Ceny i eksploatacja samochodów elektrycznych
Ceny samochodów elektrycznych są nieco wyższe niż spalinowych odpowiedników. Wynika to m.in. z kosztów wprowadzenia na rynek nowych technologii, bez których rozwój elektromobilności nie byłby możliwy. Rozważając zakup auta elektrycznego, warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na samą cenę sprzedaży. Sprawdź, jakie są rzeczywiste koszty zakupu i eksploatacji samochodów zasilanych energią elektryczną.
Ile kosztuje nowe auto elektryczne?
Koszt zakupu samochodu elektrycznego w porównaniu do cen aut spalinowych może wydawać się wyższy. Warto jednak zwrócić uwagę na praktyczne i ekologiczne aspekty wyboru samochodu bezemisyjnego. Ponadto auta elektryczne wyposażone są często w rozwiązania niedostępne lub wymagające dużej dopłaty podczas zakupu auta zasilanego paliwami konwencjonalnymi. Sprawdź, jak się kształtują ceny samochodów elektrycznych marki Volkswagen.
ID.3
Model ID.3 to samochód elektryczny, który rozmiarami nadwozia zbliżony jest do kompaktowego Golfa. Miejski Volkswagen ID.3 charakteryzuje się nowoczesnym designem, dużym zasięgiem i przestronnym wnętrzem bogatym w najnowsze rozwiązania technologiczne.
Podstawowa wersja modelu ID.3 z napędem elektrycznym o nazwie Pro Performance zapewnia miejsce dla 5 osób i kosztuje od 191890 zł. Do wyposażenia seryjnego należą m.in.: czujniki parkowania z przodu i z tyłu pojazdu, 12-calowy wyświetlacz Discovery Max z bezprzewodową funkcją App Connect, reflektory LED z dynamiczną regulacją zasięgu oraz asystent świateł drogowych. Silnik elektryczny o mocy 204 KM napędza tylną oś i pozwala rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w jedyne 7,4 s. Z kolei akumulator trakcyjny o pojemności 58 kWh pozwala pokonać do 429 km w cyklu mieszanym według normy WLTP.
4-osobowa wersja modelu ID.3 o nazwie Pro S wyposażona została w większy akumulator, którego pojemność wynosi 77 kWh. Pozwala to osiągnąć maksymalny zasięg w cyklu mieszanym wynoszący 559 km, czyli o 130 km więcej od wersji podstawowej. Model ID.3 Pro S oferuje większy komfort z tyłu pojazdu dzięki dwóm osobnym, regulowanym fotelom. Bogatsze jest także wyposażenie seryjne, w skład którego wchodzą m.in. podgrzewane fotele przednie ergoActive z funkcją pamięci, regulacji wzdłużnej siedziska, pneumatycznie regulowanego podparcia lędźwi oraz masażu. Cena modelu ID.3 Pro S zaczyna się od 221190 zł.
ID.4
Samochód elektryczny ID.4 to miejski SUV oferujący pojemne i nowoczesne wnętrze, a także duży zasięg. Do wyposażenia standardowego należą m.in. system multimedialny Ready2Discover z ekranem o przekątnej 12,9 cali, bezprzewodowy App Connect, system rozpoznawania znaków drogowych, reflektory LED z automatyczną regulacją zasięgu, czy podświetlenie Ambient z możliwością wyboru aż 10 kolorów.
W podstawowej wersji Pro Performance, której ceny zaczynają się od 228090 zł, moc 286 KM przenoszona jest na tylną oś pojazdu. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 s, a maksymalny zasięg w cyklu mieszanym to 550 km. Model ID.4 oferowany jest także w wersji z napędem na cztery koła 4MOTION, która charakteryzuje się nieco większym przyspieszeniem. Pojazd ze startu zatrzymanego osiąga 100 km/h w 6,6 s. Z kolei maksymalny zasięg w cyklu mieszanym wynosi 530 km. Model ID.4 Pro Performance z napędem 4MOTION kosztuje od 241990 zł.
Dla zwolenników mocnych wrażeń przygotowano usportowioną wersję ID.4 GTX z napędem na cztery koła 4MOTION, która osiąga moc 340 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,4 s., a maksymalny zasięg w trybie mieszanym to 515 km. Wersja GTX charakteryzuje się znacznie bogatszym wyposażeniem seryjnym, w skład którego wchodzą m.in. reflektory LED Matrix, które doskonale oświetlają drogę w każdych warunkach atmosferycznych, system nawigacji Discovery Pro oraz system Front Assist z funkcją automatycznego hamowania, oraz rozpoznawania pieszych i rowerzystów. Ceny samochodów elektrycznych ID.4 GTX rozpoczynają się od kwoty 269390 zł.
ID.5
Volkswagen ID.5 to elektryczny SUV coupé, który zachwyca pionierskim designem nadwozia. Z kolei wnętrze modelu zdobi inteligentny kokpit, który łączy zaawansowaną technologię z intuicyjną obsługą. Kabina pasażerska charakteryzuje się także ogromną przestronnością, a bagażnik o pojemności 549 l z łatwością pomieści największe zakupy lub walizki na wakacyjny wyjazd.
Podstawową wersją modelu ID.5 jest Pro Performance. Silnik napędzający tylną oś generuje moc 286 KM i pozwala rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Zespół wydajnych akumulatorów trakcyjnych zapewnia zasięg w cyklu mieszanym do 556 km. Do wyposażenia standardowego należą m.in.: system multimedialny Ready2Discover z wyświetlaczem 12,9 cali, system Front Assist z funkcją automatycznego hamowania, system Lane Assist pełniący funkcję utrzymania pasa ruchu, czy okazałe felgi aluminiowe o średnicy 19 cali. Ceny modelu ID.5 w wersji Pro Performance zaczynają się od 243890 zł.
Elektryczny SUV coupe oferowany jest także w usportowionej wersji GTX wyposażonej w napęd na cztery koła 4MOTION. Cechą rozpoznawczą modelu są bardzo dobre osiągi, dzięki mocy systemowej układu napędowego, która wynosi 340 KM. W związku z tym rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 5,4 s. Dynamika modelu idzie w parze z dalekim zasięgiem, który w cyklu mieszanym może wynosić nawet 533 km. W dużej mierze jest to zasługa akumulatora trakcyjnego o pojemności 77 kWh. Wersja GTX charakteryzuje się także bogatym wyposażeniem, do którego zalicza się m.in. system nawigacji Discovery Pro, reflektory LED Matrix, większe tarcze hamulcowe z przodu, czy oświetlenie Ambient z możliwością wyboru spośród aż 30 kolorów. Cennik modelu ID.5 GTX rozpoczyna się od 279790 zł.
ID.7
Elektryczna limuzyna ID.7 to najnowszy model z oferty Volkswagena. Nowoczesny design nadwozia o linii przypominającej samochody coupé skrywa przestronne wnętrze, w którym znajdują się najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne o intuicyjnej obsłudze. Samochód mieści 5 dorosłych pasażerów oraz 532 l bagaży.
Ponieważ premiera modelu ID.7 miała miejsce raptem kilka miesięcy temu, obecnie w ofercie znajduje się tylko jedna wersja silnikowa oraz wyposażenia. W późniejszym okresie do sprzedaży wprowadzone zostaną także inne opcje elektrycznej limuzyny. Standardowa wersja zawiera takie rozwiązania jak wyświetlacz head up z rozszerzoną rzeczywistością, system Area View z widokiem 360 stopni, systemy Lane Assist oraz Emergency Assist, a także system Front Assist i Park Assist, czyli zaawansowany system asystujący podczas parkowania.
Do napędzania elektrycznej limuzyny służy obecnie silnik napędzający tylną oś. Jednostka napędowa generuje moc 286 KM i pozwala rozpędzić samochód ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 6,6 s. Model ID.7 charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, co pozwala ograniczyć zużycie energii elektrycznej. Po naładowaniu do pełna akumulatorów trakcyjnych o pojemności 77 kWh samochód może pokonać nawet 621 km. Ceny najnowszego samochodu elektrycznego Volkswagena zaczynają się od 284290 zł.
Dopłaty do zakupu nowych
samochodów elektrycznych
W 2021 r. wprowadzono program „Mój elektryk”, w ramach którego oferowane są bezzwrotne dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. W zeszłym roku nieco zmieniono zasady przyznawania dotacji. Obecnie uzyskanie dofinansowania możliwe jest tylko i wyłącznie na nowe samochody elektryczne, które nie były nigdy wcześniej zarejestrowane. Maksymalny przebieg w momencie zakupu nie może być wyższy niż 50 km.
Dopłaty przyznawane są do zakupu nowych aut elektrycznych o maksymalnej cenie 225 tys. zł, która może być wniesiona w gotówce lub przy pomocy finansowania takiego jak kredyt czy leasing. Limit kwotowy na nowe samochody elektryczne nie dotyczy osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.
W programie obowiązuje limit kwotowy dopłat, które obecnie wynoszą:
- 18750 zł – dla osób fizycznych,
- 27000 zł – dla przedsiębiorców deklarujących
średnioroczny przebieg wyższy niż 15 tys. km, - 27000 zł – dla osób fizycznych posiadających kartę dużej rodziny.
Wskazane powyżej kwoty kupujący otrzymuje jako refundację poniesionego już wydatku. Po zakupie samochodu elektrycznego należy złożyć wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W przypadku korzystania z leasingu wniosek o dofinansowanie wysyłany jest przez podmiot udzielający finansowania. Po uzyskaniu pozytywnej oceny wniosku przez NFOŚiGW dokument zostaje podpisany elektronicznie, automatycznie stając się umową o dofinansowanie. Ostatnim krokiem jest wypłata środków finansowych na numer rachunku wskazany we wniosku.
Samochody elektryczne - koszt
ładowania
Koszt ładowania samochodu elektrycznego należy do najczęściej ponoszonych wydatków eksploatacyjnych, podobnie jak tankowanie samochodów spalinowych. Jednym z najtańszych sposobów na ładowanie auta elektrycznego jest korzystanie z domowej instalacji. Do końca 2023 r. ceny prądu dla gospodarstw domowych zostały „zamrożone” do maksymalnej wysokości 699 zł netto za mWh, czyli 0,69 zł netto za kWh. Należy jednak pamiętać, że dla każdego gospodarstwa domowego obowiązuje roczny limit wynoszący 3000 kWh rocznie. W przypadku osób posiadających Kartę Dużej Rodziny roczny limit jest większy i wynosi 4000 kWh.
Ile kosztuje naładowanie samochodu z silnikiem elektrycznym w domu? Sprawdźmy na przykładzie Volkswagena ID.7. Elektryczna limuzyna wyposażona jest w akumulator trakcyjny o pojemności 77 kWh. Teoretyczne naładowanie od 0 do 100% będzie zatem kosztować: 77x 0,69= 53,13 zł netto, czyli 65,34 zł brutto.
Model ID.7 naładowany „do pełna” może pokonać w cyklu mieszanym aż do 621 km. Biorąc pod uwagę obecne ceny energii elektrycznej, pokonanie 100 km nowoczesnym i wygodnym autem elektrycznym kosztuje ok. 10 zł brutto. Silnik spalinowy, aby osiągnąć taki wynik, musiałby spalać ok. 1,5 l benzyny na 100 km.
Serwisowanie samochodów z napędem elektrycznym jest znacznie tańsze niż spalinowych
Auta elektryczne, pomimo że są nowocześniejsze od spalinowych modeli, to pozbawione są wielu kosztownych w serwisowaniu podzespołów. Należą do nich m.in. turbosprężarka, filtr cząstek stałych, sprzęgło czy wtryskiwacze. Ponadto nie ma konieczności dokonywania okresowych wymian oleju silnikowego i filtra. To wszystko sprawia, że wydatki związane z czynnościami serwisowymi w samochodach elektrycznych wynoszą ok. 30-40% mniej niż ma to miejsce w przypadku aut spalinowych. Ponadto mniejsza liczba podzespołów wpływa na niższy poziom awaryjności samochodów zasilanych energia elektryczną.
Jakie jeszcze korzyści niesie zakup samochodów elektrycznych?
Właściciele samochodów elektrycznych mogą liczyć na wiele udogodnień podczas użytkowania pojazdów w centrach miast. Należy do nich możliwość korzystania z buspasów, co znacznie skraca czas przejazdu nie tylko w godzinach szczytu. Ponadto użytkownicy aut bezemisyjnych często zwolnieni są z obowiązku wnoszenia opłat za postój w centrach miast objętych strefami płatnego parkowania. Ponadto władze wielu polskich miast zwalniają samochody elektryczne z opłat za postój w strefach płatnego parkowania.
Sprawdź modele elektryczne dostępne od ręki
Źródła:
https://www.leaseplan.com/pl-pl/blog/ev-i-hybrydy/ile-kosztuje-serwisowanie-auta-elektrycznego/
https://www.vw-group.pl/media,publikacja,4,10-powodow--dla-ktorych-warto-wybrac-samochod-elektryczny.html#
https://www.volkswagen.pl/pl/konfigurator.html/__app/30276/35031/pro-performance.app?campaign=V2PL0949&language=PL&adchan=seah&publisher=GADW&country=PL&adplt=pseac&cpid=15985767754&adpay=pd&gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mjD3DkYaVLUVtSTIqAjYE2O6lBg9x9qlWvcJmndxKk81OW-pqSnvPxoCACsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&---=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252230276-35031-Pro%2BPerformance%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522engine%2522%257D%22%7D&buildabilityStatus-app=buildable&category-app=private&carlineId-app=30276&salesGroupId-app=35031&trimName-app=Pro+Performance&modelId-app=E123MJ&modelVersion-app=0&modelYear-app=2024&exteriorId-app=F14+C2A1&interiorId-app=F56+ZR
https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/program-moj-elektryk--pytania-i-odpowiedzi