Samochody przyszłości –
utopijne wizje stają się rzeczywistością
Tworzenie nowoczesnych samochodów to zaawansowany i czasochłonny proces. Producenci często rozpoczynają go od modelu studyjnego odzwierciedlającego wizję i kierunek, w którym zmierza marka. Dzięki temu powstają też najnowsze rozwiązania technologiczne, które wydawały się niemożliwe do zrealizowania jeszcze kilka lat temu. Podpowiadamy, czym charakteryzują się modele studyjne Volkswagena i które elementy ich wyposażenia można spotkać w seryjnych modelach marki. Poznaj nasze samochody przyszłości!
Wizjonerskie pomysły i nowoczesne rozwiązania
Na naszych oczach zachodzi rewolucja w postaci rozwoju elektromobilności. Wiele nowoczesnych rozwiązań stosowanych obecnie w pojazdach elektrycznych ma swoje korzenie w modelach studyjnych. Koncepcyjne pojazdy charakteryzują się zazwyczaj nie tylko nowatorską stylistyką, lecz przede wszystkim pionierskimi rozwiązaniami technologicznymi. Sprawdź, jakie samochody przyszłości w ostatnich latach zaprezentował Volkswagen!
ID.VIZZION
Zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2018 r. model ID.VIZZION Volkswagena stanowił szeroko zakrojoną koncepcję flagowej limuzyny przyszłości. Koncepcyjny samochód zwraca na siebie uwagę nowoczesnym designem, w którym umiejętnie połączono cechy luksusowej limuzyny z elementami stylistycznymi charakterystycznymi dla wszystkich elektrycznych modeli z serii ID.
Samochód przyszłości ID.VIZZION zbudowano na modularnej platformie przeznaczonej dla samochodów elektrycznych, która pozwoliła osiągnąć przestronność niespotykaną w klasycznych pojazdach spalinowych. Jako przykład warto wskazać długość koncepcyjnego modelu ID.VIZZION, która wynosi 5,14 m. Natomiast rozstaw osi koncepcyjnej limuzyny wynosi aż 3,1 m, czyli więcej niż w modelu Phaeton, który był jednym z największych samochodów w historii marki Volkswagen.
Duży rozstaw osi elektrycznego auta przyszłości zapewnia wiele miejsca dla pasażerów i ich bagaży. Wnętrze koncepcyjnego modelu obfituje w innowacyjne rozwiązania oparte o technologię rozszerzonej rzeczywistości, takie jak Mixed Reality. Za ich pośrednictwem wyświetlane są wirtualne elementy wyposażenia, które można łatwo obsługiwać za pomocą gestów. Koncepcyjny model ID.VIZZION pozbawiony jest elementów takich jak kierownica, pedały czy lewarek skrzyni biegów. Ponadto technologia stale uczy się zachowań i preferencji użytkowników, co sprawia, że obsługa samochodu staje się coraz łatwiejsza.
Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości do prowadzenia samochodu zaplanowano na 2030 r. Prognozuje się, że tryb całkowicie autonomicznej jazdy ma być dostępny w modelach seryjnych znacznie szybciej. Do napędu koncepcyjnego modelu zastosowano dwa silniki elektryczne, które wspólnie osiągają moc ponad 300 KM i napędzają obie osie samochodu.
ID.SPACE VIZZION
Model koncepcyjny ID.SPACE VIZZION stanowił wizję marki dotyczącą dużego elektrycznego samochodu kombi, który ma być oferowany na wielu światowych rynkach. Prezentacja nowego konceptu Volkswagena odbyła się na Targach Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2019 r.
Samochód przyszłości ID.SPACE VIZZION czerpie ze stylistycznych rozwiązań koncepcyjnego modelu ID.SPACE. Nie jest jednak aż tak radykalny, jak protoplasta. We wnętrzu auta znajduje się klasyczna kierownica i pedały, a fotele umieszczono wysoko, jak w SUV-ach. Zwiększa to poczucie bezpieczeństwa i zapewnia większe pole widzenia kierowcy. Stylistyka kabiny pasażerskiej dotrzymuje kroku nowoczesnemu designowi nadwozia. Warto zwrócić uwagę na ekologiczną tapicerkę skórzaną o nazwie Apple Skin, którą wykonano m.in. z odpadów pochodzących z produkcji soku jabłkowego. Z kolei zamiast chromowanych elementów zastosowano najnowsze rozwiązania oświetlenia LED.
Samochód przyszłości, koncepcyjne kombi ID.SPACE VIZZION charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, który wynosi zaledwie 0,24 Cx. Robiący wrażenie wynik osiągnięto dzięki specjalnej konstrukcji elementów przedniej części nadwozia, szczelin karoserii, jak i innych elementów. To wszystko zapewniło najlepszy przepływ strumienia powietrza.
W modelu auta ID.SPACE VIZZION nie zabrakło mocnego i wydajnego układu napędowego. Koncepcyjne kombi korzysta z dwóch silników elektrycznych, które napędzają każde z czterech kół samochodu za pośrednictwem technologii 4MOTION. Moc systemowa układu napędowego wynosi ok. 340 KM, a wydajne akumulatory o pojemności 82 kWh mają zapewniać zasięg wynoszący nawet 590 km.
ID.R
Koncepcyjny samochód przyszłości - wyścigowy ID.R zaprezentowany w 2018 r. zapisał się na kartach motoryzacyjnej historii, ustanawiając kilka istotnych rekordów na najbardziej wymagających torach świata. Model napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 680 KM wygląda jak rasowa wyścigówka, a zastosowane rozwiązania stylistyczne służą poprawie aerodynamiki i zwiększeniu siły docisku.
Połączenie najnowszych technologii z zakresu napędu elektrycznego oraz rozwiązań spotykanych w Formule 1 dało rekordowe efekty. Wyścigowy model ID.R w ciągu zaledwie 12 miesięcy ustanowił aż trzy rekordy. Pierwszym z nich było osiągnięcie najszybszego czasu przejazdu na legendarnym wyścigu górskim Pikes Peak International Hill Climb. Na odcinku mierzącym 21 km znajduje się aż 156 zakrętów. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że cała trasa wyścigu biegnie pod górkę, a różnica wzniesień wynosi aż 1440 metrów. Francuski kierowca wyścigowy Romain Dumas za kierownicą Volkswagena ID.R ustanowił nowy rekord, który wyniósł 7 minut i 57,48 s.
Kolejnym rekordem pobitym wśród aut elektrycznych był wynik 48,63 s. osiągnięty przez wyścigowego Volkswagena ID.R na festiwalu Goodwood. Miało to miejsce zaledwie dwa tygodnie po ustanowieniu rekordu w Pikes Peak. Ostatecznym sprawdzianem dla najnowszych technologii był przejazd Północną Pętlą Nurburgring. Podobnie jak we wcześniejszych próbach, także podczas pokonywania tzw. zielonego piekła, samochód prowadzony był przez Romaina Dumasa. Volkswagen ID.R na legendarnym niemieckim torze ustanowił nowy rekord dla samochodów elektrycznych, a pokonanie mierzącego 20,83 km odcinka zajęło zaledwie 6 minut oraz 45,90 s!
Niesamowite osiągi oraz stabilność koncepcyjnego modelu ID.R zostały udowodnione na najbardziej wymagających torach wyścigowych świata. Dzięki ustanowieniu nowych rekordów wyścigowy samochód stał się wizytówką wszystkich aut elektrycznych Volkswagena. Ponadto doświadczenia zdobyte podczas sportowych zmagań przyczyniły się do rozwoju technologii stosowanych w „cywilnych” wersjach aut elektrycznych niemieckiej marki.
Które rozwiązania pochodzące z
prototypów dostępne są już w seryjnych modelach?
Technologie wprowadzane i testowane w samochodach koncepcyjnych często trafiają do produkowanych seryjnie modeli. Dzięki najnowszym rozwiązaniom samochody stają się m.in. bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i dynamiczniejsze. Sprawdź, jakie rozwiązania pochodzące z aut koncepcyjnych trafiły już do aut elektrycznych, które oferowane są w salonach Volkswagena.
Aerodynamika
Zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne w samochodach pozwalają obniżyć zużycie energii elektrycznej oraz zwiększają zasięg. Do osiągnięcia niskiego współczynnika oporu powietrza niezbędna jest współpraca inżynierów oraz stylistów. Efekty kooperacji tych dwóch działów widoczne są w parametrach pierwszego przedstawiciela marki Volkswagen w segmencie elektrycznych limuzyn klasy wyższej średniej, czyli modelu ID.7. Najnowszy samochód elektryczny osiągnął najniższy współczynnik oporu powietrza w historii marki, który wynosi zaledwie 0,23 Cx.
Osiągnięcie niższego niż w koncepcyjnym modelu ID.SPACE VIZZION współczynnika oporu powietrza wymagało zastosowania nowatorskich rozwiązań technologicznych. Zaliczają się do nich m.in. spoilery przy przednich kołach, które kierują powietrze wzdłuż kół pod pojazdem. Kluczowa do osiągnięcia tak niskiego współczynnika oporu powietrza jest także sama konstrukcja nadwozia, które charakteryzuje się niskim przodem, płynnym przejściem w maskę i mocno pochyloną szybą czołową. Istotnym czynnikiem jest także nisko opadająca linia dachu przypominająca rozwiązania charakterystyczne dla samochodów coupé.
System autonomicznej jazdy
Auta w pełni autonomiczne jeszcze nie trafiły do seryjnej produkcji, lecz wiele wskazuje na to, że mają szansę zagościć na drogach już za kilka lat. Jednak zaawansowane technologie asystujące są dostępne w elektrycznych samochodach Volkswagena już teraz. Jako przykład może służyć pakiet Assistance Plus, oferowany m.in. w modelu ID.5, w skład którego wchodzą m.in.:
- adaptacyjny tempomat ACC,
- asystent zmiany pasa ruchu Side Assist uzupełniony o funkcję Rear Traffic Alert oraz ostrzeganie przy wysiadaniu z samochodu,
- bezkluczykowy dostęp Keyless Access,
- system obserwacji otoczenia przez 4 kamery 360 stopni uzupełniony o kamerę wsteczną.
Elektryczny napęd na cztery koła 4MOTION
Napęd na cztery koła 4MOTION zapewnia nienaganną trakcję i stabilność w każdych warunkach drogowych. Nic dziwnego więc, że to sprawdzone rozwiązanie technologiczne w samochodach spalinowych trafiło także do elektrycznych modeli Volkswagena. Technologia wykonania napędu na obie osie w pojazdach zasilanych energią elektryczną różni się jednak od napędu na cztery koła znanego z modeli korzystających z paliw konwencjonalnych.
Napęd 4MOTION w samochodach elektrycznych składa się z dwóch silników umieszczonych przy obu osiach pojazdu. W przypadku modeli GTX serii ID.4 oraz ID.5 łączna moc systemowa elektrycznych jednostek napędowych wynosi 340 KM, a maksymalny moment obrotowy układu to 460 Nm. W sąsiedztwie tylnej osi umieszczony jest wzbudzony na stałe silnik synchroniczny, który generuje moc 286 KM oraz moment obrotowy wynoszący 310 Nm. Z kolei przednia oś jest napędzana przez asynchroniczną jednostkę elektryczną o mocy 109 KM, której maksymalny moment obrotowy wynosi 162 Nm. Silnik zamontowany z przodu pojazdu charakteryzuje się kompaktową budową i niską masą całkowitą. Dzięki temu jednostka łatwo znosi przeciążenia i stawia minimalny opór podczas ekonomicznej jazdy w trybie żeglowania.
Nad pracą układu 4MOTION w samochodach elektrycznych czuwa system kontroli dynamiki pojazdu. Specjalnie opracowane oprogramowanie w optymalny sposób łączy wydajność, dynamikę i stabilność jazdy. Podczas spokojnej jazdy samochód zazwyczaj napędzany jest za pomocą silnika umieszczonego przy tylnej osi. Jednak gdy tylko kierowca mocniej naciśnie pedał gazu, uruchamia się także przednia jednostka napędowa, a pojazd dynamicznie przyspiesza dzięki momentowi obrotowemu dostarczonemu na obie osie. Warto zauważyć, że system kontroli dynamiki pojazdu zarządza nie tylko pracą silników, lecz także układu zawieszenia, kierowniczego i hamulcowego.
Osiągi i zasięg
Doskonałe osiągi należą do znaków rozpoznawczych samochodów elektrycznych. Dobrym przykładem jest najnowsza odsłona modelu ID.5 GTX 4MOTION. Dwa silniki elektryczne generują moc 250 kW, co odpowiada ok. 340 koniom mechanicznym. Napędzany na cztery koła model ID.5 osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w jedyne 5,4 s. Usportowiony model charakteryzuje się także bardzo dalekim zasięgiem. Według normy WLTP samochód ten może pokonać nawet 533 km w trybie mieszanym.
Dla zwolenników spokojniejszej jazdy i jeszcze większego zasięgu jest oferowana wersja ID.5 PRO PERFORMANCE. Napędzany na tylną oś model rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Jest to zasługa wydajnego silnika o mocy 286 km. Model z napędem tylnej osi charakteryzuje się większym zasięgiem. Według normy WLTP całkowite naładowanie akumulatorów trakcyjnych pozwala pokonać nawet 556 km w cyklu mieszanym.