mobilną, odkształcalną przeszkodę o masie 1400 kg, która porusza się również z prędkością 50 km/h, lecz w przeciwnym kierunku.
  • Zderzenie czołowe z nieodkształcalną barierą – samochód poddawany tej próbie uderza przy prędkości 50 km/h całą powierzchnią przodu w nieodkształcalną przeszkodę o znacznej masie.
  • Zderzenie boczne z mobilną barierą – podczas tego testu w samochód stojący w miejscu w okolicach słupka (pomiędzy drzwiami bocznymi) uderza mobilna, odkształcalna bariera, którą umieszczono na wózku rozpędzonym do 60 km/h.
  • Zderzenie ze słupem – testowany pojazd umieszczony jest na ruchomej platformie, która przy prędkości 30 km/h uderza w nieodkształcalny słup na wysokości słupka B.
  • Zderzenie z innymi uczestnikami ruchu – seria testów z udziałem manekinów imitujących zachowania pieszych i rowerzystów podczas uderzeń czołowych. Ocenie poddawane jest także działanie systemów asystujących, których zadaniem jest wykrywanie pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu.

Sprawdź, jakie oceny z zakresu bezpieczeństwa otrzymały samochody elektryczne VolkswagenaOpens an external link

ID.3

ID.3 jest najmniejszym modelem w ofercie marki Volkswagen. Pod względem gabarytów samochód został sklasyfikowany jako mały samochód miejski, czyli popularny kompakt. Samochód elektryczny ID.3Opens an external link został poddany próbie zderzeniowej po raz pierwszy w październiku 2020 r. i otrzymał maksymalną ocenę, czyli pięć gwiazdek. Natomiast szczegółowe noty prezentują się następująco:

  • 87% – ochrona dorosłych pasażerów,
  • 89% – ochrona dzieci podróżujących autem,
  • 71% – ochrona pieszych,
  • 88% – ocena systemów asystujących kierowcę.
Test zderzeniowy ID.3

ID.4

Model ID.4 jest przedstawicielem elektrycznych kompaktowych SUV-ów. Ten samochód elektryczny brał udział w teście zderzeniowym w kwietniu 2021 r. Podobnie jak mniejszy model ID.3 otrzymał maksymalną ocenę wynoszącą pięć gwiazdek. Sprawdź, jak prezentują się szczegółowe oceny bezpieczeństwa elektrycznego modelu ID.4Opens an external link według standardów Euro NCAP:

  • 93% – bezpieczeństwo dorosłych pasażerów,
  • 89% – bezpieczeństwo dzieci,
  • 76% – bezpieczeństwo pieszych,
  • 85% – ocena systemów asystujących.
Test zderzeniowy ID.4

ID.5

Model ID.5 jest nieco większym SUV-em niż Volkswagen ID.4, jednak pod względem klasyfikacji Euro NCAP oba samochody elektryczne należą do tej samej klasy. To jednak nie koniec podobieństw. Pojazdy te otrzymały najwyższą ocenę, która wyniosła pięć gwiazdek. Ponadto wyniki poszczególnych prób zderzeniowych modelu ID.5 (LINK: https://www.volkswagen.pl/pl/modele/id5.htmlOpens an external link) , które wykonano w marcu 2022 r. również wypadły tak samo:

  • 93% – bezpieczeństwo dorosłych pasażerów,
  • 89% – bezpieczeństwo dzieci,
  • 76% – bezpieczeństwo pieszych,
  • 85% – ocena systemów asystujących.
Test zderzeniowy ID.5

Jak w testach zderzeniowych poradziły sobie modele spalinowe?

Wszystkie samochody spalinowe marki Volkswagen napędzane paliwami konwencjonalnymi od lat osiągają bardzo wysokie oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP. Sprawdź, jaki dokładnie poziom ochrony pasażerów i pieszych zapewniają samochody spalinowe z segmentów odpowiadających omawianym samochodom elektrycznym. Kompaktowy Golf jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Volkswagena. Najnowsza generacja europejskiego lidera klasy kompaktowej ostatni raz została poddana próbom zderzeniowym w październiku 2022 r. Podobnie jak pozostałe modele niemieckiej marki także Volkswagen GolfOpens an external link otrzymał najwyższą notę liczącą pięć gwiazdek. Szczegółowe wyniki tego testu przedstawiamy poniżej:

  • 88% – bezpieczeństwo dorosłych pasażerów,
  • 87% – bezpieczeństwo dzieci,
  • 74% – bezpieczeństwo pieszych,
  • 82% – ocena systemów asystujących.
Test zderzeniowy Golfa

T-RocOpens an external link to kompaktowy SUV, który należy do najchętniej kupowanych samochodów w Europie. Model charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa, co udowadniają wyniki tych testów przeprowadzonych przez Euro NCAP w 2017 r. Kompaktowy SUV, podobnie jak pozostałe modele niemieckiej marki, otrzymał pięć gwiazdek, czyli najwyższą możliwą ocenę. Sprawdź szczegółowe wyniki każdej z prób zderzeniowych:

  • 96% – bezpieczeństwo dorosłych pasażerów,
  • 87% – bezpieczeństwo dzieci,
  • 79% – bezpieczeństwo pieszych,
  • 71% – ocena systemów asystujących.

Czy rodzaj zasilania wpływa na
poziom bezpieczeństwa?

Porównanie wyników testów zderzeniowych aut spalinowych i elektrycznych modeli marki Volkswagen pozwala stwierdzić, że rodzaj zasilania nie ma znacznego wpływu na zapewniany poziom bezpieczeństwa. Z wyników przeprowadzonych testów jasno wynika, że zespół akumulatorów trakcyjnych dzięki solidnej konstrukcji i stabilnemu osadzeniu na nowoczesnej płycie podłogowej MEBOpens an external link w przypadku kolizji nie stanowi zagrożenia dla pasażerów i innych uczestników ruchu. Warto zauważyć, że systemy asystujące kierowcę oferowane w autach elektrycznych osiągają nieco wyższe noty od rozwiązań obecnych w modelach spalinowych. Kolejną konkluzją jest natomiast fakt, że każdy model zarówno z oferty samochodów elektrycznych, jak i spalinowych Volkswagena skutecznie chroni pasażerów i pieszych przed ryzykiem poważnych obrażeń.

Sprawdź modele elektryczne dostępne od ręki

Źródła:

https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/magazine/elektromobilnosc/meb-system-akumulatorow.html

https://cdn.euroncap.com/media/77174/euroncap-2020-vw-id3-datasheet.pdfOpens an external link

https://cdn.euroncap.com/media/64335/euroncap-2021-vw-id4-datasheet.pdfOpens an external link

https://cdn.euroncap.com/media/68440/euroncap-2021-vw-id5-datasheet.pdfOpens an external link

https://www.volkswagen.pl/pl/modele/id7.html?campaign=V2PL0949&language=PL&adchan=seah&publisher=GADW&country=PL&adplt=pseac&cpid=15985767754&adpay=pd&gclid=CjwKCAjw7oeqBhBwEiwALyHLM-Nxgx1niaH59j-fvqDZlaEIBg8jNMEY5MiYnOYbhJH4Eio1chn03xoC-yYQAvD_BwE&gclsrc=aw.dsOpens an external link

https://cdn.euroncap.com/media/72688/euroncap-2022-vw-golf-datasheet.pdfOpens an external link

https://cdn.euroncap.com/media/70238/euroncap-2017-vw-t-roc-datasheet.pdfOpens an external link

https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/how-to-read-the-stars/Opens an external link

https://cdn.euroncap.com/media/67890/euro-ncap-assessment-protocol-overall-rating-v911.pdfOpens an external link

https://www.euroncap.com/en/vehicle-safety/the-ratings-explained/adult-occupant-protection/frontal-impact/mobile-progressive-deformable-barrier/Opens an external link

https://www.euroncap.com/en/vehicle-safety/the-ratings-explained/adult-occupant-protection/frontal-impact/full-width-rigid-barrier/Opens an external link

https://www.euroncap.com/en/vehicle-safety/the-ratings-explained/adult-occupant-protection/lateral-impact/side-mobile-barrier/Opens an external link

https://www.euroncap.com/en/vehicle-safety/the-ratings-explained/adult-occupant-protection/lateral-impact/side-pole/Opens an external link

https://www.euroncap.com/en/vehicle-safety/the-ratings-explained/vulnerable-road-user-vru-protection/Opens an external link

Może Cię również zainteresować:

Fabryka samochodów elektrycznych

Silniki elektryczne i baterie – ewolucja, ekonomia, bezpieczeństwo i recykling

Auto elektryczne

Mity o samochodach elektrycznych

Volkswagen ID. Vizzion

Samochody przyszłości – utopijne wizje stają się rzeczywistością

Samochód elektryczny

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Ceny samochodów elektrycznych

Ceny i eksploatacja samochodów elektrycznych

ID. Vizzion - widok z przodu.

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Może Cię również zainteresować: